Az ifjúságsegítés rangjáért – TÁMOP projekt

 Zárókonferencia

 

2012 március 29-én zárókonferenciára gyűltek össze a Kecskeméti Főiskolán  az “Ifjúságsegítő képzés interprofesszionális fejlesztése” elnevezésű TÁMOP 5.4.4. projekt kulcsszereplői és érdeklődő ifjú hallgatóság. Számvetés készült. Steklács János dékán megnyitójában kiemelte, hogy e nap az alföldi város életében jelképesen jelentős: megindul a gyártás a Mercedes-üzemben, munkát,perspektívát kínálva fiatal szakembereknek is.
Kriskó János elnökletével először a projekt vezetői adtak számot az eltelt két és fél esztendőről. Horváth Ágnes érzékletes adatokkal jellemezte a vállalkozás méreteit, kiterjedtségét. Trencsényi László kiemelte a fejlesztés tudományos eredményeit, a pszichológiai, szociológiai,  kulturális antropológiai, pedagógiai-művelődésszervezői-rekreátori-segítői, politológiai-jogi kultúra összetevőiből álló értelmiségi kompetenciák rendszerezésének (eredeti felhalmozásának) jelentőségét. Az elkészült tananyagok olyan kincsek tárházai, melyekre támaszkodni lehet, forrásként használni a további munkában akkor is, ha folyamatos korrekció, fejlesztés, úgymond szervíz kívánatos hozzá. Letenyeiné Mráz Márta a fejlesztéssel összefüggő képzések hatásáról, eredményeiről adott számot.
Szünet után a projekt tevékenységeinek egy-egy “metszetét” reprezentáló szakemberek kaptak szót. Kovács Erzsi- elismerve a projekt eredményeit – lektorként érzékeny bírálatot gyakorolt, felhívta a figyelmet a továbbfejlesztés lehetséges  csomópontjaira hangsúlyozván a képzés gyakorlatiasság-igényét. Baranyi Éva Kovács Editet helyettesítve a tananyagfejlesztés munkájának gondjairól és örömeiről szólt, szervesen egészítette ezt ki saját, eredetileg is tervezett korreferátuma, mely a tananyagfejlesztést kísérő képzések tapasztalatait foglalta össze – egybehangzóan a lektori észrevételekkel. Shaffer Katalin – ugyan maga is pedagógus – a “túloldalról”, a  kiképzett  résztvevő nézőpontjáról adott számot arról a “tapasztalatfúzióról”, amit a képzés során megélt. Tanúságtétele mintegy igazolta a projekt erényeit.
A Kriskó elnök úr által generált szabad beszélgetésben többen szót kértek, képzők, tananyagfejlesztők, de fiatal hallgatók is. Szó esett a minőségi követelményekről, melyekből nem szabad engedni (Reisz Teréz álláspontja), a képzett szakemberek számára létesítendő munkahelyekről, ugyanakkor a képzésben résztvevő amúgy szintén fiatal hallgatók motiváltsági problémáiról.A beszélgetők egybehangzóan igenelték egy árnyalt, teljes képzési skála kezdeményezését, a BA szintet mindenképp indokoltnak tartván. Többen vizionáltak apokaliptikus képeket a következő évtized magyarországi ifjúságáról,e helyzetben látták indokoltnak az ifjúságsegítő szakemberek erősödő jelenlétét a közéletben.
Csereklye Erzsébet maga is fejlesztő “critical friend”-ként, kritikus barátként reflektálta az egész nap szakmai élményeit. Fontosnak tartotta, hogy a projekt futamideje, akár a mai nap is hozzátartozik a fiatal szakma “történetírásához”, s a kimeneti eredmények mellett egyenrangú hatás a szakma elitjének megerősödött  közösségi összetartozása.
A konferencia negyedik szakaszában a projekt vezetői kaptak zárszóra lehetőséget. Letenyeiné Mráz Márta  a fenntarthatóság esélyeit latolgatta. Trencsényi László a szervíz felelőssége mellett. A fejlesztés-karbantartás feladatai közt a folyamatos redundanciaelemzést, egy definíció-szótár készítését, hálóterv-modellek konstruálását, a  kompetenciák “szintezését”,kreditbeszámítási modellek előkészítését javasolta. Fontosnak tartotta az aktuális oktatás-, és ifjúságpolitikával folytatandó érvelő, akár harcos dialógust, de hosszú távú stratégiák kimunkálására felvetette az Agora Oktatási Kerekasztal melletti részvétel lehetőségét. Fontosnak tartotta a projekt eredményeinek sajtóját, kifejezte aggodalmát az elszámolások bürokratikus terhei miatt. Horváth Ágnes ünnepélyesen megnyitotta a honlapot, bemutatván a nyilvánosság, az adatbázis kialakuló új rendszerét (a résztvevők a konferenciadokumentumok közt az alapinformáőciók  CD-re írt változatát kapták meg)
A konferencia sikeréhez kiadványaival hozzájárult az Új Ifjúsági Szemle és az Iskolakultúra c. folyóiratok  kiadója és szerkesztősége, a MPT Mozgalompedagógiai Szakosztálya, a VII. Nevelésügyi Kongresszus Szervező Bizottsága.
(Trencsényi László)