Hogyan tovább?

 
Kérdések és válaszok a Magyar Pedagógiai Társaság tevékenységéről és jövőképéről
(elnökségi állásfoglalás )
Az MPT 2025. évi küldöttgyűlése az elnökségre bízta, hogy a szervezet előtt álló stratégiai kérdésekben iránymutató állást foglaljon.
A Magyar Pedagógiai Társaság továbbra is felelősséggel vállalja, hogy a nevelésügy meghatározó szereplőjeként fokozott súlyt helyez arra, hogy tapasztalatait, álláspontját érvényesítse a pedagógia mindennapi gyakorlatában és neveléstudományi reflexióiban.
A Magyar Pedagógiai Társaság fontosnak tartja, hogy a neveléstudomány hagyományos diszciplínáinak jelentős képviselete maradjon a szervezetben, ugyanakkor nyitott új kezdeményezések, szakmai innovációk köré tömörülő műhelyek, közösségek integrálására – ezen új szerveződésekkel a nevelésügy innovativitását kívánja erősíteni. Fontosnak tartja, hogy a hivatásos kutatók, felsőoktatási szakemberek, szakírók és a sokszínű mindennapi gyakorlat résztvevői termékeny kapcsolatra találjanak a társaság műhelyeiben, nyilvánosságában.
A nyilvánosság csatornáit illetően a jelenléti és a távolléti (online) munkaformák egyensúlyára törekszik.
A Magyar Pedagógiai Társaság továbbra is a hazai pedagógusegyesületek jelentős egyikeként határozza meg önmagát, a pluralista demokrácia viszonyai közepette kész az együttműködésre más szervezetekkel. Távlati tervei közt szerepel a nemzetközi kapcsolatok intenzifikálása.
A Magyar Pedagógiai Társaság gondot fordít arra, hogy idős, hűséges tagjai magukénak érezzék a szervezetet, örömüket és aktivitásukat leljék benne, ugyanakkor örömmel veszi tudomásul, hogy a társaság életkori összetétele jelentősen elmozdult a fiatalabb nemzedékek felé. Tudomásul kell venni, hogy a társasági tagságban folyamatosan végbemegy egy természetes fluktuáció, ám tagjaink hűségének megtartására törekszünk, a stabilitás rovására nem sürgetjük a tagság gyarapodását.
A Magyar Pedagógiai Társaság tevékenységében továbbra is elsődleges a szakmai dialógus, tájékozódás, de fontosnak tartjuk, hogy a szervezeti élet jogszabályokban és belső szabályainkban is elvárt feladatainak eleget tegyünk. Voltaképen a szervezeti szocializáció és a szakmai tudásmegosztás (képzés-önképzés) helyes arányára törekszik.
A Magyar Pedagógiai Társaság a közhasznúság szabályait érvényesítve kész követni a szakpolitikai folyamatokat, azokban értékei, hagyományai alapján állást foglalni, ugyanakkor ügyel arra, hogy ezek az állásfoglalások ne lépjék túl az igényes szakpolitikai kereteket, s ne szorítsák háttérbe a mélyfolyamatok elemzésére, kutatására, bemutatására irányuló társasági – közösségi – munkaformákat.
2025. szeptember 11