a PISA 2015 jelentéssel kapcsolatban
- Az MPT 125 éves történetéhez híven a magyar nevelésügy alakulását meghatározó folyamatokkal, a neveléstudomány, társ- és rokontudományai valamint a köz-, felső- és felnőttoktatás gyakorlata fő folyamataival foglalkozik. Ennek megfelelően nem kívánunk aktuális oktatáspolitikai viták szereplői lenni, álláspontunk kialakítása során, ahogy eddig is, a pedagógiai gyakorlat és a tudomány mércéjét tekintjük meghatározó igazodási pontnak.
- A nevelésügyi folyamatok minősítésében, a nevelésügyi folyamatok alakításában több évtizedes múltra tekintenek vissza a nemzetközi összehasonlító méréseken alapuló értékelések. Ezek között is kitüntetett helyen szerepelnek a legfejlettebb államok együttműködése alapján készülő PISA-felmérések, az ennek alapján megfogalmazható következtetések. Álláspontunk szerint a magyar oktatásügy minden szereplője számára ezek a fejlődés szempontjait magukban foglaló, és a korszerű mérési módszertan követelményeinek megfelelő felmérések mértékadó szereppel bírnak.
- A valóság tényeken alapuló megközelítése alapján, a pedagógia elemi gyakorlatában, és a nevelésügyi folyamatok tekintetében is az eredményt tekintjük olyan tényezőnek, ami a teljes folyamatra, a nevelésügy egész rendszerére vonatkozóan releváns értékeléssel bír. Ennek alapján a PISA 2015 magyar adatai mellett nem lehet elmenni az oktatási rendszer változtatása nélkül.
- A magyar gyermekek helyzetére – tudására – vonatkozó 2015. évi felmérés adatai egyszerre jelentenek kérdő- és felkiáltójelet. Megkérdőjelezik a 2011 óta kibontakozott nevelésügyi folyamatok eredményességét, és egyben azonnali, az eddigi folyamatok tartalmának alapvető változását eredményező beavatkozásokat követelnek. Álláspontunk szerint az azonnali változást sikerét, garanciáját a méltányosság elve alapján, a partnerségre építve, a nevelési folyamat fő szereplői és intézményei autonómiájának, kreativitásának kibontakoztatásában látjuk, s egyben a helyi nevelési feladatok megoldásában a helyi társadalom erőinek, a nevelési feladatok megoldásába vonható tényezőinek a közreműködését tartjuk fontosnak.
-
A MPT a 125 éves jubileuma kapcsán számtalan formában szólalt meg. E megszólalások kezdeményezéseket jelentenek a nevelésügyi folyamatok tartalmának megváltoztatásához is, s a Társaság egy érdemi változáshoz szakmai munkájával közreműködését ajánlja fel.
Budapest, 2016. december 8.
a Magyar Pedagógiai Társaság
Elnöksége