A 2022-es évben végzett munka a Prevenciós Szakosztályban
Az év folyamán tervezett jelenléti műhelyfoglalkozás több év után végül is novemberben
megvalósult.
Minthogy a prevencióval kapcsolatban eddig hat kötet publikálásán túl áttekinthetővé vált a
fejlesztés koncepciója is, munkánkat további szempontok szerint vizsgáltuk. Azt a kérdést
tettük fel, hogy valóban szükséges-e a preventív tevékenységre való képzés, annak milyen
funkcióit tudjuk megjelölni, van-e olyan tartalom, ami a képzésben hangsúlyosan
elhelyezendő. – Ha a preventív hatásgyakorlás szükséges, akkor olyan szakemberre is
szükség van, aki a képzés során a professzionális tevékenységre felkészült. – Kérdezzük, hogy
hol van olyan képzés, amelyik nem egy-egy fontos terület kiválogatásával, hanem a
szükséges tudásanyag átadásával képes a teljesebb társadalmi funkciókra felkészíteni. – Van-
e olyan oktatói identitás, amelyik a felkészítésre képes? – Kérdezhetjük, hogy milyen
tartalma van annak a megszerezhető kompetenciának, ami alapján valakit a prevenció
szakemberének tekintünk.
A kérdésekre a korábbi tanulmányokból kiviláglik az, hogy nagyon sok toposzban kiváló
szakemberek dolgoznak, van diszciplínákhoz illeszkedő mondanivalónk. Azt azonban még
nem garantálja az eddig feltárt eredmény, hogy a képzés számára hasznos formában
rendezett is lenne a közlendő tartalom.
A cél nyilvánvaló: egy-egy terület leírása, gyakorlatai alapján a képzés rendszere számára el
kell készíteni a rendezett szakmai anyagot, meg kell jelölni a szükséges tartalmakat, az egyéni
életvitel és a közösségek fejlesztését szolgáló tudást elsajátítható formában kell a következő
nemzedék számára rendelkezésre bocsátani. A neveléstudomány egészét, illetve benne az
elméleti és az alkalmazott területeket átjárja a preventív szempont szerinti tennivaló, melyet
a tapasztalatokból, az előrelátás révén, a belátás által valósíthatunk meg. Az általános,
valamennyi területre vonatkozó tudásanyagot közös alapként, a speciális területekre
vonatkozó tudásanyagot sajátosként, speciálisként kezeljük a képzés során.
A neveléstudománytól eltérő szociológiai praxisterületekre is vonatkozik a preventív
gondolkozás és tevékenység. Ezért a személyektől függő hatásgyakorlás felől közelítjük meg
valamennyi terület eseményeit. Mi a teendőnk az emberi méltóságnak megfelelően? A
racionalitás, az észszerűség mellett a szabad döntés és cselekvés, továbbá a felelősségteljes,
tudatos, lelkiismeretes tevékenység követelményei szerint való cselekvésre való készség,
képesség kimunkálása. – Ezeket a gondolatokat fogalmaztuk meg első lépésben.
További tanulmányok készítésére is sor került. Felvetődött egy hetedik kötet elkészítésének
az igénye. – A digitális kor lehetőségei szerint ennek nincs akadálya, tehát a virtuális térben
publikált anyag előkészítésére törekszünk. Amennyiben a tagok alkotó lendülete kitart, a
hetedik kötet is elkészül majd.
Hívtuk más szakosztályok tagjait is a kapcsolódó területeken való együttműködésre.
Továbbra is várjuk.
A Prevenciós Szakosztály munkaterve 2023-ra
Törekszünk a tagok és meghívott munkatársak tanulmányainak összefogására, digitális
formában való publikálására. – Folytatjuk tehát az egyes toposzok áttekintését. Ennek
azonban elérendő célunk, mondanivalónk szempontjából leginkább enumeratív szerepe van.
A 2022-ben feltett kérdésekre adható válaszok megfogalmazására törekszünk. A meglévő
professziókhoz kiegészítő modulok létrehozását tartjuk közvetlen elérendő célnak.
Távolabbi, közvetett célként azonban egy új professzió irányában keressük a megoldást.
A modulok, blokkok, elemek nyílt rendszerét hoztuk létre eddig; a beépíthető tartalmak
áttekinthető rendszerben segítik a praxisok közötti kommunikációt, aminek közös tartalma a
neveléstudomány felől megfogalmazható. Ez a neveléstudomány területéhez tartozik. Más
praxisok saját tartalma azonban elkülönül ettől, meghaladja a neveléstudományt. A
preventív hatásgyakorlás más területeit is figyelembe véve, a tapasztalás, előrelátás, belátás
alapján álló tevékenység új képzettséget, új professziót igényel. – Ezért a felsőfokú oktatás
további területeire is kiterjedően keressük a tágabb tudástartalom kidolgozásának
lehetőségét. Fontosnak tartjuk a szakmai kapcsolatok célorientált fejlesztését, a kor
követelményei szerinti gyakorlatot. Igényeljük a szerteágazó szakosztályi tevékenységek
preventív szempontok szerinti összehangolását.