Bajai állásfoglalás

A magyar közoktatás és a pedagógusképzés.
“A közös felelősségről” című
2010. szeptember 16-17-én Baján

megtartott konferencia

résztvevőinek állásfoglalása

 

A Magyar Rektori Konferencia, annak Pedagógusképző Bizottsága, a Pedagógusképző Karok és Főiskolák Főigazgatói Kollégiuma, az Óvó- és Tanítóképzők Egyesülete, a Magyar Pedagógiai Társaság, a Tanárképzők Szövetsége és a Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége által támogatott konferencia részvevői szükségesnek tartják a magyar közoktatás eredményeinek javítását. A konferencia részvevői egyetértenek abban, hogy a jelenlegi helyzet kialakulása bonyolult eszme- és tevékenységrendszer működésének következménye, s ebben a pedagógusképző intézményeknek is van felelőssége.

A változtatás érdekében a konferencia a következőket fogalmazza meg:

1. A pedagógusképzés folyamatos megújulása nemzeti alapkérdés. A hazai és a nemzetközi jó tapasztalatokra építve a pedagógusképzés egésze kész és képes a megfelelő változtatásra. A képzés változtatásának érvényesülnie kell a már a pályán lévők munkájában is.

2. A konferencia résztvevői javasolják az oktatást irányítóknak, hogy a pedagógusképzésben rendelkezésére álló szellemi kapacitást és infrastruktúrát használják fel a közoktatásban tanítók továbbképzésére is, megteremtve ezzel a kétféle képzés tartalmának egységes kezelését, a tapasztalatok kölcsönhatásának érvényesülését.

3. A pontosan meghatározott, továbbképzéseken teljesíthető szigorú követelményrendszernek és a pedagógus szakmai teljesítménykövetelményeknek való megfelelés lehet a magyar közoktatás tovább javuló eredményeinek alapja.

4. A pedagógustársadalom anyagi helyzetének stratégiai program keretében történő rendezése elengedhetetlen. A pedagógusképzés intézményeinek és a gyakorlóiskolák bázisán szervezett továbbképzéseknek az eredményes elvégzése és egy mérhető teljesítményhez kötött bérrendezés biztosíthatja ennek szakmai alapjait.

5. Az alap- és továbbképzés gyakorlati részének egyaránt alkalmazkodnia kell a változásokhoz. A gyakorlóiskolák képesek helyzetük átgondolására és megváltoztatására. A több színterű gyakorlati képzés kialakítása és működtetése mindkét képzésforma eredményességét javíthatja.

Baja, 2010. szeptember 17.