Szükség és remény
Miskolci Egyetem Tanárképző Intézet
2012. február 3. (péntek)
helyszín:
Miskolc–Egyetemváros
C/2-es épület
9:00-10:00 |
Regisztráció |
C/2 előtér |
|
10:00-10:10 |
Megnyitó |
Dr. Illésné dr. Kovács Mária, a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja |
34-es előadó |
10:10-10:40 |
Plenáris előadás I. |
Gyarmathy Éva: Merjek-e nagy tanár lenni? |
34-es előadó |
10:40-11:10 |
Plenáris előadás II. |
Győri János: A pedagógia “kulturalizálása”: esélyek és veszélyek |
34-es előadó |
11:10-11:30 |
Szünet |
||
11:30-13:00 |
Szekciók I. |
||
13:00-14:00 |
Ebédszünet |
||
14:00-15:30 |
Szekciók II. (A II/5-ös HISZEM szekció munkája 13:40-kor kezdődik) |
||
15:30-15:45 |
Szünet |
||
15:45-17:15 |
Szekciók III. |
||
17:15-17:30 |
Zárszó |
Dr. Knausz Imre, a Miskolci Egyetem Tanárképző Intézetének igazgatója |
34-es előadó |
A szekciók beosztása
I/1. szekció 11:30-13:00
34-es előadó |
Elnök: Vajda Zsuzsa |
Felsőoktatás – módszertani és tartalmi fejlesztés |
|
Dallos Tamásné |
Esélyegyenlőség és integráció: fejlesztések a felsőoktatásban |
||
Vincze Beatrix |
A tanári kompetenciák fejlesztésének tapasztalatai a mesterképzésben |
||
Sallai Éva |
Az egyéni összefüggő iskolai gyakorlat első tapasztalatai: van-e Mikulás? |
||
Lencse Máté |
A fejlesztő értékelés egy lehetősége a felsőoktatásban |
||
Kata János |
A műegyetemisták tipizálása tanulási szempontból |
I/2. szekció 11:30-13:00
Kis kék terem |
Elnök: Ugrai János |
A múlt vetületei |
|
Benedek András |
A pedagógiai gondolkodás időtávlatai – Generációk és gondolkodók |
||
Bolvári-Takács Gábor |
Egy sajátos művészetoktatási modell – Az operaházi balettiskola, 1884-1950 |
||
Pornói Imre |
A sorsfordító 40-es évek |
||
Döbör András |
A magyar nyelvű oktatás, tudomány és kultúra ügye a reformkori sajtó tükrében |
||
Kovács László |
Múltunk értékei – A görögök szerepe Eger (iskola)kultúrájában |
I/3. szekció 11:30-13:00
Kék terem |
Elnök: K. Nagy Emese |
Módszertani kísérletek |
|
Siklósi Lászlóné |
Vasi pecsenye. Kompetenciaalapú matematikatanítás a Palánta felső tagozatán |
||
Szegediné Veszprémy Eszter |
Te is szereted a matekot? Avagy a matek már nem mumus! Kompetenciaalapú matematikaoktatás az alsó tagozaton |
||
Kremmer Bernadett – Koráné Szűcs Szilvia |
Fejre állt a víz! Kompetenciaalapú komplex természetismeret-oktatás az 5-8. osztályban |
||
Tamássy Györgyi |
A filozófia a szabadság iskolája |
||
Knausz Imre |
Szebenyi Péter és a magyar történelemtanítás |
I/4. szekció 11:30-13:00
36-os előadó
|
Elnök: Gaul Emil
|
Pedagógusszerep segítése |
|
Sanda István Dániel |
Az iskolai szervezet (működése) az intézményvezetői eredményesség szempontjából |
||
Kiss Virág – Szebényi Csilla |
Szupervíziós lehetőségek pedagógusoknak |
||
Majzikné Lichtenberger Krisztina |
A szupervízió lehetőségei a pedagóguspályán |
||
Bártfai Edit |
Szükséges remény: a pedagóguscoaching |
||
Czitán Gabriella |
Tantestületi munka a Waldorf iskolákban |
I/5. szekció 11:30-13:00
35-ös előadó |
Elnök: Mészáros Ilona |
Deszegregáció – mentorálás |
|
Kelemen Valéria |
Közoktatási deszegregációs intézkedéseket támogató hallgatói mentorprogram bemutatása |
||
Nagy Judit |
„Mindig mindenki akar foglalkozásokra jönni” – A hallgatói mentorprogram első évének tapasztalatai a Miskolci Egyetemen |
||
Ádám Anetta |
Hallgatók szakmai támogatásának megvalósítása: egyéni tanulmányi terv és mentori rendszer kialakítása a cigány szakkollégiumban |
||
Makkai László |
Roma szakkollégiumok a felsőoktatásban |
||
Szűcs Norbert |
Szükség és remény – Közoktatási deszegregációs programok sikerkritériumai |
I/6. szekció 11:30-13:00
101-es terem
|
Elnök: Lubinszki Mária |
Tehetség – fejlesztés |
|
Mező Ferenc |
A személyiségfejlesztés minőségbiztosítási, fogyasztóvédelmi, jogi és etikai aspektusai |
||
Nagy Edina |
Új dimenziók a tehetségnevelésben |
||
Kormos Dénes |
Az esélyek javításának lehetőségei a Nemzeti Tehetség Programban |
||
Sarka Ferenc |
A szociokulturálisan hátrányos helyzetű gyerekek tehetséggondozása |
||
Fehér Ágota – Groniewsky Judit |
Tanár vagy Pedagógus? Empátia szerepe az értékközvetítés folyamatában |
II/1. szekció 14:00-15:30
Kis kék terem |
Elnök: Benedek András |
Szervezetfejlesztés |
|
Banai Bajzáth Angéla |
Az oktatási ágazat és helye az innovációs rendszerekben és politikában |
||
Lehmann Miklós |
Hálózatban gondolkodva |
||
Mohácsi Márta |
Oktatás, versenyképesség, foglalkoztatás – regionális keretben |
||
Csík Orsolya |
A fejlesztés hatása a szervezetre |
||
Kovácsné Duró Andrea |
A pedagógiai szakszolgáltatás új útja |
II/2. szekció 14:00-15:30
35-ös előadó |
Elnök: Einhorn Ágnes |
Kisebbség – nemzetiség |
|
Szunyogh Szabolcs |
Tessék mondani, hová álljanak a görögkatolikusok? |
||
Péter Mónika |
Kivételek születnek |
||
Bura László – Szabó-Thalmeiner Noémi |
Hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatásának lehetőségei Szatmár megyében |
||
Zsigmond István |
Cigány-nyelv használat vizsgálata egy nemzetiségi középiskolában |
||
Binder Mátyás |
Kisebbségtörténet és kulturális antropológia – A társadalmi érzékenyítés lehetséges eszközei az általános iskolában |
II/3. szekció 14:00-15:30
101-es terem |
Elnök: Sallai Éva |
Tartalmi innovációk |
|
Fülöp Márta – Pressing Zsuzsanna |
Versengésre és vállalkozásra nevelés a magyar iskolában |
||
Török Erika |
Az információs és kommunikációs technológiák és a pedagógiai innováció |
||
Mikes György |
Innovációs folyamatok a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban |
||
Csejoszki Mihály |
Hajléktalan-pedagógia |
||
Kollár Krisztián |
Együtthaladó – tartalomalapú nyelvoktatási segédanyag migráns gyermekek és pedagógusaik számára |
II/4. szekció 14:00-15:30
Kék terem |
Elnök: Lubinszki Mária |
Kiégés és kreativitás |
|
Mező Katalin |
A kreativitás – a kiégés ellenszere |
||
Tóthné Bánhegyi Andrea |
A kiégés veszélye egyházi iskolák pedagógusai esetében |
||
Farkas Anikó – Fehér Ágota |
Munkahelyi légkör vizsgálata és szerepe a lelki egészség védelmében |
||
Fehér Ágota – Szarka Szilvia |
Tantestületi légkör sajátosságai és szerepe a gyermekek iskolai közérzetében, egymás közötti viszonyulásában |
||
Bordás Andrea |
Szakmai fejlődés versus kiégés – összefüggések egy drámapedagógiai műhely tükrében |
II/5. szekció 13:40-15:30
36-os előadó |
Elnök: Ugrai János |
HISZEM |
|
Kállai Ernő |
Az iskola szerepe a társadalmi integrációban |
||
A Hátrány és Iskola Szakmai Műhely kerekasztal-beszélgetése a H2O iskoláinak és a HISZEM „útkereső” iskoláinak részvételével |
II/6. szekció 14:00-15:30
34-es előadó |
Elnök: Mező Ferenc |
A lélek vetületei |
|
Vajda Zsuzsanna |
Hideg vizet a hisztiző gyerekre? |
||
Mészáros Ilona |
A család fogalmának történeti változása |
||
Szirmai Erika |
„Komiszkodás”: kortárs zaklatás az ifjúsági regényekben |
||
Kőszeghy Attila |
Iskolai zaklatás és poszt-traumás stressz zavar (PTSD) |
||
Pozsonyi Márta |
A tanulók optimális személyiségfejlesztése egy komplex iskolai modell keretében |
III/1. szekció 14:00-15:30
Kis kék terem |
Elnök: Sarka Ferenc |
Felnőttoktatás |
|
Karlovitz János Tibor |
Hátrányos helyzetű felnőttek képzése |
||
Farkas Éva |
Ki a felnőttoktató? – Képzett szakember vagy lelkes amatőr? |
||
Kulcsár Nárcisz Rita |
A pedagógus pályától az andragógus tanárrá válásig |
||
Farkas Péter |
Az andragógia mentálhigiénés vonatkozásai |
||
Vedovatti Anildó |
Kihívások az oktatói szerep aktuális változásaiban |
III/2. szekció 15:45-17:15
101-es terem |
Elnök: Kovácsné Duró Andrea |
Iskolapéldák |
|
Czető Krisztina |
Gyermekkor, iskolák, jövőképek |
||
D. Fizel Natasa |
Az Újszegedi Kerti Iskola reformpedagógiája |
||
Keresztény István |
Egy szerzői iskola próbáltatásai |
||
Mayer Ágnes |
Ki kérte, hogy ide gyertek? – Egy 15 éves iskola sikerei és kudarcai |
||
Debreczeni Zsuzsanna |
Hátrányos helyzetű tanulók a középiskolai kollégiumokban |
III/3. szekció 15:45-17:15
36-os előadó |
Elnök: Ugrai János |
Hiszem |
|
Kürti Sándor |
Hálózati gondolkodás és pedagógiai innováció |
||
A Hátrány és Iskola Szakmai Műhely kerekasztal-beszélgetése a H2O iskoláinak és a HISZEM „útkereső” iskoláinak részvételével |
III/4. szekció 15:45-17:15
34-es előadó |
Elnök: Vass Vilmos |
tananyagfejlesztés |
|
Vass Vilmos |
„Ment-é a világ a tantervek által elébb?” |
||
H. Tóth István |
Útkereszteződés és remény |
||
Bognár Mária |
Az FSZK Dobbantó programja |
||
Kis Istvánné |
Dobbantó program a Martin János Szakképző Iskolában |
||
Gaul Emil |
Áttervezem az iskolám |
III/5. szekció 15:45-17:15
35-ös előadó |
Elnök: makkai lászló |
a tudatosság reményében |
|
Herczegh Judit |
Szocializáció az információs társadalomban |
||
Karlowits-Juhász Orchidea |
Pedagógusképzés, önkéntesség, közösségi szolgálat |
||
Kékes Szabó Marietta |
A viselkedés mozgatórugói és a segítő hivatás felé terelő lehetséges motivációk |
||
Hannemann-Tamás Zsófia |
Zöld remény |
||
Tátrai Orsolya |
Az autonóm tanulás szerepe a fiatal felnőtt korban |
III/6. szekció 15:45-17:15
Kék terem |
Elnök: szarka jánosné |
mozgás és tanulás |
|
Gergely Katalin |
Új kihívások!? – A pedagógus szerepe a sajátos nevelési igényű gyermekek befogadásában |
||
Nyíregyházi Ágnes |
Miért alkalmazzunk mozgásgyakorlatokat a tanulási eredmények javítására? |
||
Lívják Emília – Hajdú Krisztina |
Perzisztáló primitív reflexek hatása a gyermek életében |
||
Mlinkó Renáta |
A mozgásos tapasztalatszerzés szerepe a tanulásban és a megismerő tevékenységek fejlődésében |
||
Murvai József |
Mi az Edison Klub Csorváson? |