Középmagyarország

BESZÁMOLÓ 2018.

A MAGYAR PEDAGÓGIAI TÁRSASÁG FŐVÁROSI ÉS PEST MEGYEI TAGOZATA

    A munka nehezen indult, a régi tagok névsorát nem tudtam elérni, így saját ismeretségi körömből verbuválódtak a tagok.

Első ülés:

május 15.-én, a budapesti Teleki Blanka Gimnáziumban megtartott üléséről

 A Teleki Blanka Gimnázium igazgatója Gál Ferenc nyitotta meg a kiállítást és az ülést, majd Bizjákné Újvári Ibolya zongoratanár teremtette meg a kellemes hangulatot, átkötötte a témákat és zárta le az ülést zongorajátékával.

Egri Judit tagozatvezető köszöntötte az előadókat, az MPT alelnökét: Villányi Jutkát, az MPT tagokat és a vendégeket, majd a témák feldolgozása következett.

Téma: Nemcsak Nagyi…A személyiség kiteljesedése az első 50 év után…

… Ami eddig kimaradt az életedből…

Van, aki alig várja a nyugdíjas éveket, van, aki retteg, hogy „mi vár” rá, van, aki magába süllyedve hagyja magát sodortatni és feleslegessé válni a második 50 évben. Szerencsére, Gálosné Szűcs Emíliát nem ebből a fából faragták. Lelkesen, optimistán beszélt az új önmegvalósításról, a szabad szárnyalás öröméről, az alkotás izgalmas szépségeiről, egy bölcsebb, emberhez méltó derűs élet lehetőségéről. Mondandóját negyven bűbájos csimota képével és kedves, vidám verseivel illusztrálta, de az idősekről alkotott hét portréja is arról beszélt, hogy „Az élet szép! Tenéked magyarázzam?” És valóban elhitette a jelenlevőkkel, hogy életük vég nélküli játék, kiteljesedés, lelki értékeik szétosztása. „A fiatalság mércéje nem az életkor, hanem a szellem és a lélek állapota” – mondta Albert Schweitzer. És módszert is kaptak a jelenlevők, ifjak és „szépkorúak” az örök fiatalsághoz, amely így hangzott: „Fordítsd az arcodat a nap felé, és minden árnyék mögéd kerül!”

Téma: Az érzelmi intelligencia fejlesztési lehetőségei a köznevelési intézményekben

A Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány fiatal munkatársai Szekeres Eszter és Páll Gábor „In medias res” valamennyi résztvevőt bevonta az érzelmek kifejezését fejlesztő gyakorlatokba, akik jól vették a lapot, könnyen bekapcsolódtak az izgalmas „játékokba”. A téma elméleti feldolgozását videó és ppt bemutató segítette. Szabó Péter a Jánoshidai Általános Iskola tanítója élménybeszámolót tartott a program bevezetéséről és a tanítványainál mutatkozó hatásáról, többek közt az együttműködési képesség fejlődéséről. Majd ismét társasjátékok következtek, amit láthatóan mindenki élvezett, hiszen senki sem sietett, nem ment el hamarabb. A témát a Rogers Alapítvány pedagógus-továbbképzésként is feldolgozta, úgyhogy akinek kedve van, jelentkezhet a képzésre!

Kötetlen beszélgetéssel fejeződött be a nap, az iskolában már csak mi voltunk és az ülés végét váró takarítók.

A második ülés

A nagyszülő szerepe a gyermeknevelésben. Több alkalommal összeültünk páran, hogy a programot kidolgozzuk. A programterv elkészült, ami végül sorozatos betegség miatt elmaradt.

Úgy tervezzük, hogy a következő időszakban ezt a foglalkozást mindenképp megtartjuk, mivel az osztályfőnökök számára segítség lenne szülői értekezletek témájaként is.

Az ülések helyszíne a Telkei Blanka Gimnáziumban lesz. Köszönet az iskola igazgatójának, Gál Ferencnek és munkatársainak, a munkánkhoz nyújtott segítségéért. Egyben tolmácsolom felajánlását, hogy szívesen felajánlja a helyszínt a vezetőség által szervezett ülések számára is.

Munkám értékelése: a szervezés nehezen megy, mert nem rendelkezem címlistával, ebben segítséget kérek és várok!

A megtartott ülések és a tervező munka során született ötletrohamok hasznosnak tűntek. Úgy vélem, hogy sikerült valóban a legégetőbb, leginkább érdeklődésre számot tartó programokat tervezni. Örömömre szolgált, hogy a „Nemcsak nagyi” művésznevet viselő programunk, másokat is megihletett, és hasonló jellegű programok születtek.

 

 

Terv 2019.

  1. A pedagóguspálya művészete: stresszkezelés, problémamegoldás, meditáció (ápr.)

A MAPE ülésén merült fel, hogy a pedagógusok egyre frusztráltabbak és kimerültek, így „A nagyszülő szerepe a gyermeknevelésben” kidolgozott programtervet későbbi időpontra halasztjuk és egy stresszkezelő gyakorlatot is magába foglaló interaktív tervet dolgozunk ki a MAPE vezetőségi tagjaival közösen, és közös ülést tartunk. Célunk, hogy segítséget nyújtsunk a gyakorló pedagógusoknak a stresszel való megküzdéshez, megoldási módokat, technikákat mutassunk be, a pozitív gondolkodásmódot ismerjék meg.

 

  1. Másképpen fejlődő, elsősorban viselkedészavaros gyermekek nevelése, az együttnevelés problémái (szept.)

A különféle problémákkal küzdő gyermekek száma megnövekedett. A különleges bánásmódot igénylők közül egyre több viselkedészavaros gyermek, akik a legnagyobb kihívást jelentik a pedagógusok számára. A kommunikációs eszköztár bővítésével hatékony konfliktuskezelést- és megelőzést valósíthasson meg a pedagógus és eredményes együttműködést érhessen el a gyermekek szüleivel, ill. legyen képes hatékony segítséget nyújtani az osztálytársaknak és az osztálytársak szüleinek.

  1. A nagyszülő szerepe a gyermeknevelésben (nov.)

Egyre több pszichológiai, pedagógiai, szociológiai, sőt már etológiai kutatás is bizonyítja, a nagyszülők szerepe a gyereknevelésben sokkal több, mint egyszerű gyermek megőrzés, kísérés, hanem a fő szerepük a látens tanulás, a szociális minta- és értékrend követésben mutatkozik meg. A nagyszülőknek felülmúlhatatlan szerepük van a gyermek teljes és feltétel nélküli elfogadásában, amit a rohanó világban a szülő okkal/ok nélkül, de gyakran nem tud produkálni.

 

Remélem, idén minden tervet sikerül megvalósítani.

Készült: Budapest, 2019. január 3.

                                                                                   Egri Judit

 

Kategória: Fővárosi Tagozat | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?