Mennyi is az a vitatott 33 %?
A Hálózat a Tanszabadságért (HAT) megdöbbenéssel fogadta, hogy a szakképzési törvény módosításának végszavazását elhalasztották a Parlamentben, mivel nem tartották elfogadhatónak, hogy a törvény megengedje a tanítási idő 33%-ánál magasabb közismereti oktatást.
A közelmúltban szűk körben, mindössze néhány kiválasztott iskola tanárainak véleményezésre bemutatott szakiskolai közismereti kerettanterv-tervezetből kiviláglik, mit is jelent a túl soknak tartott 33 % a gyakorlatban:
heti 5 óra testnevelést, és összesen heti 7 órát a többi nem szakmai tárgyra!
A tervezet szerint ebbe a következők férnek bele: heti 1 óra matematika, 1 óra magyar nyelv és kommunikáció, 1 óra természetismeret, 1 óra társadalomismeret, 1 óra osztályfőnöki és 2 óra idegen nyelv – de egyáltalán nem fér bele informatika(!).
Ha a szavazásnál a kormány változatát fogadják el, még ezt az óraszámot is csökkenteni kell, mivel ez nem 33 %, hanem 34 %!
Ezek az óraszámok a HAT szakmai állásfoglalása szerint megkérdőjelezik a szakképzési reform kiemelten deklarált célját, a foglalkoztathatóság megalapozását. A három évesre rövidített képzésben a szakiskolai tanulók nem szerezhetik meg a munkaerő-piacon fontos alapkompetenciákat, és szakmatanulásuk közismereti alapjai is hiányozni fognak.
A HAT szakmai állásfoglalása szerint a javaslat átgondolatlan, mert nem veszi figyelembe, mit is kell megtanítani a közismeretinek nevezett óraszámban. Ebbe az órakeretbe tartozik minden, ami nem az adott szakma közvetlenül elsajátításához szükséges. Ez esetben sajnálatosan már nem az a kérdés, hogy kell-e irodalomtörténetet vagy ókori történelmet tanulniuk a szakmunkástanulóknak, vagyis az általános műveltség kérdése egyáltalán nem merül fel, hanem hogy jut-e valamennyi idő például a szakmatanuláshoz elengedhetetlen fizikai vagy biológiai alapismeretek megszerzésére, a munka világában és az életben is elengedhetetlen digitális írástudás elsajátítására, az álláskeresési tudnivalók, a munkajog megismerésére. Szakmailag nonszensz, hogy a kevés közismereti óraszám legalább 45 %-át a testnevelés viszi el. Az pedig védhetetlen tény, hogy a foglalkoztathatóság jegyében megújuló szakképzésben ötvenszer annyi idő jut a testnevelésre, mint a munkaerő-piaci ismeretekre.
A HAT határozottan felszólítja a képviselőket, segítsék a jövő szakmunkásait, a magyar munkaerő versenyképességét azzal, hogy nem csökkentik tovább az amúgyis szégyenletesen alacsony közismereti óraszámot.