- Ez az esemény elmúlt.
EMLÉKEZTETŐ a Magyar Pedagógiai Társaság Vezetői Kollégiumának üléséről
október 21 17:00 - 19:00
Időpont: 2025. 10.21. 17 óra
Helyszín: Zoom platformon
Jelen vannak: 36 fő
Kimentette magát:Egészségnevelési, Konduktív pedagógiai, Tanulókör szakosztály, Bács-Kiskun megyei, Hajdú-Bihar megyei, Somogy megyei tagozat. A távolmaradottak az emlékeztetőből tájékozódhatnak, kérjük, reflektáljanak az elhangzottakra.
Napirendi pontjai:
Őszi aktualitások
A belső szabályzatok helyzete
Az Elnökség „Hogyan tovább” című stratégiai dokumentumának megbeszélése
A Vezetői Kollégium ülését Trencsényi László MPT elnök vezette. A Vezeti Kollégium minden tagja előzetesen megkapta a szervezeti egységek jelzései alapján készült, az „Ünnepnapok az életen át tartó tanulásért-2025 ősz” immár hagyományossá vált rendezvénysorozatról szóló dokumentumot, mely a szervezeti egységek a tanulást és tanulást támogató szakemberek tudásmegosztó rendezvénye. A Kollégiumi ülés időpontjában is bővülő program jelenleg 30 rendezvényt tartalmaz (októberi, 16 novemberi és 3 decemberi megrendezéssel). A Vezetői Kollégium megállapítja, hogy a szervezeti egységek aktivitása itt is érzékelhetően hullámzó, vannak olyan szervezeti egységek, amelyek kisebb hangsúlyt fektetnek e témára. Köszönet illeti a BMSZC Bólyai János Műszaki Technikum és Kollégium vezetését (Király László igazgató), aki befogadta a Robottechnikai Szakosztály rendezvényét. A napirendi pontot felvezető Elnök felhívta a figyelmet a december 3-án 16 órai kezdettel megrendezendő nyilvános Szakmai Kollégiumi rendezvényre, melynek témája az alternatív iskolák szellemi tőkéje és a Szabad Iskolákért Alapítvány és az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete támogatásával valósul meg.
Második napirendként az Alapszabály legutóbbi módosítása kapcsán megfogalmazott Szervezeti és Működési Szabályzat által előírt, a szervezeti egységek belső működését reguláló un. „Működési rend” megfogalmazását írja elő. A sem tartalmi és sem terjedelmi korlátokat és előírásokat nem tartalmazó SZMSZ lehetőséget teremt minden szervezeti egységnek saját szakmai specialitásait, működési elképzeléseit, működési határait meghatározó dokumentum szabad tartalmi megfogalmazására. Mindezeket figyelembe véve a 39 szervezeti egységből (26 szakosztály, 12 tagozat, Szakképzési Kollégium) 28 szervezeti egység dokumentuma rendelkezésre áll.
Felügyelő Bizottságunk elnöke felvetette, hogy a honlapra most kikerülő szervezeti egységek felsorolását és vezetőik nevét azonosító dokumentumot kiegészítve fénykép és egy 3-5 soros bemutatkozással emelni lehetne a Magyar Pedagógiai Társaság nyilvánosságát figyelembe véve a természetes fluktuációt is.
Ugyancsak ő nyomatékosította a kérést: rendezvények programok zárása után a szervezők rövid, a tartalmat és a résztvevők számát, valamint az együttműködőket tartalmazó írásos beszámolók készítése érdekében.
Harmadik napirendi pontot az Elnökség 2025. 09.10-i ülésén tárgyalt és a Vezetői Kollégium minden tagja előzőleg megkapott „Hogyan tovább:? Kérdések és válaszok a Magyar Pedagógiai Társaság tevékenységéről és jövőképéről megalkotott dokumentum elemzése alkotta. Elnökségi ülésen alakult ki szövege azzal, hogy miközben hangsúlyosabban fogalmazódjék meg az elnökség határozottabb kiállása és a nevelésügy innovativitása, a hagyományos pedagógiai diszciplínák keretei közül kilépve szakmai innovációk köré tömörülő műhelyek, közösségek integrálása, s a szervezeti élettel együttjáró, bizonyos szempontból a szervezeti kultúrát a tagok körében is edukáló normarendszer, mégis egyensúlyban maradjon mindez a belső műhelymunka, közösségteremtés, szakmai kérdésekben való elmélyülés feladataival. A dokumentum érinti a fluktuáció, a tudásmegosztás különböző pedagógiai módszereinek feltárására irányuló útkeresést, ezzel összhangban a közhasznúság keretei közt érvényesülő konstruktív reflektivitás kiszélesítésének lehetőségét.
A dokumentumhoz két korrekciós javaslat érkezett az alábbiak szerint:
Módosítási javaslat az utolsó bekezdéshez:
eredeti szöveg: A Magyar Pedagógiai Társaság a közhasznúság szabályait érvényesítve kész követni a szakpolitikai folyamatokat, azokban értékei, hagyományai alapján állást foglalni, ugyanakkor ügyel arra, hogy ezek az állásfoglalások ne lépjék túl az igényes szakpolitikai kereteket, s ne szorítsák háttérbe a mélyfolyamatok elemzésére, kutatására, bemutatására irányuló társasági – közösségi – munkaformákat.
módosított szöveg: A Magyar Pedagógiai Társaság a közhasznúság szabályait érvényesítve kész követni a szakpolitikai folyamatokat, azokhoz értékei, hagyományai alapján állásfoglalásaival viszonyul, ugyanakkor nem kíván politikai szereplőként napi ügyekben megjelenni, ügyel arra, hogy ezek az állásfoglalásai ne lépjék túl az igényes szakpolitikai kereteket, s ne szorítsák háttérbe a mélyfolyamatok elemzésére, kutatására, bemutatására irányuló társasági- civil szakmai-közösségi – munkaformákat.
A másik módosító javaslat arra utalt, hogy a civil kapcsolatteremtésben az interdiszciplinaritás jobban hangsúlyozódjék.
A Vezetői Kollégium a javaslatot nem tárgyalta, azt az elnökség hatáskörébe utalta.
Egyebek:
A Kollégiumi ülés a 2026. évi Ádám György-díj kuratóriumába a Vezetői Kollégium részéről Villányi Györgynét (Kisgyermeknevelési Szakosztály) és Dráviczki Sándort (Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Tagozat) delegálta. Többi tag delegálása (egy tag+ egy alelnök) az elnökség kompetenciája.
A 2026-ban sorra kerülő tisztújító közgyűlésen Trencsényi László elnök úr és Villányi Györgyné ügyvezető alelnök nem jelölti magát. Az elnök felhívta a szakosztályok, tagozatok felelősségére a figyelmet a tisztújítás előkészítésében, az “utódok” megtalálásában, “felépítésében”. Az is felvetődött, hogy utánpótlásra jelölése lehetséges pályázat kiírása útján is, de önkéntes „bejelentkezés, aspiráció” útján is.
Az emlékeztetőt készítette: Schindler Rózsa
Budapest, 2025.10.24.