Bemutatkozás

Didaktikai Szakosztály

Célkitűzésünk fókuszában a nevelési és az oktatási folyamatok modernizációjának nyomon követése, annak vizsgálata, a megújuló tantervelméletek és tanuláselméletek kérdésköreinek megvitatása áll. Az iskolás- és a felnőttkori tanulási motiváció, a korszerű tartalmi és technológiai változások megvitatása a tágabb körben értelmezett releváns szakmai fórumokkal. Terveink megvalósulásához érdemben járulhatnak hozzá szakosztályunk tagjai, akiknek aktivitása az elmúlt időszakban fokozatosan növekedett. Természetesen továbbra is fontosnak tartjuk aktív tagjaink létszámának növelését. Keressük és figyeljük folyamatosan más szakosztályok szakmai programjait is, és lehetőség szerint igyekszünk részt venni ezeken.

Éves taglétszámunk 2019-ben hivatalosan 64 főt számlált, melynek mintegy 60 %-a senior tagunk, amely országos lefedettségű régióban értendő.

A szakosztály Facebook-oldalának elérhetősége: https://www.facebook.com/MPTDidaktika

A szakosztály logója:

Vezetőjének neve: Dr. habil Molnár György (molnar.gy@eik.bme.hu)

Dr. Molnár György, habilitált egyetemi docens, a BME Műszaki Pedagógia Tanszék vezető oktatója. Korábbi minőségügyi dékánhelyettes a BME GTK-n 2017-2018-ig, illetve 2015-2019-ig a Műszaki Pedagógia Tanszék tanszékvezetője és a Tanárképző Központ főigazgatója. Villamosmérnök-mérnöktanár, orvosbiológus mérnök, a Neveléstudomány Doktora (PhD.), közoktatási vezető-szakvizsgázott pedagógus, számos tudományos és szakmai bizottság aktív tagja. 2001 óta a BME egyetemi oktatójaként folyamatosan rész vesz a Műszaki Pedagógiai Tanszék valamint a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar munkájában. PhD fokozatát 2008-ban szerezte meg az ELTE-n, neveléstudományból, majd 2018-ban habilitált a digitális pedagógia témakörében. Az IKT-alapú kutatási alaptémái mellett a szakképzés-pedagógia módszertani és technológiai-innovációs lehetőségei is foglalkoztatják, melyek alkalmat adtak arra is, hogy az új korszerű, atipikus és elektronikus tanítási-tanulási utakat is kutathassa. Számos területen folytatott és folytat szakmai és közéleti tevékenységet (MPT, MRKB, MAB, TKSZ, MTA albizottság).

A szakosztály meghatározó személyiségei:

Dr. Benedek András

1980-81-ben az MTA pedagógiai kutatócsoportjának főmunkatársa, majd 1981-84 között az Oktatáskutató Intézet tudományos tanácsadója. 1984-90 között az Országos Pedagógiai Intézet szakképzési igazgatója, főigazgató-helyettese, 1989-90 között főigazgatója. 1990-91 között alapító főigazgatója a Nemzeti Szakképzési Intézetnek. 1982 óta tanít a felsőoktatásban, 1986-tól a Budapesti Műszaki Egyetemen, ahol 1996-ban habilitált, 1998-ban egyetemi tanári kinevezést kapott. 2004-ben lett az MTA doktora. 1991-1998 között a Munkaügyi Minisztérium, 1998-2002 között az Oktatási Minisztérium, 2002 júniusától 2003. július 13-ig a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium helyettes államtitkára volt. 2003-2004 között a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium közigazgatási államtitkára, 2004 októberétől 2006 júniusáig a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma közigazgatási államtitkára volt. 2005-2009 között a BME GTK Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet alapító igazgatója. 2005-2015 között a BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője. 2008-2015 között a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mérnöktovábbképző Intézetének igazgatója. Fő kutatási szakterületei: a szakképzés szerkezete, a szakképzés és felnőttképzés pedagógiája, formális és informális tanulás, mobil és vizuális tanulás. Email: benedek.a@eik.bme.hu.

Dr. Vass Vilmos

Magyar-történelem-pedagógia végzettségű habilitált egyetemi docens. 38 éve tanít a köz- és a felsőoktatásban. Jelenleg a Budapesti Metropolitan Egyetemen oktat. Több hazai és külföldi egyetemen tanított vendégtanárként. Szakterülete alapvetően a tantervelmélet, a kompetenciafejlesztés és a kreativitás. Kutatásai a neveléstudomány számos területét érintik, többek között a tartalmi szabályozó rendszerek összehasonlító vizsgálatát, a kompetenciafejlesztés pedagógiáját, a tehetséggondozás és a kreativitás összefüggéseinek, valamint a kreatív gondolkodás fejlesztési folyamatának az elemzését. Érdeklődésének középpontjában jelenleg a tanulásközpontú tanterv és a kreatív tudástranszfer vizsgálata áll. A szerző közel kétszáz magyar és idegen nyelvű cikket, tanulmányt, könyvfejezet és monográfiát írt. Több hazai és nemzetközi szervezet, magyar és angol nyelvű folyóirat szerkesztőbizottsági, tanácsadó testületi tagja. Számos hazai és nemzetközi konferencián tart előadásokat és képzéseket, közel húsz nemzetközi projektben vett részt kutatóként, szakértőként. Végzett doktoranduszai, szakdolgozói és tanítványai közül több egyetemen oktató tanár és gazdasági vezető került ki. Email: vvass@metropolitan.hu.