Visszatekintés

Szakmai műhelyek az ifjúságsegítő felsőfokú szakképzésért
2007-2012.

 

Az ifjúságsegítő szakma első gondolatánál is jelen voltam a Beke Pál neve fémjelezte országos csoportban, amikor az „ifjúsági munkás” vagy „ifjúságsegítő” elnevezésről dilemmáztunk. Eredendően pedagógusként, de 1996 óta az ifjúsági területen dolgozó szakemberként, a kialakulóban lévő szakma felsőoktatásban megjelenő első formájának az ifjúságsegítő szakképzésnek megjelenését a felsőoktatás palettáján nagy eredménynek tartottam, és egy kicsit sajátomnak is, mert hozzátettem a folyamathoz. 2004 óta dolgozom az ifjúságügy minisztériumi háttérintézményeként tevékenykedő Mobilitásban. Akkor kezdtem el felvenni a kapcsolatot országszerte azokkal a szakemberekkel, akik felsőoktatási intézményükben vállalták a képzés szakmai vezetői feladatait, az ifjúságsegítőket oktatókkal. A szakot indító felsőoktatási intézmények száma évről évre nőtt, így a kapcsolatok száma is.
2005-ben feltérképeztem az igényeket, együttműködési lehetőségeket, és elindult egy közös munka a képzőintézmények és a régióban dolgozó munkatársak között. Ezt a folyamatot munkacsoport-vezetőként segítettem. A munkacsoport eredménye a gyakorlati helyek ajánlása az ifjúságsegítő hallgatóknak. 2006-ban a szakképzés átalakulásával, az intézményrendszer újraalakításával egy időben felvettem a kapcsolatot az NSZFI-vel, az ifjúságsegítő képzés vizsgaszervezéséhez szükséges feladatok kapcsán: vizsgaelnöki névjegyzék bővítése, vizsgafeladatok összeállítása, lektorálása.

2007. tavaszán szerveztem meg FSZH Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Igazgatóságán az első szakmai fórumot az ifjúságsegítő felsőfokú szakképzést folytató intézmények képzésvezetőinek.
Az összejövetel témája az ifjúságsegítő felsőfokú képzés jelene és jövője, aktuális kérdései voltak. Megvitattuk, mi a szerepe, hatásköre az ifjúságsegítő képzésben az ifjúságügy és az oktatásügy intézményeinek, valamint az aktuális vizsgák lebonyolítását. Felvetődött a rendszeres szakmai fórum, a párbeszéd igénye is.
2007. év őszén, a második találkozón megismerkedhettünk az új OKJ rendszerével, valamint az ifjúságsegítő felsőfokú szakképzés új OKJ szerinti szakmai és vizsgakövetelményeinek tervezetével. Összeállításánál alapkövetelmény volt, hogy szakmacsoportonkénti legyen a tervezés, a fejlesztés kompetencia alapú, a moduláris rendszer pedig átjárható legyen.

2008-ban három alkalommal találkoztunk a képzésvezetőkkel. Az országos szakmai fórum szakmai műhellyé vált. Továbbra is fő témánk az új szvk és az ehhez kapcsolódó ajánlott képzési program volt. Augusztusban megjelent a „15/2008.(VIII. 13.) SZMM rendelet a szociális és munkaügyi miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeiről” mely tartalmazza az ifjúságsegítők követelményeit is. Ez a rendelet 2009-től határozza meg az induló ifjúságsegítő képzéseket.

2009-ben négy műhelyt szerveztem. A 7. alkalommal januárban a BEIK-ben találkoztak a felsőoktatási intézmények is ffszk szakmai vezetői. A műhely témái voltak: Az ifjúságsegítő hallgatók országos találkozója; a TÁMOP 3.2.4. „Tudásdepó-Expressz” pályázatban együttműködések kialakítása; valamint az új képzési programhoz szakirodalom ajánlás.

Májusban 25 résztvevővel megtartottuk a 8. szakmai műhelyt. Előadást tartott Dr. Bábosik István „Kompetencia-fejlesztés a szakképzésben” címmel, Bodor Tamás (SZMM) a Nemzeti Ifjúsági Stratágiáról, Dr. Horváth Ágnes: Kompetenciafejlesztés az ifjúságsegítő képzésben, és Letenyeiné Mráz Márta és Bencze Györgyné bemutatta a Mobilitás fejlesztő folyamatait, képzési ajánlatát, akkreditált képzéseinket, és közösen megvitattuk az ifjúságsegítő képzésekkel való együttműködések lehetőségeit is.
A 9. szakmai műhely szeptemberben zajlott, 16 fő részvételével. Programunk: A Mobilitás új igazgatója, Veres Judit Inez tájékoztatta a fórum résztvevőit az ifjúságügy aktuális kérdéseiről. Dr. Horváth Ágnes vezetésével megvitattuk az új képzési programok indításával kapcsolatos tapasztalatokat. Döbör András tájékoztatott a moduláris vizsga szegedi tapasztalatairól. A NSZFI jelenlévő munkatársai az ifjúságsegítő moduláris vizsgákról tájékoztattak. Közösen megfogalmaztunk egy levelet az OH elnökének az ifjúságsegítő képzésben előállt anomáliák feloldása érdekében.    

2009. december 1-én tartottuk 10. szakmai műhelyünket, 12 résztvevővel. Először Bodor Tamás az SZMM Gyermek és Ifjúsági Osztályának vezetője mutatta be a Nemzeti Ifjúsági Stratégiát és a két éves cselekvési tervet. Dr. Horváth Ágnes az ifjúságsegítő FFSZK ajánlott központi programjának módosításáról tájékoztatott. Letenyeiné Mráz Márta a Mobilitás igazgató helyettese szakirodalomként ajánlotta a Mobilitás 2009. évi szakmai kiadványait, melyekből 1-1 példányt ajándékoztunk a képzőintézményeknek. Végül Bencze Györgyné Hajni bemutatta az új képzési programhoz készített szakirodalom-jegyzéket.  

2010-ben két szakmai műhelyt szerveztem.
A 11. találkozó májusban volt, témái: A mobilitás szakmai kiadványai; a szakmai és vizsgakövetelmények és az ajánlott központi program változásai; felkészülés a moduláris vizsgára.
A 12. szakmai műhely témái: a moduláris vizsga előkészítése és lebonyolítása, Dr Hanák Zsuzsa beszámolt az egri vizsgaszervezési tapasztalatokról; a vizsgaelnökök a vizsgabizottsági tapasztalatokról; megterveztük az együttműködést „Az ifjúságsegítő képzés interprofesszionális fejlesztése” c. pályázat megvalósításában.
Intézménylátogatáson fogadtuk a győri, kecskeméti, budapesti és szegedi ifjúságsegítő hallgatókat.                 

2011-ben három alkalommal találkoztunk:
A 13. műhelyt áprilisban tartottuk 21 résztvevővel a Kecskeméti Főiskolán, „Az ifjúságsegítő képzés interprofesszionális fejlesztése” c. program keretén belül.  A műhely programja:
 Az ifjúságsegítő képzés következő moduláris vizsgájának előkészítése; Beszámoló „Az ifjúságsegítő képzés interprofesszionális fejlesztése” TÁMOP-5.4.4-09/2-C-2009-0002 pályázati program előrehaladásáról, várható rendezvényeiről; Ifjúságsegítő önálló FEOR száma kapcsán az SZVK módosítás előkészítése.
A 14. műhely időpontja 2011. október 11. volt, a Kecskeméti Főiskolán tartottuk meg 14 fő részvételével. Programja: Az ifjúságsegítő képzés moduláris vizsgatapasztalatai; „Az ifjúságsegítő képzés interprofesszionális fejlesztése” TÁMOP-5.4.4-09/2-C-2009-0002 pályázati program aktuális folyamatai; Helyzetkép az ifjúságsegítő felsőfokú szakképzés helyéről – szakképzésből a felsőoktatásba.
Az ifjúságsegítő hallgatók számára gyakorló helyet adó intézmények, szervezetek szakembereinek négy régióban műhelynapot tartottunk: Pécs, 2011. július 4.; Győr,2011. július 6.; Kecskemét, 2011. szeptember 15.; Debrecen, 2011. szeptember 22. Ez a műhelysorozat is „Az ifjúságsegítő képzés interprofesszionális fejlesztése” c. program keretein belül zajlott.
A 15. szakmai műhelyt Budapestre szerveztük (BEIK), 2011. december 5-én, 12 fő résztvevővel. A műhely témái: Beszámoló „ A felsőfokú/felsőoktatási szakképzés múltja, jelene, jövője” c. konferenciáról. Tájékoztató NEFMI két előterjesztésének előkészületeiről: az első a szakmai koncepció az ifjúságsegítők foglalkoztatásának elősegítésére, ennek célja az ifjúságsegítő  FEOR  szám szerepeltetése a jogszabályokban, a másik az ifjúságsegítő szvk módosítása, mely a 14. szakmai műhely javaslatait beépítve készül.

Az ifjúságsegítő ajánlott központi program megjelent a Magyar Közlöny  2008/133. szám (IX. 12.) Hivatalos értesítő 6268 oldalán a 2008/37. számában közleményként. (Jóváhagyási szám: 14430-2/2008.), valamint a hatályos SZVK letölthető az NSZFI honlapjáról (www.nive.hu).

2007 óta folyamatos az együttműködés az ifjúságsegítő szakot indító képzőhelyekkel, (országosan jelenleg 19) az ifjúságsegítő képzés szakmai vezetőivel
Az ifjúságsegítő képzésvezetők szakmai műhelyének köszönhetően bővülnek az együttműködések az intézmények a MOBILITÁS, valamint az ifjúsági szakma között. Szakembereink részt vesznek oktatóként a képzéseken, gyakorlatvezetőként a szakmai gyakorlaton, vizsgaelnökként és kamarai képviselőként a vizsgákon, lektorként és szakértőként a szóbeli és írásbeli tételek összeállításában, egyre több tevékenységgel segítve a szakképzést. A regionális irodákban dolgozó kollégáink gyakorló helyek feltérképezésével, megyei szintű   ajánlásaik állandó bővítésével segítik az ifjúságsegítő hallgatók színvonalas gyakorlatát.
Az öt éve tartó szakmai együttműködés eredménye még, hogy rendszeres programmá vált az ifjúságsegítő hallgatók látogatása a Mobilitáshoz a BEIK-ben. Ezeken a félnapos programokon a hallgatók megismerik az intézmények tevékenységét, azokat a fórumokat, portálokat, programokat, szakmai kiadványokat melyek tanulmányaikat, és később ifjúság szakmai munkájukat segíti.

Ez a szakmai műhely folyamat Magyarországon egyedülálló, öt éve tartó szakmai együttműködés egy új szakma az IFJÚSÁGSEGÍTŐ társadalmi meg- és elismertetéséért.

A szakmai műhelyek előadásai letölthetőek a www.mobilitas.hu/ ifjúságsegítő felsőfokú szakképzés/műhely linken.

Készítette:
Bencze Györgyné Hajni

Látta:
Galambos Adorján