BESZÁMOLÓ A NEMZETKÖZI TEAM KONFERENCIA NEVELÉSTUDOMÁNYI SZEKCIÓJÁNAK MUNKÁJÁRÓL

Négy év elteltével ismét a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Kara adott otthont a nemzetközi TEAM Konferenciának, amely négy ország (Horvátország, Szlovákia, Szerbia és Magyarország) felsőoktatási intézményei közötti szoros szakmai együttműködés kézzelfogható eredménye.  A TEAM Egyesület (Technics, Education, Agriculture, Management) 2009-ben jött létre, és az egyesület tagjai közül, azóta minden évben más ország rendezheti meg a tudományos konferenciát, ahová kutatókat, egyetemi és főiskolai oktatókat, PhD-hallgatókat várnak tapasztalatcserére, hogy megismerhessék egymás kutatási eredményeit, és hogy új intézményi együttműködések jöhessenek létre.

2014. november 10 – 11-én a mezőgazdasági és kertészeti, számítástechnikai és informatikai, gépészmérnöki és menedzsmenttel kapcsolatos témák mellett, a Neveléstudományi Szekcióban a Magyar Pedagógiai Társaság több tagja tartott angol nyelvű előadást. Hercz Mária, Koltói Lilla, Pap-Szigeti Róbert és Török Erika, előadásukban egy több éve tartó kutatás és fejlesztő program eredményeiről számoltak be, amelynek célja a Kecskeméti Főiskola hallgatói számára fontos kompetenciák azonosítása, és egy kompetenciatérkép elkészítése minden egyes hallgatóról. Az on-line mérés, és a ráépülő tréning remélhetőleg segíti mindhárom kar hallgatóit azoknak a kompetenciáknak a megerősítésében, amelyek tanulmányi sikerességükhöz és a későbbi hatékony munkavégzéshez elengedhetetlenek. Hercz Mária, Koltói Lilla és Rigó Róbert, valamint Török Erika és Kovács Zsuzsa előadása a GAMF Karon már működő duális képzés eddigi tanulságait taglalta: a képzésben rejlő lehetőségeket és kihívásokat, valamint azokat a hallgatói kompetenciákat, amelyek a munkáltatók szerint alapvetően szükségesek az egyén valamint a képzés sikeressége szempontjából. Szabó Ildikó és Szinger Veronika egy nemzetközi, úgynevezett blended-learning típusú, távoktatásra épülő tanár-továbbképzési program eddigi tapasztalatairól beszélt. A projekt célja az olvasást fejlesztő, a különböző írásbeli tevékenységeket segítő szakemberek képzése bármely szaktárgyi területen, a felső tagozaton és középiskolákban. Szabó Ildikó és Lipócziné Csabai Sarolta ugyancsak egy nemzetközi projektről számolt be, amely az interaktív tanítás/tanulás különböző forrásait tárja fel és valósítja meg európai kontextusban. Horváth Ágnes a különböző országokból érkező Erasmus-hallgatók értékítéleteivel kapcsolatos kutatásáról számolt be, míg Hardy Judit az angolul tanuló gyerekek szótanulásban jellemző metakognitív stratégiáiról.

A konferencia természetesen egyik évben sem kizárólag az előadásokról szól, bár egymás kutatási területeinek és az egyes intézményekben folyó munkának a megismerése mindenképpen kiinduló alapul szolgál azokhoz az együttműködésekhez, amelyek akár a nevelés/oktatás, akár a műszaki tudományok terén komoly sikereket eredményeznek. Ezáltal a TEAM mozaikszó nemcsak a gépipar, oktatás, mezőgazdaság és menedzsment területére utal, hanem az együttgondolkodásra, közös cselekvésre is (TEAM – Together Everyone Achieves More – Együtt mindenki könnyebben eléri a célját).