Középiskolai Kollégiumi Nevelési Szakosztály 2009. évi munkaterv előzetes vázlata
– Folytatjuk a fiatalok szerepének növelésére irányuló törekvésünket, mind a tagtoborzás, mind társasági és szervezeti munka egyes részeinek átvételére, irányítására. Magyarul, törekszünk a fiatalításra. Ugyanakkor a meglévő tagság aktivizálása továbbra is feladat, ugyanúgy új tagok, új kollégiumok bekapcsolása a szakosztályi munkába.
– Apáczai halálának 350. évfordulója alkalmából a kollégiumi nevelés múltjának, elméleti alapjainak, mai gyakorlatának vizsgálata kapcsán – egyetértésben a társaság vezetőinek felhívásával – emlékülést tartunk. Ezen a régi kollégiumi élettel, az önkormányzással, mint valósággal vagy fikcióval , illetve bentlakásos intézmények szerepével a magyar oktatásban kívánunk foglalkozni.
– A kollégiumok, a kollégiumi nevelés és ellátás területe egyre nehezebb helyzetbe kerül, kötelességünknek tartjuk, hogy a kollégiumok, a kollégiumi tanárok és a kollégisták életével, lehetőségeivel, az esélyegyenlőség mai állapotával, a kollégiumoknak a társadalmi mobilitásban betöltött szerepével, a kollégiumi érdekvédelemmel, a kollégiumok társadalmi szerepének elismertetésével foglalkozzunk.
– Fontosnak tartjuk a felekezeti kollégiumok, a kollégiumokban dolgozó munkatársaink munkájának, problémájának megismerését. Tervezünk e nevelésről és tervezésről szóló együttes konferenciát. Továbbra is cél marad meghívásuk a szakosztályba.
– Az úgynevezett „kiskollégiumok”, valamint „sajátos nevelésű diákotthonok” helyzetének áttekintése, lehetőségeik megvizsgálása szakmai megbeszéléseken.
A Kollégiumi Szakosztály éves tevékenysége általában az aktuális témák köré összpontosul. Ugyanakkor egyre nehezebb – az idő és forráshiány miatt – az ország egész területéről megszervezni a szakosztályi összejöveteleket, akár regionálisan, akár országosan meghirdetett konferenciákon, tapasztalatcseréken, szakmai konzultációkon.
Témáink:
1. Jogszabályi változások és a kollégium. A kollégiummal kapcsolatos jogszabályi és pénzügyi változások követése, kezelése.
2. A Kollégiumi nevelés országos alapprogramjának felülvizsgálatába való bekapcsolódás. Hét éve működik az alapprogram, az oktatási tárca a felülvizsgálata mellett döntött. Hisszük, hogy a Kollégiumi Szakosztálynak – amely részt vett e fontos dokumentum létrehozásában – feladata, hogy folytassa azt a megkezdett utat, s részt vállaljon a felülvizsgálatban, a megújításban is.
3. Az Arany János program kollégiumainak nagy tapasztalatai gyűltek fel az elmúlt kilenc évben. Feladatunknak tekintjük, hogy a legjobb módszereket, a legjobb programokat megismerje a többi magyarországi kollégium is. Ennek érdekében regionális szakmai összejöveteleket szervezünk.
– A hátrányos helyzet enyhítése, az egész kollégiumi rendszer összetettségének megismertetése is célunk úgy, hogy a „normál” kollégiumok rendszerének szerepe és fontossága mellett célunk bemutatni az Arany Program tehetséggondozó, kollégiumi és kollégiumi-szakképzési rendszerének legfontosabb elemeit, hogy azt a kollégiumokban és (az oktatási intézményekben) megismerjék és az ottani eredményeket felhasználják.
4. Folytatjuk a kollégiumi nevelés egyik sarokpontjának, az erkölcsi nevelés lehetőségeinek vizsgálatát, annak elméleti és gyakorlati elemeinek beépíthetőségét a kollégiumok napi munkájába és a megújítandó kötelező alapprogrami témakörökbe.
5. A hátrányos helyzetben levő kollégiumoknak szakmai segítséget nyújtunk a meghirdetett, illetve meghirdetendő pályázatokon való aktív és sikeres részvétel érdekében. Tudatában vagyunk, hogy a kollégium továbbra is az egyik legfontosabb helyszíne és eszköze a hátrányos helyzet megszűntetésének, valamint a társadalmi mobilitás elősegítésének. Ezért ennek tudatosítására, a kollégiumi nevelés fontosságára, a kollégiumok megerősítésre kívánjuk felhívni a figyelmet a társadalmi élet minden területén. Úgy látjuk, hogy egyre nagyobb szükség van a kollégiumokra a szociális olló szélesre nyílása miatt, hogy egyre több a szociálisan rászoruló gyermek és fiatal, s hogy egyre több szülő bízná gyermekét a szakképzett nevelők kezére. Ezért minden lehetséges – és az MPT Kollégiumi Szakosztálya tevékenységéhez méltó – módszerrel igyekszünk megakadályozni a kollégiumok tevékenységének ellehetetlenítését, illetve az intézmények bezárását.
Dr. Simon István
A Kollégiumi Szakosztály elnöke