A Prevenciós Szakosztály beszámolója és programja
- A prevenció szempontjainak megfelelően a MPT elnöke számára 2011.júniusában egy képzési tervet küldtünk meg, melyet javaslatként a mérnökképzés számára készítettünk. A 2011 szeptemberére visszajelzett szakmai megbeszélésre eddig még nem került sor.
- A Társaság által tervezett pályázati program összeállításában részt kívánunk venni, szándékunkat és témaválasztásunkat a program előkészítői számára időben megírtuk.
- A szeptemberi szakosztályi ülésen megmutatkozott, hogy új tagok részéről van részvételi szándék a teendőkben való együttműködésre. Régebbi tagjaink közül többen saját szakmai környezetükben folytatják munkájukat.
- A Prevenciós Szakosztály tagjai a nevelés folyamatának hatékonyságát növelő tudományos eredményeket akarják közelebb hozni a gyakorlati munkához. Alkalmas eszköz lehet gondolataink közreadására a tervezett ’Tanulmányok’ rovat, amelyben tanulmányokat lehet majd elhelyezni.
5. Munkatervünkben szerepel a különböző helyzetű csoportok felkészítésében a prevenciós szempontok érvényesítése. Gondolkozásunkban a mikroszituációtól az egyre összetettebb szintekig haladva a tranzaktív hatásgyakorlás útját járjuk.
6. A következő területek, diszciplínák és kutatási eredmények hasznosítására törekszünk:
Ssz. |
Diszciplína, kutatás, elmélet megnevezése |
Tudósok/Kutatók |
Kidolgozásának évszáma |
A teljes rendszer tranzakcionális struktúrájában érvényesítendő tartalom |
1. |
Tranzakcionális Analízis (TA) [Pszichiátria, mélylélektani alapok] |
E.Berne |
1949-52 |
Tranzakció. Tranzakcionális analízis |
2. |
Stressz, coping |
Selye J. –R.S.Lazarus – S.Folkman M. J-T.Moskowitz |
1954-82 2002 |
Követelmény-eredmény, |
3. |
Általánosított tapasztalati módszer GEM (Generalized Empirical Metod) |
B. Lonergan |
1958 |
Megértés-belátás-döntés |
4. |
Általános rendszerelmélet GST (General Systems Theory) [Tudományelmélet] |
L.Bertalanffy |
1968 |
Rendszerben való értelmezés |
|
Harcos hangyák megtartó viselkedésmintázata [Biológiai tudományok] |
Th.Ch.Schneirla |
1971 |
Stratégiák, magatartásmintázatok, túlélő mintázat, fittnesz |
6. |
Ökológiai rendszer elmélet (EST) és Humánökológiai-krono-modell [Ökológia] |
U.Bronfenbrenner |
1971-81 |
Hatások különböző |
7. |
Témacentrikus interakciók Themenzentrierte Interaktion (TZI) [Pszichiátria] |
R.Cohn |
1975 |
Felelősség önmagunkért, a zavar oka feltárható |
8. |
Integrációs szintek, Integrative Levels (IL) [Rendszerelmélet, biológia] |
G.Greenberg- E.Tobach |
1985 span> |
Hatások eltérő integráltságú szinteken |
9. |
A személyes állapot jellemzői, az öt nagy faktor (Big5), a multiaxiális klaszifikációs sémák (MAS) [Pszichológia, pszichiátria] |
O.P.John – F.Ostendorf – American Psychiatric Association (APA) |
1990-92-96 |
Attitűdök, fogyatkozások |
10. |
Cirkumplex-modell |
W.Becker – P.Becker |
1992 |
Magatartásformák és nevelési stílusok |
11. |
Fejlődési eredmény, (személy-folyamat-kontextus idő modellje) PPCt-modell [Klinikai fejlődéslélektan] |
U.Bronfenbrenner.- S.Ceci |
1994 |
Személyes fejlesztés, érett döntési képesség növelése |
12. |
Problémamegoldás A Teljes Rendszerbe (TS) való Beavatkozás = Total System Intervention (TSI), Kritikus Felülvizsgálati Mód = Critical Review Mode (CRM), Kritikus haladás Faktorok = Critical succes Factors (CSFs) [Menedzsment tudomány] |
R.Flood |
1995 |
Teljes rendszer, Kritikai felülvizsgálati mód, |
13. |
Hatásgyakorlás a teljes rendszerben: pedagógiai következmények |
a globalizáció pedagógiája |
|
Információ, technológia, árú határok nélküli átjutása |
14. |
A jövőkép |
A jövő tervezésének szakemberei |
|
Szcenáriók |
7. Új tagok jelentkezését folyamatosan fogadjuk, várjuk. A témák alapján nem csupán az oktatási intézményekben dolgozók lehetnek munkatársak ebben a munkában.
8. Más szakosztályokkal együttműködésre törekszünk. Jelenlegi terveinkben az alsó tagozatos gyermekek és a roma fiatalok pedagógiája áll előtérben.
a Prevenciós Szakosztály
elnöke