Kommunikáció egymással mikor, miről, hogyan…
(Vezércikk A Kisgyermek szakmai folyóirat VII. évfolyam 3-4 számából)
Az egyre szürkülő, sötét estékbe hajló napokon a konferenciák garmadája önti el a gyermekeket nevelő felnőtteket. Sok érdekes téma kerül felszínre, és ez engem mindig érdeklődéssel tölt el. Ki, mit, hogyan lát, milyen új szakmai terület kap prioritást. Nem bánják meg azok, akik rááldozzák az idejüket, hiszen nagyon jó szakmázni, és ezt az érzést szeretném, ha minél többünknek módja lenne megérezni és saját önfejlődésében céltudatosan és élményszerűen felhasználni. Az információ átélve válik hasznossá.
Sharon Burow professzor asszony több éves időszakot felölelő téma feldolgozása a nyitottság és együttműködés többféle oldaláról ad ötleteket. Vezetésével itthon és az Wisconsin államban szervezett konferenciákon összegyűjtésre kerültek a hazai és amerikai tapasztalatok, feladatok.
Értjük egymást? című konferencián[1] a szülők és a pedagógusok kommunikációjáról volt szó. Németh Szilvia (T-tudok igazgató) és Lannert Judit (T-tudok oktatáskutató) elhangzott kutatási beszámolói rámutattak azokra a jelenségekre, melyek nehezítik az együttnevelést. A résztvevők műhelyfoglalkozások keretében foglalkoztak többféle megközelítésben a témával. A gyerek – szülő – pedagógus háromszög alakulása és az élet adta szövevényei sokféle megoldási módokkal, megközelítési és feldolgozási lehetőséggel válhatnak eredményessé.
Örömmel olvastuk egy budakeszi szülő részletes beszámolóját a pedagógus – szülő pozitív kapcsolat alakulásairól. A beszámoló meggyőzött arról, hogy a jó híreknek erősítő hatása van. A jövőben rovatindítást és párbeszéd különböző formáinak megteremtését tervezzük szülő-pedagógus kapcsolati témában.
Van másik iskola konferenciáján a gyerekek öntevékeny és szervezett programjai mellett sok elkötelezett pedagógus, érdeklődő szülő, aktív oktató és lelkes pedagógus adott egymásnak élményt, építettek kapcsolatokat.
Több helyen több témában az elvárások, a változások, a megfelelés kényszere vezérli a tevékenységek irányait. Jó tisztán látni a szabályozásokat pl. környezeti nevelés ügyben Doba László cikke segítségével.
Elgondolkoztató gondolatokat hozhatnak felszínre a pedagógus hitvallásról olvasható írások. Hivatásként csak elkötelezetten lehet eredményes nevelni, tanítási-tanulási folyamatokat facilitátorként vezetni.
Reméljük a télis szünetben rendeződnek bennünk az elmúlt év információi, kipihenjük a fáradalmakat. Sok boldog percet élünk át. Így újult erővel tudjuk segíteni egymás életét az újévben. Ehhez kívánunk erőt, aktivitást, sok sikerélményt és optimizmust.
Villányi Györgyné Jutka
felelős szerkesztő