Beszámoló és munkaterv

A Prevenciós Szakosztály beszámolója és programja

  1. A prevenció szempontjainak megfelelően a MPT elnöke számára 2011.júniusában egy képzési tervet küldtünk meg, melyet javaslatként a mérnökképzés számára készítettünk. A 2011 szeptemberére visszajelzett szakmai megbeszélésre eddig még nem került sor.
  2. A Társaság által tervezett pályázati program összeállításában részt kívánunk venni, szándékunkat és témaválasztásunkat a program előkészítői számára időben megírtuk.
  3. A szeptemberi szakosztályi ülésen megmutatkozott, hogy új tagok részéről van részvételi szándék a teendőkben való együttműködésre. Régebbi tagjaink közül többen saját szakmai környezetükben folytatják munkájukat.
  4.  A Prevenciós Szakosztály tagjai a nevelés folyamatának hatékonyságát növelő tudományos eredményeket akarják közelebb hozni a gyakorlati munkához. Alkalmas eszköz lehet gondolataink közreadására a tervezett ’Tanulmányok’ rovat, amelyben tanulmányokat lehet majd elhelyezni.

5. Munkatervünkben szerepel a különböző helyzetű csoportok felkészítésében a prevenciós szempontok érvényesítése. Gondolkozásunkban a mikroszituációtól az egyre összetettebb szintekig haladva a tranzaktív hatásgyakorlás útját járjuk.

6. A következő területek, diszciplínák és kutatási eredmények hasznosítására törekszünk:

Ssz.

Diszciplína, kutatás, elmélet megnevezése

Tudósok/Kutatók

Kidolgozásának évszáma

A teljes rendszer tranzakcionális struktúrájában érvényesítendő tartalom

1.

Tranzakcionális Analízis (TA) [Pszichiátria, mélylélektani alapok]

E.Berne

1949-52

Tranzakció. Tranzakcionális analízis

2.

Stressz, coping
[Élettan, magatartástudományok]

Selye J. –R.S.Lazarus – S.Folkman M. J-T.Moskowitz
– Glanz, K., Rimer, B.K.  Lewis, F.M. – Kopp – L.Baker,  A. Cunningham

1954-82
-2001-

2002
2006
2008

Követelmény-eredmény,
visszaélés,
megküzdés, felülkerekedés

3.

Általánosított tapasztalati módszer GEM (Generalized Empirical Metod)
[Filozófia]

B. Lonergan

1958

Megértés-belátás-döntés

4.

Általános rendszerelmélet GST (General Systems Theory) [Tudományelmélet]

L.Bertalanffy

1968

Rendszerben való értelmezés


5.

Harcos hangyák megtartó viselkedésmintázata [Biológiai tudományok]

Th.Ch.Schneirla

1971

Stratégiák, magatartásmintázatok, túlélő mintázat, fittnesz

6.

Ökológiai rendszer elmélet (EST) és Humánökológiai-krono-modell  [Ökológia]

U.Bronfenbrenner

1971-81

Hatások különböző
kiterjedésű
rendszerekben

7.

Témacentrikus interakciók Themenzentrierte Interaktion (TZI) [Pszichiátria]

R.Cohn

1975

Felelősség önmagunkért, a zavar oka feltárható

8.

Integrációs szintek,  Integrative Levels (IL) [Rendszerelmélet, biológia]

G.Greenberg- E.Tobach

1985

Hatások eltérő integráltságú szinteken

9.

A személyes állapot jellemzői, az öt nagy faktor (Big5), a multiaxiális klaszifikációs sémák (MAS) [Pszichológia, pszichiátria]

O.P.John – F.Ostendorf – American Psychiatric Association (APA)

1990-92-96

Attitűdök, fogyatkozások

10.

Cirkumplex-modell
[Pszichológia, neveléstudomány]

W.Becker – P.Becker

1992

Magatartásformák és nevelési stílusok

11.

Fejlődési eredmény, (személy-folyamat-kontextus idő modellje) PPCt-modell [Klinikai fejlődéslélektan]

U.Bronfenbrenner.- S.Ceci

1994

Személyes fejlesztés, érett döntési képesség növelése

12.

Problémamegoldás A Teljes Rendszerbe (TS) való Beavatkozás = Total System Intervention (TSI), Kritikus Felülvizsgálati Mód = Critical Review Mode (CRM), Kritikus haladás Faktorok = Critical succes Factors (CSFs) [Menedzsment tudomány]

R.Flood

1995

Teljes rendszer, Kritikai felülvizsgálati mód,
Kritikus haladási Faktorok

13.

Hatásgyakorlás a teljes rendszerben: pedagógiai következmények

a globalizáció pedagógiája

 

Információ, technológia, árú határok nélküli átjutása

  14.

A jövőkép

A jövő tervezésének szakemberei

 

Szcenáriók

 

7.  Új tagok jelentkezését folyamatosan fogadjuk, várjuk. A témák alapján nem csupán az oktatási intézményekben dolgozók lehetnek munkatársak ebben a munkában.

8. Más szakosztályokkal együttműködésre törekszünk. Jelenlegi terveinkben az alsó tagozatos gyermekek és a roma fiatalok pedagógiája áll előtérben.

 

 
Dr.habil Czakó Kálmán
a Prevenciós Szakosztály
elnöke