A Digitális oktatásról

A Magyar Pedagógiai Társaság Elnöksége

a járványhelyzetben megvalósuló ún. “digitális oktatás”  helyzetéről

……………………………………………………………………………………………………….

Az Elnökség kifejezi bizalmát, hogy a magyar társadalom, a kormányzat és az önkormányzatok megfelelő koordinációjával, a feltételek biztosítása mellett a civil társadalom aktív támogatásával úrrá lesz a járványon, s a járványhelyzetben keletkező válság kezelése nem idéz elő a társadalmi együttműködésben jóvátehetetlen károkat.


Az Elnökség kifejezi köszönetét azoknak a pedagógusoknak és tanuló gyermekeket nevelő családoknak, akik a krízishelyzetet megértve odaadással, tudásuk mozgósításával és tanulási kedvvel láttak hozzá a “digitális oktatás” feladatának megoldásához. Az MPT tudja és megerősíti azt a vélekedést, hogy ez a tevékenység megnövekedett munkaterheket jelent mind a pedagógusok, mind a családok számára. A Gyermekek Jogairól szóló Egyezmény szellemében fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy a gyerekek, tanulók terhei ne növekedjenek aránytalanul, a “digitális oktatás” inkább fokozza a gyerekek, tanulók motiváltságát, tanulási aktivitását.
Ez utóbbi célok érdekében üdvözli az MPT elnöksége azokat a kezdeményezéseket, melyek – gyakran öntevékeny internetes csoportokba szerveződve – új és hatékony megoldások kidolgozását, terjesztését szolgálják. Az MPT készséggel ajánlja e tapasztalatok, tudások terjesztéséhez csatornáit, fb-oldalát és web-oldalát.
Az MPT elnöksége kiemelten fontosnak tartja, hogy fokozott segítséget kapjanak a hátrányos helyzetű régiók, családok, ahol az internetes hozzáférés, támogatás nehezebb, s azok a tanulók, akik érzékszervi fogyatékosságuk, részképességzavar miatt nehezebben tudják a digitális oktatás kihívásait teljesíteni. Az Elnökség támogat olyan kezdeményezéseket, melyek e célcsoportokhoz adományozás útján technikai segítséget kínál, juttat el. Kéri a megyei tagozatokat, hogy lehetőségeikhez mérten vegyenek részt ilyen vállalások teljesítésében, koordinációjában.


Az MPT elnöksége meg van győződve arról, hogy a “digitális oktatás” rendkívüli helyzete, s az ennek kapcsán kibontakozó innovációk olyan tapasztalatokhoz vezetik a pedagógusokat, iskolákat, tanulókat, családokat – tán még az oktatásirányítást is -, melyek az iskola új, XXI. századi, az életen át tartó tanulás, a tudástársadalom normáihoz alakítja a tanulás, nevelkedés helyeihez fűződő képet.


A távoktatás nyilvánvalóan nem váltja ki az iskola valamennyi funkcióját. Az intenzív társas együttlét, közösségteremtés, továbbá az egészséges, egészségmegőrző mozgás, az érzelemmel teli mester-tanítvány viszony gyakorlatát mind ebben az új iskolaképben, mind a – lehetőségekhez mérten – a “digitális oktatás” viszonyai közepette is érvényesíteni érdemes.

Az MPT kész szerepet vállalni – erőforrásaihoz képest – a járványhelyzeti oktatás ügyében, a kész arra is, hogy e helyzet kezelésének tapasztalatait nyugodt időszakban, Szakmai Kollégiumunk keretei között tudományos igényességgel elemezze, értékelje.

A Magyar Pedagógiai Társaság Elnöksége

Kelt Budapesten, 2020. 03. 24-én.