Projekt és Felhívás
A Magyar Pedagógiai Társaság 2007-ben, Kiss Árpád születésének 100. évfordulóján megalakított Kiss Árpád Műhelye az összes előzményekkel együtt másfél évtizedes interdiszciplináris értelmiségtörténeti kutatás gyümölcseként s egyben egy első, pilot-kötetet követő második könyvként, 2021-ben adta ki Abszolút pedagógusok című kötetét, amelyből előzetes válogatás is jelent meg a Magyar Tudományban (182, 2021, 2), a Parlandoban (2021/2), valamint a Kiss Árpád-konferenciák előadásait tartalmazó több kötetben. Az Abszolút pedagógusok kötet korlátozott számban még hozzáférhető fontosabb könyvterjesztőknél, valamint számos weboldalon is (MPT, MTA, Kaleidoszkóp, Debreceni Egyetem, stb.).
A kutatás egyik fontos szereplője, úgy is, mint teljes jogú „abszolút pedagógus”, Vajthó László, a Berzsenyi Gimnázium nagyhírű tanára volt. Pedagógusi és irodalomtörténészi erudíciója ötvöződött abban a széles körben elismert, évtizedes munkában, amit a Magyar irodalom ritkaságai című kiadványsorozat jelentett s jelent teljes joggal ma is. Ez a koncepció diákok önkéntes kutató és szervező munkájával kutatta fel az irodalmi ritkaságokat. Diákok rendezték a kiadatlan értékeket sajtó alá, s diákok végezték a kiadáshoz szükséges fund raising felhajtásának nagy részét is. A sorozat máig egyedülálló forrása lett a régebbi magyar irodalommal ismerkedőknek. Számos emlékezés igazolja, hogy ez a munka az akkori diákmunkatársak számára kivételes élmény volt.
A Kiss Árpád Műhely e hagyománynak keresi XXI. századi változatát. Javasoljuk, hogy erre vállalkozó iskolák – diákközösségek tanári támogatással (határon innen és túl) jeles – akár egykori – tanáraik pedagógiai írásait gyűjtsék egybe. Ezt a munkát a Magyar Pedagógiai Társaság (s a vele előzetesen, illetve folyamatosan erre társult intézmények) szakmai támogatással segítenék. A kiadói munka teljes láncolatában működő diák-teamek bizonyosra vehető módon képesek lesznek az elfeledett vagy ismeretlen, de a pedagógia számára önálló forrásértékkel rendelkező, az adott intézmény történelmi emlékezetében kivételes jelentőségű szövegeket eljuttatni a számon tartott nyilvános megjelenéshez. Ma az internetes nyilvánosság még könnyebbséget is jelent Vajthó eredeti korszakához képest. Természetesen nemcsak irodalmi, hanem bármilyen természettudományi vagy társadalomtudományi (fizika, kémia, biológia, környezettudomány, esetleg az egészséges mozgással, csapat-sporttal) kapcsolatos írások felkutatása és közlésének segítése lenne a célunk. Bemutatni kívánjuk a társadalmi változások megjelenítését, kiemelkedő, gondolkodó pedagógusok által leképezett, megfogalmazott gondolatainak írásos emlékeit.
A projekthez való csatlakozás, az abban való részvétel önkéntes munka. A Magyar Pedagógiai Társaság (és a csatlakozó intézmények, mint például az Országos Pedagógiai Könyvtár, a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége) számos módon tudja és fogja is segíteni a munkát. Egy-egy konkrét kiadási projektum azonban a helyi team önálló hatáskörében teljesül. Lesznek esetek, amikor a megtalált kéziratok, szövegek nehezen osztályozhatók (csak egy példa: egy pedagógus szépirodalmi vagy más művészi hagyatéka). Ebben az esetben a Magyar Pedagógiai Társaság a legnagyobb örömmel készségesen konzultál a projektum részvevőivel.
A Magyar Pedagógiai Társaság hamarosan kialakítja azt a laza szervezeti keretet, amelyben figyelemmel kíséri az Új Vajthó-Program munkáját.
Kérjük az érdeklődő iskolák (általános-, közép- és szakiskolák), igazgatók, tanárok, diákok, esetleg szülők és az iskolát támogató más intézmények első visszajelzését, hogy az Új Vajthó-Program további lépéseit már közösen beszélhessük meg.
Budapest, 2023, november-december
Trencsényi László – Kiss Endre
Kiss Árpád Műhely
Magyar Pedagógiai Társaság