A Logopédia Európai Napja az Övegesben
Szakosztályunk évek óta tart szakmai rendezvényt a Logopédia Európai Napjához kapcsolódóan. Bázisiskolánk, a budapesti Öveges József Középiskola nemcsak helyszínül szolgált, hanem nagymértékben támogatta is az eseményt.
Ezen a március 6-i alkalmon szokás szerint bemutató fejlesztő órákat, óramegbeszéléseket és előadásokat látogathattak a résztvevők, de volt egy számunkra nagyon különleges színfoltja is a napnak: egy könyvbemutató.
A fejlesztő órákon különböző gyógypedagógiai módszerek és területek vonultak fel: komplex részképességfejlesztés – Paveszka Dóra –, tantárgyi megsegítéssel ötvözött részképességfejlesztés – Travnev-Nagy Andrea – és költői képek megértése, felismerése a rapszövegek tükrében – Dan-Kiss Viktória jóvoltából.
Az előadások szaktanárok és logopédusok számára is izgalmasak voltak. Megtudtuk, hogy a diszlexiások számára a hétköznapi életben gyakran nehézséget jelent az emberi arcok felismerése, beazonosítása is. Ez egy nagyobb, még folyamatban lévő kutatás részeredménye, amelyet nagyrészt az Öveges Középiskola diákjainak segítségével tártak fel a BME Kognitív Tudományi Tanszékének kutatói – erről Dr. Németh Kornél számolt be.
A Step by Step Nyelvstúdió kifejezetten diszlexiával élő tanulók számára kínál lehetőséget az idegen nyelvek elsajátítására. Történetükről, módszertanukról, a nyelvvizsgákon igénybe vehető lehetőségekről, és az ezekkel kapcsolatos szabályozás változásairól hallhattunk Aradi Katalintól, aki a nyelviskola alapítója és vezetője is egyben.
A Tomatis-terápia Magyarországon újfajta eljárásnak minősül még szakértői körökben is. A módszer auditív stimulációk sorozatán keresztül fejleszti a hallási figyelmet, ami egészen meglepő pozitív változásokat eredményez a tanulási és szociális kompetenciák terén, de a nyelvi és a zenei képességeket is fejleszti. A módszert és hatásait Oláh Tünde mutatta be.
A matematikatanulás megsegítésével foglalkozott Darabos Attiláné előadása. Szaktanárok és fejlesztők számára is sok új információt és ötletet hozott, konkrét feladattípusokat mutatott példákkal és olyan internetes oldalakat, amelyek nagyon jól használhatók a fejlesztésben vagy korrepetálásban.
Vendégül láttuk a Sikeres magyar diszlexiások című könyv íróját, Horgas Tamásné Zsuzsát. A szerző pécsi fejlesztőpedagógus, a Dyslexiás Gyermekekért Baranyában Egyesület alapítója. Alig néhány hónapja megjelent interjúkötetében ismert és hétköznapi felnőtt diszlexiásokat szólaltat meg, akik közül ketten vele jöttek, hogy részt vegyenek a beszélgetésen. Jelen volt Dr. Gyarmathy Éva is, aki ugyancsak megosztotta saját élményeit a diszlexiájával kapcsolatban. A moderátor Mudri Zsuzsa volt, az Öveges Középiskola könyvtáros pedagógusa, akiről megtudtuk, hogy diszkalkuliája miatt szintén vannak saját tapasztalatai. A beszélgetés egészen újszerű perspektívát rajzolt számunkra arról, hogy az általános és középiskolában végigélt nehézségek – sokszor borzalmak – után szerencsés esetben hogyan találhatja meg magát egy diszlexiás (diszgráfiás, diszkalkuliás, diszfáziás). Úgy tűnik, ehhez elengedhetetlen a támogató, megértő család, ami segít, hogy a nehézségektől az érintett ne törjön össze, hanem éppen ellenkezőleg: erőt merítsen és olyan erősségeket fejlesszen ki, mint például a társas készségek vagy a kitartás, céltudatosság.