A Magyar Pedagógiai Társaság megdöbbenve értesült róla, hogy Magyarország Kormánya az óvodai nevelő képesítést a Magyar Képesítési Keretrendszer 6. szintje mellett az 5. szinten megszerzett képesítést is legitimálja („óvodai nevelő” elnevezéssel). Mindkét szintű képzésről esik szó, ám valójában valószínű, hogy ez a – hazai óvodapedagógusképzésben igen jelentős vívmányként értékelt – BA szintű képzés elsorvadáshoz vezet. A mellérendelt középfokú (technikumi) képzés a szakképzési ágazati irányításhoz tartoznék és nem a köznevelési intézményekért felelős Belügyminisztériumhoz, tehát két szint mellett kétféle irányítást tartalmaz a terv.
Tisztában vagyunk azzal, hogy óvodáink csakúgy, mint a közoktatás egyéb szintjein az intézmények súlyos pedagógus hiánnyal küzdenek, és erre a helyzetre a szakirányításának mielőbb kielégítő megoldást kell találnia. Nem értünk azonban egyet azzal, hogy a pedagógusi képesítés színvonalának csökkentésével lehetne eredményt elérni. Különösen az egyre bonyolultabbá váló kihívások világában (digitalizáció, atipikus fejlődésű gyermekek számának növekedése, prevenciós, gyermekvédelmi feladatok stb.)
Európában óvodai nevelőket (Kindergarten teacher) jellemzően az Európai Képesítési Keretrendszer 6. szintjén képeznek. Ez a szint a képesítések magyar rendszerében is a 6. szintnek felel meg. A Magyar Képesítési Keretrendszer 5. szintjén, ami a mostani tervezetben szerepel, a pedagógust, így az óvodapedagógust is segítő pedagógiai asszisztensek képzése folyik, akiket a képzésben nem készítenek fel arra, hogy önállóan végezzenek nevelői, fejlesztő tevékenységet, csupán arra, hogy ilyen folyamatokat tervező, szervező, irányító pedagógus kollégákat (óvodai nevelő) támogassanak tevékenységükben, irányításuk mellett közreműködőként bekapcsolódjanak a pedagógiai folyamatokba.
Semmi nem indokolja a kétszintű végzettséget. Ha az óvodapedagógusokkal egyenértékű lesz a feladatkörük, akkor mi különbözteti meg a két végzettség szerinti munkakört? Ha a gyógypedagógiai asszisztensi, vagy az oktatási asszisztensi végzettséget akarja szorgalmazni, az óvodák világára is specifikálni a technikumi képzés, akkor az új megnevezésű képzési feladat felesleges, hiszen mindkettő már létezik.
A Magyar Pedagógiai Társaság kifejezi aggodalmát, hogy az akut helyzetre született válságkezelés stratégiai értelemben ártalmas lesz a világszerte elismert s a hazai szülőtársadalom által is becsült óvodai nevelés számára.
Az állásfoglalást az MPT elnöksége 2023. június 23-án többségi szavazással – konszenzussal fogadta el. Kifejezi köszönetét az állásfoglalás megfogalmazásában, a jogszabálytervezet korrekt értelmezésében közreműködő, Felsőoktatási, illetve Kisgyermeknevelési szakosztályaink aktivistáinak, számít arra, hogy a társaság tagjai és szimpatizánsai közreműködnek az állásfoglalás nyilvánosságának biztosításában.
2023. június 23.