EMLÉKEZTETŐ

EMLÉKEZTETŐ

a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának elnökségi üléséről

Időpont: 2020.02. 24. 13 óra
Helyszín: BME (Bp. XI.ker Magyar Tudósok körút 2.) Q épület 130-as terem
Jelen vannak:
Dr. Benedek András Dr. Szenes György
Dr. Bihary Pál Lükő István
Schindler Rózsa Szilágyi Antal
Egyéb elfoglaltsága miatt a megbeszélésen nem tudott részt venni: Palotás József, Somogyi
Zsuzsa, külföldi tartózkodása miatt dr. Baka Oszkár és Jakab János.

Napi rendi pontjai:
 az MPT stratégiája,
 a szakképzést érintő jogszabályváltozások.

A megbeszélés menete:
 Elnök Úr rövid felvezetése a
 2019. október 15-én közzé tett MPT Stratégiájáról.
Jelezte, hogy a mai napon a mi elnökségi ülésünkkel egy időben MPT
elnökségi ülés van, ahol a stratégia 3.0 verziójának tárgyalása a téma. Az
elnökség tagjainak reflexiói a stratégia-tervezetről.
 Elnök úr tájékoztatója a szakképzés strukturális és tartalmi átalakítását célzó
jogszabályokról, az SZIT ülésén megfogalmazott főbb elvekről. A 2019. nov. 28-
án megjelent, és 2020. 01.01-től hatályos szakképzési törvény, valamint az idézett
törvény 12/2020. (II.07.) –én megjelent végrehajtásról szóló, 2020. 02.15-től
hatályosult Kormányrendelet főbb pontjainak értelmezése.
A megvitatott tartalmi kérdések:
 az iskolák alkalmazottainak státusát, az igazgatói státus kettős
(technikum/szakképző iskola) megítélését, az akkreditált vizsgaközpontok
funkcióját, a tartalmi szabályozás dokumentumait érintették. Kritikaként
fogalmazódott meg, hogy
– a nagymértékű (tartalmat és merőben új struktúrát érintő) átalakítás ilyen
rapid bevezetési kényszere a magvalósíthatóságot veszélyezteti. Ezért
– célszerű lenne egy hosszabb átmeneti időszak biztosítása annak érdekében,
hogy a merőben más és új filozófiát megvalósító, az aktorok szempontjából más
és új gondolkodásmódot követelő szakképzés/szakmai oktatás személyi feltételeit
(oktatás/vizsgáztatás) biztosítani lehessen, a tárgyi feltételek megteremtése terén
is.

2

 A felnőttképzési rendszerben egy új adózási rendszer bevezetésével a
gazdálkodókat érdekeltté lehetne tenni a rövid idejű, munkakörre felkészítő
szakmai képzések indításában, lebonyolításában.
 Hangsúlyosan fogalmazódott meg az is, hogy a szakképzésben a közismereti
résznek még nincs kerettanterve, pedig szeptemberben az ágazati
alapképzésnek ez része.

A megbeszélésen résztvevők az alábbi álláspontot alakították ki:
 Az MPT stratégiájával kapcsolatban: a dokumentum fontosnak tartja a
hagyományőrzés mellett a tartalmi és szervezeti korszerűsítést, a nevelésügy
területén bekövetkezett változások követését, amivel a Szakképzési Kollégium
messzemenően egyetért. Ebből adódóan fontosnak tartjuk azt is, hogy Magyar
Pedagógiai Társaság közneveléshez és a szakképzéshez való viszonyulása
markánsabban kapjon helyet a stratégiában beavatkozási súlypontokat definiálva.. A
szakoktatásban/szakképzésben lezajló korszakos változások ellenére a szakképzés
méltánytalanul kevés szerepet kap a dokumentumban. Startégiaalkotás szempontjából
célravezetőbb megoldás lenne, ha a köznevelési/szakképzési/felsőoktatási
rendszerbírálatokat, kritikai megjegyzéseket megvalósítási javaslatok követnék „Az
MPT Cselekvési programjában” rögzítve.
 A szakképzés/szakoktatás aktuális helyzetéből adódó feladat: A Magyar
Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiuma csatlakozik a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Műszaki
Pedagógiai Tanszéke által 2020. május 14-15-én rendezendő II. Szakképzés és
oktatás: Ma-holnap konferencia rendezvényhez., ahol a második napon nyitott
kollégiumi rendezvény/ülés keretében, 4-5 blokkba rendezve a
szakképzés/szakoktatás aktuális helyzetét, a változások tartalmi súlypontjai köré
rendezve vitatjuk meg. A szervezés elkezdődött.

Az emlékeztetőt készítette: Schindler Rózsa
jóváhagyta: Benedek András

Budapest. 2020. 02. 25.