A Megelőzési Szakosztály munkaterve 2021-re

A Megelőzési Szakosztály munkaterve 2021-re

Szakosztályunk éves tevékenysége a lehetőségeknek megfelelően az elektronikus felületeken valósult meg. Az akkreditálható képzési anyag kidolgozásában az ’Elvek, szabályozás, eljárások’ irányában készítünk szakmai anyagot. Ennek kiadványba rendezésére 2022-re készülünk el. A szakmai részletek további kidolgozása mellett keressük a képzés teljes anyagának projektben való elkészítését azon szakmák számára, ahol személy-személykapcsolatban történik a munkavégzés. A képzés anyagának befogadója irányában az MPT vezetőségével együtt keressük a lehetőségeket. – Szakosztályunk munkatársaiból alakul a szakmai munkacsoportok irányítását ellátó szűkebb csoport, akik valamennyi terület felé további munkatársakkal dolgoznak majd együtt.

A megelőzés kapcsolatban van az egészségfejlesztéssel, a szociális szféra eseményeivel, a függőséggel, a visszaélés különféle formájával, a személyek elleni agresszió kezelésével stb. Összefoglalóan így jelöljük:valamennyi szociológiai praxisterülettel. Minden olyan folyamattal, amelyben a teljesebb értékű fejlesztési eredmények elérésére törekszünk és amely révén a nem kívánt eredményt el akarjuk kerülni. Részben általános, minden életkorra kiterjedő, részben életkorokhoz kötődő tartalma van. Továbbá van általános és speciális mondanivalója minden praxis számára. Ahhoz, hogy a praxisokban kompetens személyek lássák el feladataikat, régi és új mondanivalónk van, amelyet a képzés során meg kell jeleníteni. Nem csupán a tanári tevékenységre való képzés során, hanem más szakmákban is, ahol a nevelő hatásgyakorlás önálló munkaterületet is jelent. A neveléstudomány a pedagógia mellett kiterjed a felnőttek és az idősek korosztályaira is. Az MPT további szakosztályaival való együttműködés további bővítéseként kezdeményezzük az egyes szakosztályok preventív vonatkozásainak kidolgozását.

A Megelőzési Szakosztály olyan tartalmi tagolás mentén dolgozza fel a képzés anyagát, amelyet akkreditációra alkalmas formában előkészítve ad át a döntéshozóknak. A képzés szűkebb rendszerében művelődési, kulturális, oktatási tevékenységre való felkészítés folyik, de mert a szélesebb értelmezés szerint mindenféle tanulási folyamatban előkerül a megelőzés szempontja, minden képzésmenetnek kell tartalmaznia a megelőzésre vonatkozó tartalmakat.

A képzés tartalmát modulokban tárgyaljuk, a feldolgozás során az új technológiák és az új tapasztalatok beépítésével, valamint a lehetőség szerint hasznosítható eszközök és formák végig gondolásával az alap- és a mesterfokú képzéshez sorolva készítjük elő akkreditációra bocsátható javaslatainkat. Határidőt csak magunknak szabhatunk ebben a vállalkozásban. Annyi bizonyos, hogy az öt kötet elkészültét követően egy kiszélesedő folyamat veszi kezdetét, amelynek szervező munkacsoportja 2021-ben válhat véglegessé.

A szakosztályi előkészítésben kialakuló munkacsoport a praxisok további szereplőivel együtt a preventív toposzok alapján öt kötetben állította össze első szinten a javaslatokat. Ennek teret, helyet, időt biztosítva az MPT támogatta a munkafolyamat részleteit azzal, hogy a célkitűzéssel egyetért, a foglalkozások során eszközöket, termet, egyszerű vendéglátást biztosított, és a kidolgozás elért eredményeinek függvényében időt biztosít továbbra is a munka végig vitele érdekében.

A Magyar Pedagógiai Társaság több mint 125 éve során jól mutatja a neveléstudomány mai helyzetéig vezető utat. Korszakokon átívelő történetében kezdettől fogva jelen volt a megelőzésre törekvés, a személyiség fejlesztése, a felelős érett emberré nevelés célkitűzése. Ma nemzeti, nemzetközi, globális feladatok között látjuk ezeket a célkitűzéseket, amelyekre fel kell készíteni az ifjúságot, a felnőtteket és az időseket egyaránt.

A gyakorlat számára az oktatás folyamata, a képzés rendszere határhelyzethez érkezik, hiszen a nagy mennyiségben létrejövő adatmennyiség kezelésének feladata meghaladja az emberi agy kapacitását. A számítógépet és a mobiltelefont lehagyva ebben a vonatkozásban élre tör a tárgyak internetje (IoT), innovatív területként a gép-ember-gép M2M eszmeisége. Annyi bizonyos, hogy a jövőben amilyen mértékben látszik megoldás a mesterséges intelligencia alkalmazásával, legalább annyira lesz szükség az emberi életminőség megtartása és fejlesztése érdekében az emberi minőségre, az emberi méltóságnak megfelelő életvitelre. A nevelés ebben a pótolhatatlan eszközök egyike, melynek önálló mondanivalója nem azonos a tanításra való felkészítéssel. A nevelői feladatok ellátása az élet minden területén kötött a kommunikáció, a kölcsönösség, az azonos-idejűség, a hiteles tudás, a rendelkezésre állás kritériumaihoz. Témáink kidolgozásának ezek a kritériumok adnak vezérfonalat a felhasználható tudás szituációkra alkalmazásában.