- évi beszámoló:
A 2022. év során tartott egyik ülésünkön Csehország oktatási rendszerét és annak sportéleti aktivitását ismertette Torgyik Judit, aki Erasmus oktatói mobilitása során tanított az említett országban, s személyes tapasztalatait, megfigyeléseit osztotta meg a többiekkel.
A másik ülés témája a gyerekek számára jó iskola volt. A beszélgetés során arra jutottunk, hogy a jó iskola figyelembe veszi a gyerekek jellemzőit és a tananyagot ugyancsak szem előtt tartja, mintegy kellő mértékű egyensúlyt képez a diákok igényei és az előírt tantervi anyag között. Míg régen döntő többségében a tananyag volt a tanítás középpontjában, addig mára a gyerekek szükségletei is jóval nagyobb helyet kapnak az intézményes nevelés-oktatás keretein belül. A jó iskola az alapvető emberi szükségletekből indul ki, azokat szem előtt tartja. A tanulók szükségletei mellett a pedagógusok humán szükségleteivel, jóllétével ugyancsak törődik. A diákok és a pedagógusok kikérdezése révén közelebb kerülhetünk az ideális iskola képéhez, mivel a tanulók saját maguk tapasztalják, mi a jó számukra, s mi az, amit inkább érdemes lenne megváltoztatni a rendszerben. A pedagógusok tapasztalatai szintén nagyban segíthetik az oktatást fejleszteni, jobbítani kívánók munkáját. Alapvetően e célcsoportok a minőségi iskola megteremtéséhez járulhatnak hozzá, melyről érdemes lenne minél több vitát tartani. Mindezek figyelembevétele egyúttal egy humánusabb, gyerekbarát iskolát eredményezne, sokak megelégedésére.
- évi tervek:
Az előttünk álló évben is folytatni kívánjuk az eddigi hagyományainkat, mely a nemzetközi tapasztalatok átadására épül. Emellett kerekasztal-beszélgetést tervezünk a befogadó iskoláról, mely a fogyatékkal élő gyermekek esélyeit javítja. A célunk a tudományos ismeretterjesztés elérése e témában.
Budapest, 2023. 01. 25.
Dr. habil. Torgyik Judit
Tanulókör Szakosztály elnöke