Az V. miskolci Tani-tani konferencia programja


Szükség és remény

Miskolci Egyetem Tanárképző Intézet

 2012. február 3. (péntek)

 

 

helyszín:

 

Miskolc–Egyetemváros

C/2-es épület

 

 

9:00-10:00

Regisztráció

C/2 előtér

10:00-10:10

Megnyitó

Dr. Illésné dr. Kovács Mária,

a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja

34-es előadó

10:10-10:40

Plenáris előadás I.

Gyarmathy Éva: Merjek-e nagy tanár lenni?

34-es előadó

10:40-11:10

Plenáris előadás II.

Győri János: A pedagógia “kulturalizálása”: esélyek és veszélyek

34-es előadó

11:10-11:30

Szünet

11:30-13:00

Szekciók I.

13:00-14:00

Ebédszünet

14:00-15:30

Szekciók II. (A II/5-ös HISZEM szekció munkája 13:40-kor kezdődik)

15:30-15:45

Szünet

15:45-17:15

Szekciók III.

17:15-17:30

Zárszó

Dr. Knausz Imre,

a Miskolci Egyetem Tanárképző Intézetének igazgatója

34-es előadó

 

 

A szekciók beosztása

 

I/1.

szekció

11:30-13:00

 

34-es előadó

Elnök:

Vajda Zsuzsa

Felsőoktatás – módszertani és tartalmi fejlesztés

Dallos Tamásné

Esélyegyenlőség és integráció: fejlesztések a felsőoktatásban

Vincze Beatrix

A tanári kompetenciák fejlesztésének tapasztalatai a mesterképzésben

Sallai Éva

Az egyéni összefüggő iskolai gyakorlat első tapasztalatai: van-e Mikulás?

Lencse Máté

A fejlesztő értékelés egy lehetősége a felsőoktatásban

Kata János

A műegyetemisták tipizálása tanulási szempontból

 

 

I/2.

szekció

11:30-13:00

 

Kis kék terem

Elnök:

Ugrai János

A múlt vetületei

Benedek András

A pedagógiai gondolkodás időtávlatai – Generációk és gondolkodók

Bolvári-Takács Gábor

Egy sajátos művészetoktatási modell – Az operaházi balettiskola, 1884-1950

Pornói Imre

A sorsfordító 40-es évek

Döbör András

A magyar nyelvű oktatás, tudomány és kultúra ügye a reformkori sajtó tükrében

Kovács László

Múltunk értékei – A görögök szerepe Eger (iskola)kultúrájában

 

 

I/3.

szekció

11:30-13:00

 

 

 

 

Kék terem

Elnök:

K. Nagy Emese

Módszertani kísérletek

Siklósi Lászlóné

Vasi pecsenye. Kompetenciaalapú matematikatanítás a Palánta felső tagozatán

Szegediné Veszprémy Eszter

Te is szereted a matekot? Avagy a matek már nem mumus! Kompetenciaalapú matematikaoktatás az alsó tagozaton

Kremmer Bernadett – Koráné Szűcs Szilvia

Fejre állt a víz! Kompetenciaalapú komplex természetismeret-oktatás az 5-8. osztályban

Tamássy Györgyi

A filozófia a szabadság iskolája

Knausz Imre

Szebenyi Péter és a magyar történelemtanítás

 


 

I/4.

szekció

11:30-13:00

 

 

 

36-os előadó

 

Elnök:

Gaul Emil

 

 

Pedagógusszerep segítése

Sanda István Dániel

Az iskolai szervezet (működése) az intézményvezetői eredményesség szempontjából

Kiss Virág – Szebényi Csilla

Szupervíziós lehetőségek pedagógusoknak

Majzikné Lichtenberger Krisztina

A szupervízió lehetőségei a pedagóguspályán

Bártfai Edit

Szükséges remény: a pedagóguscoaching

Czitán Gabriella

Tantestületi munka a Waldorf iskolákban

 

 

I/5.

szekció

11:30-13:00

 

 

 

 

 

35-ös előadó

Elnök:

Mészáros Ilona

Deszegregáció – mentorálás

Kelemen Valéria

Közoktatási deszegregációs intézkedéseket támogató hallgatói mentorprogram bemutatása

Nagy Judit

„Mindig mindenki akar foglalkozásokra jönni” – A hallgatói mentorprogram első évének tapasztalatai a Miskolci Egyetemen

Ádám Anetta

Hallgatók szakmai támogatásának megvalósítása: egyéni tanulmányi terv és mentori rendszer kialakítása a cigány szakkollégiumban

Makkai László

Roma szakkollégiumok a felsőoktatásban

Szűcs Norbert

Szükség és remény – Közoktatási deszegregációs programok sikerkritériumai

 

 

I/6.

szekció

11:30-13:00

 

 

 

 

101-es terem

 

Elnök:

Lubinszki Mária

Tehetség – fejlesztés

Mező Ferenc

A személyiségfejlesztés minőségbiztosítási, fogyasztóvédelmi, jogi és etikai aspektusai

Nagy Edina

Új dimenziók a tehetségnevelésben

Kormos Dénes

Az esélyek javításának lehetőségei a Nemzeti Tehetség Programban

Sarka Ferenc

A szociokulturálisan hátrányos helyzetű gyerekek tehetséggondozása

Fehér Ágota – Groniewsky Judit

Tanár vagy Pedagógus? Empátia szerepe az értékközvetítés folyamatában

 


 

II/1.

szekció

14:00-15:30

 

Kis kék terem

Elnök:

Benedek András

Szervezetfejlesztés

Banai Bajzáth Angéla

Az oktatási ágazat és helye az innovációs rendszerekben és politikában

Lehmann Miklós

Hálózatban gondolkodva

Mohácsi Márta

Oktatás, versenyképesség, foglalkoztatás – regionális keretben

Csík Orsolya

A fejlesztés hatása a szervezetre

Kovácsné Duró Andrea

A pedagógiai szakszolgáltatás új útja

 

 

II/2.

szekció

14:00-15:30

 

 

 

35-ös előadó

Elnök:

Einhorn Ágnes

Kisebbség – nemzetiség

Szunyogh Szabolcs

Tessék mondani, hová álljanak a görögkatolikusok?

Péter Mónika

Kivételek születnek

Bura László – Szabó-Thalmeiner Noémi

Hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatásának lehetőségei Szatmár megyében

Zsigmond István

Cigány-nyelv használat vizsgálata egy nemzetiségi középiskolában

Binder Mátyás

Kisebbségtörténet és kulturális antropológia – A társadalmi érzékenyítés lehetséges eszközei az általános iskolában

 

 

II/3.

szekció

14:00-15:30

 

 

 

101-es terem

Elnök:

Sallai Éva

Tartalmi innovációk

Fülöp Márta – Pressing Zsuzsanna

Versengésre és vállalkozásra nevelés a magyar iskolában

Török Erika

Az információs és kommunikációs technológiák és a pedagógiai innováció

Mikes György

Innovációs folyamatok a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban

Csejoszki Mihály

Hajléktalan-pedagógia

Kollár Krisztián

Együtthaladó – tartalomalapú nyelvoktatási segédanyag migráns gyermekek és pedagógusaik számára

 


 

II/4.

szekció

14:00-15:30

 

 

 

 

Kék terem

Elnök:

Lubinszki Mária

Kiégés és kreativitás

Mező Katalin

A kreativitás – a kiégés ellenszere

Tóthné Bánhegyi Andrea

A kiégés veszélye egyházi iskolák pedagógusai esetében

Farkas Anikó – Fehér Ágota

Munkahelyi légkör vizsgálata és szerepe a lelki egészség védelmében

Fehér Ágota – Szarka Szilvia

Tantestületi légkör sajátosságai és szerepe a gyermekek iskolai közérzetében, egymás közötti viszonyulásában

Bordás Andrea

Szakmai fejlődés versus kiégés – összefüggések egy drámapedagógiai műhely tükrében

 

 

II/5.

szekció

13:40-15:30

 

 

36-os előadó

Elnök:

Ugrai János

HISZEM

Kállai Ernő

Az iskola szerepe a társadalmi integrációban

 

A Hátrány és Iskola Szakmai Műhely kerekasztal-beszélgetése

a H2O iskoláinak és a HISZEM „útkereső” iskoláinak részvételével

 

 

II/6.

szekció

14:00-15:30

 

 

34-es előadó

Elnök:

Mező Ferenc

A lélek vetületei

Vajda Zsuzsanna

Hideg vizet a hisztiző gyerekre?

Mészáros Ilona

A család fogalmának történeti változása

Szirmai Erika

„Komiszkodás”: kortárs zaklatás az ifjúsági regényekben

Kőszeghy Attila

Iskolai zaklatás és poszt-traumás stressz zavar (PTSD)

Pozsonyi Márta

A tanulók optimális személyiségfejlesztése egy komplex iskolai modell keretében

 


 

III/1.

szekció

14:00-15:30

 

Kis kék terem

Elnök:

Sarka Ferenc

Felnőttoktatás

Karlovitz János Tibor

Hátrányos helyzetű felnőttek képzése

Farkas Éva

Ki a felnőttoktató? – Képzett szakember vagy lelkes amatőr?

Kulcsár Nárcisz Rita

A pedagógus pályától az andragógus tanárrá válásig

Farkas Péter

Az andragógia mentálhigiénés vonatkozásai

Vedovatti Anildó

Kihívások az oktatói szerep aktuális változásaiban 

 

 

 

III/2.

szekció

15:45-17:15

 

 

101-es terem

Elnök:

Kovácsné Duró Andrea

Iskolapéldák

Czető Krisztina

Gyermekkor, iskolák, jövőképek

D. Fizel Natasa

Az Újszegedi Kerti Iskola reformpedagógiája

Keresztény István

Egy szerzői iskola próbáltatásai

Mayer Ágnes

Ki kérte, hogy ide gyertek? – Egy 15 éves iskola sikerei és kudarcai

Debreczeni Zsuzsanna

Hátrányos helyzetű tanulók a középiskolai kollégiumokban

 

 

 

III/3.

szekció

15:45-17:15

 

 

36-os előadó

Elnök:

Ugrai János

Hiszem

Kürti Sándor

Hálózati gondolkodás és pedagógiai innováció

 

A Hátrány és Iskola Szakmai Műhely kerekasztal-beszélgetése

a H2O iskoláinak és a HISZEM „útkereső” iskoláinak részvételével

 


 

III/4.

szekció

15:45-17:15

 

 

34-es előadó

Elnök:

Vass Vilmos

tananyagfejlesztés

Vass Vilmos

„Ment-é a világ a tantervek által elébb?”

H. Tóth István

Útkereszteződés és remény

Bognár Mária

Az FSZK Dobbantó programja

Kis Istvánné

Dobbantó program a Martin János Szakképző Iskolában

Gaul Emil

Áttervezem az iskolám

 

 

III/5.

szekció

15:45-17:15

 

 

35-ös előadó

Elnök:

makkai lászló

a tudatosság reményében

Herczegh Judit

Szocializáció az információs társadalomban

Karlowits-Juhász Orchidea

Pedagógusképzés, önkéntesség, közösségi szolgálat

Kékes Szabó Marietta

A viselkedés mozgatórugói és a segítő hivatás felé terelő lehetséges motivációk

Hannemann-Tamás Zsófia

Zöld remény

Tátrai Orsolya

Az autonóm tanulás szerepe a fiatal felnőtt korban

 

 

III/6.

szekció

15:45-17:15

 

 

 

Kék terem

 Elnök:

szarka jánosné

mozgás és tanulás

Gergely Katalin

Új kihívások!? – A pedagógus szerepe a sajátos nevelési igényű gyermekek befogadásában

Nyíregyházi Ágnes

Miért alkalmazzunk mozgásgyakorlatokat a tanulási eredmények javítására?

Lívják Emília – Hajdú Krisztina

Perzisztáló primitív reflexek hatása a gyermek életében

Mlinkó Renáta

A mozgásos tapasztalatszerzés szerepe a tanulásban és a megismerő tevékenységek fejlődésében

Murvai József

Mi az Edison Klub Csorváson?