Beszámoló
a Magyar Pedagógiai Társaság 2011.évi tevékenységéről
Közhasznúsági beszámoló
A Magyar Pedagógiai Társaság alapszabályának és a közhasznúsági törvény előírásainak megfelelően – 120 éves múltjához méltón – élte meg a 2011. esztendőt.
Szervezetének regisztrált létszáma néhány %-kal gyarapodott, elenyésző a tagságtól elköszönők száma (alapvetően idős korukra, egészségi állapotukra hivatkozással.)
2011. májusi küldöttgyűlésünk tudomásul vette a Férfi Óvodapedagógus- és a Közlekedéspedagógiai szakosztály megszűntét, örömmel tájékozódott új szervezetek létrehozása kapcsán. Az Iskolai Könyvtáros szakosztály rövid fellendülés után elcsendesedett, a küldöttgyűlést megelőzően alapítója levélben kérte a megszüntetés kimondását. Fiatalos Interkulturális Szakosztály (munkacsoport) lelkes kis csapata fontos gyakorlati tevékenységet végez, tapasztalatokat halmoz fel, fontos véleményekkel segített országos tervezési feladatokat. A Neveléstudományi Munkabizottság megbízható közösségként indult, tevékenysége váratlanul elakadt, a küldöttgyűlés még nem regisztrálhatja új közösségként. A Szabadidőpedagógia szakosztály dinamikus jelenléttel adott hírt magáról, bizalommal nézünk jövője elé. Az újjászerveződött Zalai tagozat alapjáraton maradt. Az Ifjúsági Kör válsághelyzetéből a Kör aktivistái és az elnökség közösen keres megoldást; ragaszkodva ahhoz az elvhez, hogy az ifjúsági korosztálynak legyen szervezeti reprezentációja a társaságban, mint a fiatalítás fontos eszköze. Elfogyott a levegő a Szolnok és Veszprém megyei Tagozatok körül. Az elnökség közbenjárása Jász-Nagykun-Szolnok megyében óvatos eredménnyel járt, a tagozat vezetősége újrarendezte sorait, programokat ígér. Veszprém megye hallgatását úgy értékeli az elnökség, hogy a küldöttgyűlésnek javasolja: a nagyhagyományú szervezeti egység feloszlását mondja ki.
A pedagógusmunka és a civil világ feltételeinek nehezedése a kisközösségek működési feltételrendszerét nagyon megnehezítette. Az elnökség megértéssel követi a szakosztályok, tagozatok aktivistáinak küzdelmét műhelyük életben tartására, kiemelkedő elismerés illeti azokat, akik e nehéz körülmények közepette is tartósítani tudták aktivitásukat, egyben a meghatározó vezető személyiségek közti már-már baráti csoportosulást tudtak fenntartani. Tanulságos dolog levonni a következtetést: nyugdíjasaink erőteljesebben kötődnek e szervezetekhez, bátrabban kezdeményeznek programokat. A fiatalok vállalkozásában létrejött Oktatásinformatika Szakosztály tevékenysége lelassult, a minimumra rendeződött. Keresni kell aktivizálásuk eszközeit. Más szervezeti egységeket a nem feltétlenül fiatal korú vezető és közvetlen aktivistáinak agilitása és az internet-kapcsolat tart életben. Nem sikerült – bár kezdetben nemzetközi támogatást is élveztünk – a Szülői Szakosztály életrehívása, s késedelmet szenved az ÁMK-szakosztály megalakítása is, holott 2011-es küldöttgyűlésünkön e fejlesztéseket mint konkrét terveket jelentettük be.
Hagyományosan stabil és rendszeres működést könyvelhetünk el a Győr-Sopron-Moson megyei Tagozat munkáját illetően – ezúton is méltatjuk a fiatalabb utódát kereső Kovátsné Németh Mária és a főiskolai kör elkötelezett buzgalmát, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei tagozat esetében. A tisztújítás vélhetőleg továbbdinamizálja a békésiek munkáját (szervezetépítés és a Staféta tábor vendéglátása mellett a Felnőtt Tanulók Hetének megrendezésére is futotta). Somogy megye elegáns egyetemi környezetben ünnepelte 40. születésnapját. Többi tagozatunk a szervezeti minimum körül teljesít. Keresi működésének lehetőségeit, friss erők bevonását a Komárom-Esztergom Tagozat (az elnökség több tagja júniusi esztergomi pedagógusnapi megjelenéssel kívánja segíteni a tagozat felerősödését), a Nógrádi Tagozat (megújult vezetéssel), a Felsőoktatási, Kollégiumi, Nemzetiségi Nevelési, Napközis Nevelési, Neveléstörténeti, Diszlexiás, Didaktikai, Prevenciós, Szomatikus Nevelési Szakosztály s a Makarenko Munkabizottság, a Kerekgedei Makó Pál szakosztály. A Neveléslélektani Szakosztály 2011-ben fontos programmal rukkolt ki: Lénárd Ferenc centenáriumát ünnepelte meg méltóan (kiadvány, konferencia, emléktábla). Egyeseményes és az egyetemre fókuszálódva a hagyományokhoz képest szűkült a BAZ megyei tagozat működése.
A Szakosztályok közül rendszeres és fontos tevékenységgel tűnik ki az Összehasonlító Pedagógiai, a Mozgalompedagógiai (rendszeres kiadványozással is), a Kisgyermeknevelési, Általános Iskolai és Gimnáziumi, és a Neveléselméleti szakosztály (utóbbi sikeres fúzióban a fővárosi tagozattal), a Hagyományismereti szakosztály tevékenységéről a Hagyományok Háza programfüzetéből tájékozódhatunk. A Felnőttnevelők állásfoglalással zárták roadshowjukat, vezető aktivistái részt vállaltak abban, hogy a Felnőtt Tanulók Hete – a hagyományos konzorciumban (MMI-TIT) megvalósuljon. A Gyermekérdekek Szakosztálya – Korczak Munkabizottság vezetőinek erejét a 2012-es Korczak- év előkészületei kötötték le. A Családpedagógusok sikeres rendezvényt szerveztek Ózdon egyházi és városi vezetők részvételével. A Fenntarthatóságra Nevelési Szakosztály – együttműködve a Kisgyermeknevelési Szakosztállyal fontos kérdőíves vizsgálatot végzett a Zöld óvodák körében, jelezvén, hogy e mozgalomban változatlanul stratégiai szerepet tölt be. A Szókincsháló szakosztály belső köreiben rendíthetetlenül végzi elszánt tevékenységét. A Kiss Árpád Műhely beszélgetései fontos eseményei a pedagógusszakma értelmiségi önreflexiójának, 2011-ben Szent-György Albert munkássága került középpontba.
Az elnökség minden hónapban ülésezett. Februárban sor került a Vezetői Kollégiumra, a Szakmai Kollégium májusban felkészült a Nevelésügyi Kongresszust követő országos konferenciára, novemberben Bakonyi Pálra emlékezett a Radnóti Gimnáziumban.
Az iroda megszokott megbízhatósággal tette a dolgát. Kulcsfontosságú volt szerepe a Kecskeméti Főiskolával és Mobilitás szolgálattal közösen megvalósított TÁMOP-projektben (Az ifjúságsegítés rangjáért), helyszíne volt nemcsak testületi, de szakosztályi üléseknek is. A 2012. év feladata lesz az új otthonban újjászervezni a megszokott szakmai “nyüzsgést”:
A Staféta-tábor a tervezettnél kisebb érdeklődés mellett, de annál tartalmasabban zajlott le Kétegyházán, kivettük részünket ősszel a Felnőtt Tanulók Hetéből.
Az év legfontosabb tartalmi kihívásai mégiscsak a törvénykezésben, a köznevelésről szóló szabályozások, stratégiák körében bekövetkezett változásai voltak. E kihívásnak ment elébe az MPT, amikor tavaszra a BME épületében összehívta a Kongresszus után – a változások
folyamatában c. országos konferenciát, megnyitotta a NÜK honlapját, mely kettő együtt tartalmában és formájában is sokáig volt hivatkozási pontja az oktatáspolitikáról való gondolkodásnak. Az elnökség – több esetben szakosztályok, tagozatok hozzászólásait is integrálva – konstruktív kritikát gyakorolva állást foglalt a törvényről, a NAT-ról. Ezek az állásfoglalások tapasztalataink szerint erősítették a társaság belső kohézióját, fokozta az érdeklődést a társaság iránt. Az elnökség a társaság tagjainak, több vezető aktivistájának egyéni lépéseként vette tudomásul a Hálózat a Tanszabadságért nevű mozgalomban való részvételét, ám a széles együttműködést kereső Agora Oktatási Kerekasztal életre hívásának testületileg volt egyik kezdeményezője. A megnövekedett pedagógustársadalmi bizalom és felelősség jele elnökünk és ügyvezető elnökünk helye az újjáválasztott OKNT-ban. Ezekben az együttműködésekben több szakmai szervezettel erősödött kapcsolatunk, együttműködésünk, mind a MSZT, mind a két pedagógus szakszervezet kölcsönös tájékoztatást, olykor közös fellépéseket biztosít.
Jubilánsaink köszöntése megannyi megható élményt jelentett a fővárosi zeneiskolai koncerten.
Az elnökség és az iroda mindezen közben olykor erőn feletti próbálkozásokat tett erőforrások biztosítására. Tagdíj és 1%-os kampány mellett pályázati lehetőségeket keresett. Úgy tűnik, hogy a TÁMOP típusú pályázatokra szervezetünk igazán nem alkalmas. Tárgyalásban állunk a MOL-lal egy támogatási szerződés ügyében, támogatást kaptunk a Táncsics alapítványtól. A költségvetési támogatási pályázatok a kormányváltást követő átalakulások következtében befagytak. Egy-egy könyvkiadó (Scolar, Apáczai) nyújtott segítséget könyveivel.
Élveztük az István Gimnázium, a Radnóti Gimnázium, az Ádám Jenő Zeneiskola, a BME,a kétegyházi Mezőgazdasági Szakközépiskola, a MMI vendégszeretetét, vendégbarátságát rendezvényeinken. .
Nem sikerült az előre lépés az ÚPSZ stabilizációját illetően. A politikai átalakulás gondjaival terhelt OFI nem partner a szakmai nyilvánosság dinamizálásában. A szerkesztőbizottság elnöke többször kezdeményezett tárgyalásokat, ezek ideig-óráig jelentettek eredményt. Mégis azt mondjuk: ha ez nincs, a 2011. évfolyam sem jelent volna meg.
Honlapunk arculata, bár erre volt igény, nem változott meg, de áttekinthetőbb, tagoltabb lett. Nézettsége ugrásszerűen nőtt ebben az időszakban, a 300 néző felcsatlakozása egyszerre nem ritkaság. Szakosztályaink honlapja régóta nem frissült.
Nemzetközi kapcsolataink forrás híján befagytak.
Korábban stabil partnerünk volt a Mérei Intézet. Korrekt bérleti szerződés biztosította irodánk komfortját. Az átalakulások a bérleti szerződés felmondásához vezettek. Az átszervezések bizonytalanságában még fél évet tölthettünk az irodában. Ezen állapot megszűnt, új helyen kezdődik új életünk.
Tagdíjbevételünk a naptári évben 1 200 000 Ft (ez arányosan oszlik meg a két év között). Az adó 1%-os felajánlás mértéke – az adórendeletek következtében 100 000-rel csökkent, ez 2010-re szólóan 269 eFt volt.
Közhasznú tevékenységeink bevételeit lényegében nagyrendezvényeink részvételi díja jelenti, ezt lényegében fel is használjuk az adott rendezvényen.
A közhasznú szervezet vezető tisztségviselői a társasági élet irányításáért, koordinációjáért tiszteletdíjban nem részesültek.
*
Mindezek alapján 2012-re kitűzött céljaink:
– a tagság stabilizálása, a fiatal nemzedékek megőrzése, közéleti szocializációjának erősítése, tagdíj-fegyelem fokozása
– a kritikus helyzetű szervezeti egységek munkájának elnökségi segítése
– a dinamikus szervezeti egységek „mozdony-szerepének” erősítése
– pénzügyi helyzetet illetően maximális takarékosság, új források keresése, az iroda működésének legalább minimális biztosítása
– részvétel a szakmai közéletben az alapszabálynak megfelelő progresszív, egyben szakmai paradigmában
– kapcsolatok erősítése szakmai szervezetekkel
– Kiemelt rendezvények:
· Tani-tani konferencia Miskolcon
· Támop zárókonferencia Kecskeméten
· Küldöttgyűlés
· Staféta tábor – Csillebérc (Mesebolt a határon)
· Az emberi méltóság – gyermeki jogok c. konferencia-sorozat a Lengyel Intézettel
· Felnőtt Tanulók Hete – Tanulás ünnepe
· „Mire való az iskola?” – párbeszéd a Didaktika Szakosztály kezdeményezésére
· Jubilánsok köszöntése