Adalékok a stratégiához

Lakmuszpapír

(egy felmérés tanulságai)

Az MPT 1800 tagja kapta meg az elnökség kérdőívét, melynek adatait a stratégia vitája során kívánt a testület felhasználni. A decemberben megküldött üzenet nem keltett nagy visszhangot. Február közepéig  49 ív érkezett vissza. (Ezután kísérletet tett az elnökség a kérdőív online-változatának  közzétételére: ennek adatai még nem ismertek.)

Félszáz kérdőívből messzemenő  tanulságokat levonni hiú ábránd, dilettantizmus. Mégse tekintsük papírkosárba valónak. Valamit – túl a válaszadási hajlandóság mögött igazán nem könnyen kiszámítható attitűdök becslésén – mégiscsak jelentenek ezek az adatok.

Lássuk csak!

A válaszolók közül 34-en hölgyek, a 15-en férfiak. Ez az arány inkább tükrözi a  felsőoktatásban, tanügyigazgatásban  szereplők arányát, mint a közoktatásét. Fontos adatunk mindehhez, hogy a válaszolók több mint fele (27 fő) töltötte be 60 évét, mondhatni az MPT különösen aktív, mozgósítható bázisa ebből a korosztályból való (ráadásul 15-en túl vannak a 70 éven is). E generációk szocializáltsága  jelent egyszerre szervezeti fegyelmet és elkötelezettséget is. A „túloldalon” ifjú tagtársunk, aki vette a fáradtságot, mindössze egy fő akadt. Ennek a válaszadási aránynak előnye, hogy  erőteljesen  támaszkodnak a válaszolók hosszú életútjukra, hosszú „közös útjukra” a társasággal – 31 fő jelezte, hogy legalább 30 éves tapasztalatuk alapján nyilatkoznak. Ám e hosszú út újabb  metriai nehézséget  is jelent, hiszen többen 3-4  pedagógusszerepet is felsorolnak, sokan járták meg az utat közoktatástól felsőoktatásig. Mindenesetre 25 fő tanítói, tanári életútról (pályarészletről) adott számot, 18-an szereztek felsőoktatásban tapasztalatot, 11 fő óvodapedagógusként azonosítja magát. Ehhez képest a más pedagógusi szerepek képviselői ( szocmunkás, támogató szakember, pályaválasztási tanácsadó, ifjúsági vezető, döntéshozó, gyermekkulturális szakember, ifjúságvédelmi szakember, vezető, felügyelő-tanácsadó, szerkesztő, felnőttképző pálya 1-3 fővel képviselteti magát a mintában; a kutatók és a fejlesztő/gyógypedagógusok képviseltek még ennél nagyobb számot. Munkahelyeik lényegében ezen arányokat tükrözik. Tekintve, hogy a hosszú életúttal bíró tagtársak valósággal végijárták a pálya grádicsait, így  a közoktatás munkahelyei magasabb számban jelennek meg (14 általános iskola, 12 középiskola, 12 felsőoktatási intézmény, a többi megjelenítése elenyésző).

Ebből a nézőpontból értékelhetjük a „mai MPT”-t és a „jövőbeli MPT”-t jellemző értékek választását. A minta mértékének megfelelően 15 választást már jelentősnek tekinthetünk. Így a „mai MPT” vallott értékeinek rangsorának „élcsoportja” a következő:

hagyomány 23

értékközvetítés 22

közösség 18

tudás 17

kapcsolat 17

együttműködés 15

 

A rangsor alján a digitális térbeliség /0/,  szinergia /1/, kiválóság /2/,  bizalom /2/, hírnév /3/, multikulturalitás /3/  áll. Ez az önkép megfelel a Stratégia jellemzésének: a hagyomány és értéközvetítés ereje, kovásza , a tudás és a kapcsolatok hite magyarázza a válaszoló „veteránok” társasági hűségét. Önkritikusabb ennél jövőképük, bizonyos kifejezések „affektív szemantikája” bizonyára motívuma volt választásuknak. Az értékközvetítés értéke még nőtt is (22), erősödött az innováció (18) , a professzionalitás igénye  dinamikusan erősödött, mint a változási igények kulcsszava (17). A többi – a zárt szótárból álló  kifejezés/érték választása a jövőképben erőteljesebben szóródott. Ez igaz akkor is, ha a kreativitás értéke 5-ről 12-re nőtt a realitás és vágyak dimenziójában, úgyszintén a  professzionalitás nő (3-17-re); 0-ról 5-re nőtt a digitális térbeliség igénye, míg   a tudás abszolutizálása 17-ről 8-ra csökken, ugyanígy a közösségé is (18 – 7), még nagyobb a hagyomány értékének „zuhanása” (23-6). Stabilitást  „magas hőfokon” az együttműködés értéke jelent  (15-13), sőt  az értékközvetítésé (22-24). Óvatos következtetés: a társaság vezetése bíztatást kap a válaszolóktól a hagyományőrző karakter és a tudás értékeinek  visszafogására, a szervezet professzionalítása és a digitális térbeliség fokozására tett lépések nyernek bátorítást – még az „értékek őrzőitől”, nagy idők tanúitól is.

A „jövőkép” értékei rangsorának „élbolya”:

 

értékközvetítés 24

innováció 18

professzionális 17

 

E megállapítások „tesztje” volt a következő kérdés. 9 válaszvariáció súlyát ítélhették meg a válaszolók[1].

Az MPT szakmai közösséget jelent. 78

Az MPT hazai gyakorlati közösség. 94

Az MPT gyakorlatias eseményeket kínál.95

 

Az MPT-ben való részvételem segített abban, hogy a saját tanári munkámat javítsam. 104

Az MPT lehetőséget kínál arra, hogy intézményem falain túl, a tágabb közösségben is elismerést szerezzek. 105

Az MPT-ben való részvételem segített abban, hogy a kutatói munkámat javítsam. 117

Az MPT révén jobban megértettem a szakpolitikai kérdéseket.112

Az MPT tagságom miatt jobb szakember lehetek 132 

 

Az MPT-nek köszönhetően partnereket találtam, hazai és nemzetközi projektekhez. 153

A rangsor a „kemény mag” ’altruista’ elkötelezettségének tanúsítványa. A személyes „haszon” motívuma hátrébb sorol.

 

A  „tagdíj befizetésének érdemességére” utaló itemek „versenyében” az alábbiak az eredmények:

A választások közül kiemelkedő itemek:

Rendszeres tematikus elektronikus hírösszefoglalók.

A Magyar Pedagógiai Társasághoz kapcsolódó jó hírnév.

A Magyar Pedagógia Társaság tagjaként egy nagy történelmi hagyományokkal rendelkező  aktív  szakmai közösség tagja vagyok.

 

„közepes” értékhez jutó itemek:

A hazai szinten tevékenykedő kollégákat bevonó szakmai hálózatépítési lehetőségekhez való hozzáférés.

Hozzáférek az MPT kiadásában / közreműködésével megjelenő szakkönyvekhez, újságokhoz

 

Elenyésző számú választást kaptak az „alacsonyabb” értékekkel is:

Konferencia-részvétel kedvezményes részvételi díjjal.

Elektronikus konferencia-kiadványokhoz való ingyenes hozzáférés.

Az EU-s projektekbe való bekapcsolódás és/vagy azok eredményeihez való hozzáférés.

Annak lehetősége, hogy az intézményi híreket az MPT hírösszefoglalóiban bemutathatom.

 

A rangsor korrelál a korábbi jelzésekkel: a magas presztízsű egyesület tagsága érekként is megjelenik, s a válaszolók „realista” (óvatos) elképzelései az elektronikus hírösszefoglalókig terjednek.

 

Végül: milyen irányban javasoltak a válaszolók expanziót. E válaszok különös sajátossága az is, hogy benne olyan szakterületek is megjelentek, mely területek adataink szerint ma is aktívak (felnőttoktatás – 16,  gyermekvédelem – 11; kisgyermeknevelés –  9; szakképzés  – 8. ) Valósággal új, meghódítandó területek:

  • pedagógiai sajtó, média 20
  • felsőoktatás, kutatás 16[2]
  • pedagógiai szakszolgálatok, nevelési tanácsadók 13
  • közművelődés, gyermekkultúra 11

Még erőteljesebb a gyakorló közoktatásban dolgozó szakemberek megnyerését igénylő szándék: általános iskola 15; gimnázium 8; gyógy/fejlesztő pedagógia 7

A „bónusz” nyitott kérdések körében az alábbi, egyedi, de megfontolandó javaslatok születtek:

  • bátrabb és gyakoribb állásfoglalások igénye
  • megjelenés a továbbképzési piacon[3]
  • egyensúly őrzése
  • több vidéki programot
  • publikációs lehetőségek nyitottsága
  • nyugdíjas programok[4]
  • szakmaközi kapcsolatépítés (más egyesületekkel)
  • intenzívebb kapcsolat határon túli magyar pedagógusszervezetekkel
  • bátrabb IKT használat
  • a „próbarendszerre” emlékeztető civil szimbolikus elismerés fiatal pedagógusoknak
  • több foglalkozás a nemzetiségiekkel
  • az ÁMK-eszme képviselete

 

  1. február 7.

 

Trencsényi László

 

[1] Az instrukció szerint a legnagyobb egyetértést kellett a legkisebb számmal kifejezni. Így alakult ki az „első csoportban” az 1-es értéket meghaladó, de a 2-est el nem érő egyetértési lépték,  míg az utolsó sor (a nemzetközi segítség esélye) éri el a távolságtartásnak átlagosan legnagyobb – esetünkben 3 – pontját. (4 és 5 átlag nem mutatkozott.)

[2] A jelenség nyilvánvalóan utalás arra, hogy  Felsőoktatási szakosztályunk létszámát tekintve tán a legnagyobb, meghaladja a 100-at, működése ugyanakkor évek óta kritikus, elhúzódó vezetési válság sújtja.

[3] 3-4 egybehangzó javaslazt

[4] Megjegyzendő, hogy a hagyományos „jubilánsköszöntő” év végi ünnepség látogatottsága a valóságban csökkenő.