A Magyar Pedagógiai Társaság
Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztály
A 2020. év értékelése
Tagjaink száma jelenleg 47 fő, pártoló és tiszteletbeli tagjaink nincsenek. Nagy örömünkre újabb kollégák csatlakoztak hozzánk, így létszámunk ebben az évben három fővel bővült. Terveztük a tagbővítést a pedagógia és gyógypedagógia szakos hallgatók bevonásával is, erre sajnos egyelőre nem volt lehetőségünk.
A 2020-as évben fokozott hangsúlyt fektettünk a tagdíjfizetés arányának emelésére, de ebben még kevés eredményre jutottunk.
Szakosztályunk januári értekezletén megvitatta és véleményezte a Magyar Pedagógiai Társaság 2020-2022-es időszakára vonatkozó stratégiájának – az Elnökség által készített – vitaanyagát. Örömmel vettük a megújulási szándékot, egyetértettünk a megfogalmazott alapelvekkel és cselekvési módokkal, valamint kiemeltük a konkrét akciók szükségességét és javasoltunk is néhány ilyet.
A Pedagógusok Szakszervezete meghívására 2020. február 6-án – dr. Köpf Lászlóné és Turcsik Katalin személyében – képviseltük az MPT-t, illetve a szakosztályt egy egyeztető megbeszélésen, amelyen a szakképzés helyzetéről beszéltünk. A programon a PSZ egyik alelnökén és szakértőjén kívül az ágazati szakszervezetek képviselői, SNI-tanulókat oktató szakképzési intézmények és felnőttképzési vállalkozások vezetői, valamint pályaorientációs szakértők vettek részt. Elemeztük a szakképzés aktuális helyzetét és a szükséges változások lehetőségeit. Napirendre vettük a szakképzésben résztvevő sajátos nevelési igényű tanulók helyzetét is, és megállapodtunk egy szakképzési szakmai tanács létrehozásában. A folytatás sajnos azóta is várat magára, tekintettel a későbbiekben kialakult járványügyi helyzetre.
Bázisiskolánk, a budapesti Öveges József Középiskola 2019. október 25-én ünnepelte, hogy 25 évvel korábban vállalta fel a diszlexiás tanulók képzését. Ahogyan korábban a kapcsolódó rendezvény megvalósításban is részt vettünk társszervezőként, a programról készült cikkgyűjtemény összeállításában is nagymértékben közreműködtünk. Ez az Öveges évkönyv 25 oldalas mellékleteként jelent meg.
A 2020-as évre esett a FOF2019 pályázat megvalósítási időszaka. Eredetileg négy, egyenként 30 órás, tanároknak szánt tanfolyam megtartását vállaltuk 2020 első féléve folyamán, Tanulási zavarok a kamaszkorban címmel, a koronavírus-járvány azonban részben átalakította terveinket. Januárban Miskolcon és februárban Győrben még sikeresen megvalósultak a képzések, de a budapesti alkalmak módosultak: márciusi tanfolyamunkat félbe kellett szakítanunk, az áprilisit pedig teljes egészében el kellett halasztanunk. Mindkettőt szeptemberben pótoltuk, jórészt online módon.
Pályázatlezáró összejövetelünk megvalósítása ugyancsak eltért korábbi elképzeléseinktől. A személyes jelenléttel megtartott disszeminációs alkalomra a járványveszély miatt csak szűk körben kerülhetett sor (2020. október 1-én), ezért egy online programot is szerveztünk Vitassuk meg – online fórum pedagógusoknak a tanulási zavarral élők ellátásáról címmel (2020. október 6-án). Nemcsak az előadók (Mészárosné C. Szabó Edit, Paveszka Dóra, Turcsik Katalin), hanem a résztvevők is többen beszámoltak a tanfolyamon átélt tapasztalataikról, majd ehhez kapcsolódóan – a többi jelenlévővel együtt – áttekintettük a tanulási zavarral élő kamaszkorúak ellátásának jellemzőit az igények, nehézségek és lehetőségek mentén.
Felkérést kaptunk a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége által szervezett Bolyai Nyári Akadémia online kísérőprogramjaihoz való csatlakozáshoz. Olyan videós szakmai anyagokat vagy webináriumokat kértek tőlünk, amelyek jól kapcsolódnak az Akadémia idei témájához és címéhez: A tanulás jövője. Végül három programra vállalkoztunk:
- július 9. A digitalizáció helye és szerepe (Turcsik Katalin előadása).
- július 10. Egymás szemében – Hogyan tud hatékonyan segíteni a tanulási nehézségekkel küzdő diákoknak egy fejlesztőpedagógus és egy magyartanár? A jövő iskolájának miért kulcsa az együttműködésen alapuló tanulás? (páros interjú videó és cikk formájában, beszélgetőtársak: Paveszka Dóra és Botos Réka).
- július 21. Tanulási nehézséggel küzdő gyerekek a tanórákon (Paveszka Dóra webináriuma: előadás és szakmai beszélgetés).
Sikerrel jelöltük a 2020. évi Ádám György Érdemérem díjazottjai közé Hatvani Istvánnét, Elikét, a Szakmai Kollégium és a Küldöttgyűlés tagját, egykori titkárunkat, határon túli kapcsolataink fő szervezőjét, évtizedek óta aktív tagunkat, sok-sok egykori diszlexiás diák által meleg szívvel emlegetett pedagógus kollégánkat. A díj átadására 2020. október 9-én került sor, a járványhelyzet miatt rendhagyó módon: viszonylag szűk körben, egy nyílt szakosztályi ülésen, az Öveges József Középiskolában.
A 2020-as év nem egészen a terveink szerint alakult, ugyanakkor a járványhelyzet – az online rendezvények és kapcsolatok megszaporodásával – újabb lehetőségeket is teremtett. Nemcsak mi tudtunk így szélesebb hallgatói köröknek tartani programokat, hanem mi is több szakmai programon vettünk részt hallgatóként, bővítve szakmai ismereteinket. Az online térben történt változás az is, hogy Facebook-oldalunk népszerűsége rendkívül megugrott ebben az évben: a csatlakozók száma csaknem megtízszereződött. Szakemberek és érintettek egyaránt vannak köztük, így a tudásmegosztás és a párbeszéd széles témakörök mentén zajlik.
- január 26.
Turcsik Katalin
szakosztályi elnök