Kisgyermeknevelési Szakosztály
1967-ben a hazai kisdednevelés, gyermeklélektan, gyermektanulmány “nagy generációjának” kimagasló alakjai: Szabadi Ilona, Hermann Aliz, Falk Judit, Méhes Vera, Vince Ágnes, Petrolay Margit és mások alapították és folytatták a nemzetközileg is elismert, kiemelkedő, a mai napig is ható, hazai kisgyermeknevelés legjobb hagyományait. Az alapító tagok az Országos Pedagógiai Intézet (OPI) munkatársai, a Csecsemőotthonok Országos Módszertani Intézetének (CSOMI) szakemberei, az óvóképzők, főiskolák tanárai, tudományos munkát végző szakemberek, orvosok, óvónők, gondozónők. Az első vezetőség tagjai: Szabadi Ilona elnök, dr. Hermann Alice titkár, dr. Hegedüs György titkár, Tomor Lajosné jegyző. A kezdet kezdetén legfontosabb feladat volt a kutatók munkájának támogatása, az együttes tevékenységek megszervezése, hogy a gyermekekkel foglalkozó elméleti és gyakorlati szakemberek együtt, hasonló szemléletben gondolkodjanak a kisgyermeknevelés ügyéről. „Neveléstörténeti vívmánynak tekinthető a születéstől 8 éves korig tartó nevelés sokoldalú közös elemzésének fórumát megteremtő szakosztályi tevékenységek sora” – hangsúlyozta Tomor Lajosné szakosztályi elnök 1989-ben.
Tevékenységek, események: könyvbemutatók és könyvviták, óvoda – bölcsődelátogatások, kihelyezett és más civil szervezetekkel közösen szervezett tagozati ülések, zenei nevelés, iskolaérettség, alapképzés fejlesztések középfokról-, majd felsőfokúról főiskolai szintre emelése. Országos bölcsődei, óvodai pedagógiai programok kidolgozása, kipróbálása, véleményezése, állásfoglalások, ajánlások készítése. Törvények, rendeletek aktuális véleményezése, állásfoglalások megjelenítése. A gyermek és felnőtt változó világunkban – konferencia (FPI, 1998). Az V., VI., VII. Kongresszusra való készülődés és aktív szerepvállalások megvalósítása. Aktív bekapcsolódás a Staféta táborok tevékenységeibe. Kitüntetések (15), emlékülések sora (10), filmelemzések. Montessori, Freinet, Waldorf nevelési elvek az óvodában, alternatív helyi innovációs kezdeményezések továbbadása, országos innovációk és változó gyakorlat elemzése (inklúzió, módszertani sokszínűség, stb.), Pikler – Lóczi napokon részvételek. World Café forgószínpados munkakeretben folytak 2016-tól egyes szakosztályi programok, és így egy alkalommal több tématerületen volt mód elméleti és gyakorlati téren támogatást nyújtani a felmerülő pedagógiai kérdésekben. A beszélgetés, a vita, a szakmai együttműködés, az innováció kap kiemelt szerepet a szervezett programokon. 2016-tól a Világjátékhoz való csatlakozás érdekében Játsszunk Mindannyian! országos játéknapok szervezésében való aktív részvétel. Régiós alegységek kialakítása 2017-től folyamatosan.
Publikációk: Könyvek: Átmenetek az iskoláskorig 1970; Az iskoláskor előtti nevelés, gondozás bibliográfiája (1973); Keresztúri Mária–Kósáné Ormai Vera: A gondolkodás fejlődése és fejlesztése az óvodában (1989); Hűvös Éva: Differenciált óvodai bánásmód – a „kell” és a „lehet” között (1995); Petrolay Margit: Az emberiség emlékezete (1990); Zilahi Józsefné: Nevelés az óvodában verssel, mesével(1989); Bakonyiné Vince Ágnes–Nagyné Kasza Ilona: Mozgás-öröm a szabadban (1989); Perlay Rezsőné: Matematikai játékok; Tanulmányok a kisgyermeknevelésről (szerk.: Villányi Györgyné, 1996); Ajánló irodalomjegyzék (szerk.: Villányi Györgyné, 2000); A „Kisgyermek” könyvek sorozat példányai: Szabadi Ilona az óvodapedagógia nagyasszonya (szerk.: Tomor Lajosné, 2008); A környezeti nevelés közügy (szerk.: Villányi Györgyné, 2009); A környezettudatos állampolgári magatartás megalapozása az óvodában (szerzők: Villányi Györgyné és MPT tagok, 2009); Kisné Polyák Erzsébet: A nélkülözhetetlen művészeti nevelés (szerk.: Trencsényi László, 2009); Egy életmű a mese szolgálatában: Petrolay Margit (szerk. Tomor Lajosné, Sikó Dóra, Trencsényi László, 2009); Kósáné Ormai Vera: Múlt és jelen az óvodai nevelésben (MPT, 2017); szaksajtóban való megjelenések (Óvodai Nevelés, Óvodai Élet, A Kisgyermek).
A szakosztály taglétszámának alakulása: 1967-ben 31 tag, 1986-ban 111 tag, 1993-ban 151 tag, 2016-ban 295 tag. 2019-ben a taglétszám-felülvizsgálat alapján kiderült, hogy kb. 320 tagunk van, ami életkori skálán nézve felöleli a pályakezdő kollégától a 90 éves kort is, valamint munkaterületek szerint lefedik a 8 éven aluli nevelésben résztvevők körét. A szakosztályi munkában való részvétel aktivitása változó. A nevelő- és pedagógushiány is nehezíti az aktív civil szervezeti életben való munkálkodást. Passzív tagjainkkal, kb. 125 tagunkkal telefonon és egyéni látogatások útján van mód a párbeszédre. Sajnos évente átlagban 6-8 tagtársunk elhalálozás miatt eltávozik körünkből. Új tagok (évente 10-15-en) a vidéki városokból, magán- és egyházi intézmények tagjaiból, kis településen dolgozó kollégák közül kerülnek ki: bölcsődékből, óvodákból, páran felsőoktatásból és nagyon kevesen a tanítók közül. Két férfi-óvodapedagógus tagtársunk van.
Linkek, kommunikáció:
A kisgyermek szakmai folyóirat az MPT tulajdona, megjelenik évente 5 alkalommal nyomtatott formában, egy lap ára: 450.-Ft, éves megrendelés: 2950.- Ft. Megrendelhető: akisgyermek@gmail.com, Postacímen: 1605 Budapest, Pf.117. Weblap: www.akisgyermek.hu, Facebookon elérhető az újság borítója és tartalomjegyzéke: https://www.facebook.com/akisgyermek/.
A Kisgyermeknevelési Szakosztály zárt Facebook-csoportja: „Kisgyermekről, kisgyermekért.” Adminok: Kosztel Krisztina, Zsárecz Mónika, Pável Brigitta (működik: 2019. május óta); tervezzük nyitottabbá tételét.
A szakosztály vezetőjének neve: Villányi Györgyné Jutka.
Elérhetőségei: +36-30-9665-237; mpt.villanyi@gmail.com, villanyi.jutka@gmail.com, akisgyermek@gmail.com, orszagos.jateknap@gmail.com, Postacím: 1605 Budapest, Pf.117
A szakosztály vezetőjének rövid bemutatása:
Végzettségek és szakmai tevékenységek: óvodapedagógus, munkaközösség-vezető, szakfelügyelő, szaktanácsadó, fővárosi mentor-konzulens, pedagógiai szakos előadó, közoktatási szakértő, kiadványszerkesztő. Szakmai lapok alapítója és felelős szerkesztője (Óbudai Óvodák, Óvodai Élet, A Kisgyermek). Óvodai minőségbiztosítási szakember, óvodai programelméleti szakember, szakvizsgázott pedagógus, főtanácsos, kutató-fejlesztő, tudományos munkatárs (OKI, AVKF), főiskolai oktató, c. főiskolai docens (AVKF, ELTE TOK), sorozatszerkesztő (Óvodavetők kézikönyve I.-XI. kötet, A Kisgyermek Könyvek sorozat). A Zöld Óvoda Program egyik alapítója, felnőttképzési szakfelelős, szakvizsgák területein képzésvezető, címzetes főiskolai docens (AVKF), tréner, távoktatási képzés alapítása és tutor, szakmai anyagok lektorálása. Nemzetközi kapcsolatok: a tanulmányutakon tapasztalatcsere és előadások tartása Anglia, Hollandia, Franciaország (OECD), USA – Wisconsin Lutheran College, Ausztria, Szlovákia, Köln és Thessaloniki. Publikációk száma: 10 kötet, 24 tanulmány, 97 cikk. Civil szervezeti tevékenységek: 10 évig az Iskolafejlesztési Alapítvány képviselője, Pedagógiai Civil Fórum (PECIFO) tagja; MÚOSZ és MAPE tag. 1972-től MPT tag, 1993-tól a Kisgyermeknevelési Szakosztály elnöke, 2006-tól a Társaság elnökségi tagja, 2017-től a Magyar Pedagógiai Társaság alelnöke. Kitüntetés: Brunszvik Teréz-díj.
A szakosztály meghatározó személyiségei:
Angyalfiné Varga Julianna (a Kisgyermeknevelési Szakosztály elnökségi tagja)
Végzettségek és szakmai tevékenységek: óvodapedagógus, szakvizsgázott óvodapedagógus, tréner, szakértő-mesterpedagógus.
Az óvodai pedagógiai dokumentációk módosításában irányító, koordináló, résztvevő, mint vezető-helyettes, tagóvoda-vezető, óvodavezető. (helyi pedagógiai program módosítása a törvényeknek megfelelően, eljárásrendek készítése, módosításai, SZMSZ, Házirend, munkaköri leírások elkészítése, nevelési programhoz igazított csoportnapló szerkesztése, gyermekek értékelő-mérő lapjának kidolgozásában részvétel, pedagógus és nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottak teljesítményértékelési eljárásrendjének készítése, a teljesítményértékelési rendszer és minősítés összehangolása, működtetése, szakmai megújító képzések vezetése, önértékelés, tanfelügyelet, minősítés segítése, szervezése az óvodákban, mint szakértő.) A környezeti nevelés, a környezetvédelem szélesítése az óvodákban, a szülők bevonása, mozgósítása a célok elérése érdekében, pályázatok írása. Publikációk: Műhelymunkák keretében szakmai anyagok készítése az óvodában, és a Magyar Pedagógiai Társaságban. Folyamatos módszertani cikkek az Óvodai Nevelés és A Kisgyermek c. lapban. Kiemelt tevékenységek: szerkesztőségi tagság az „Óvodai Élet” és „A Kisgyermek” újságban; előadások;”Jó gyakorlatok” készítése, bemutatása, prezentációk DVD formában (Óvodai Nevelés), országos konferenciákon szakmai tudás megosztása másokkal. Kitüntetés: Brunszvik Teréz díj 2013.
Bakonyi Anna (a Kisgyermeknevelési Szakosztály elnökségi tagja)
Végzettségek és szakmai tevékenységek: óvodapedagógus, pedagógia szakos előadó, dr. univ.korai fejlesztési integrációs referens. Gondolkodj Egészségesen program szakmai vezető, főiskolai oktató, docens, szakfelelős, tananyagfejlesztő, gyakorlati képzés kidolgozója, gyakorló óvodák működésmódjának kitalálója, szervezője. Kompetencia alapú óvodai programcsomag szakmai főtanácsadója, hazai és európai uniós projektek résztvevője szakterületek: inklúzió, alternatív pedagógiák, játék, művészetek és személyiségfejlődés, család-óvoda kapcsolat, a gyermeki megismerés nyomon követése, cikkek, könyvek szerzője, konferenciák, tréningek előadója, trénere.
Publikációk: könyvek száma: 4, folyóirat 78, tanulmánykötet 38. Civil szervezetek, tevékenységek: Magyar Pedagógiai Társaság kisgyermeknevelési szakosztály elnökségi tag, PECIFÓ, aktuálisan szerveződő civil fórumokban részvétel. Kitüntetése: Brunszvik Teréz díj.
Szombathelyiné dr. Nyitrai Ágnes (a Kisgyermeknevelési Szakosztály elnökségi tagja)
A Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karán dolgozom főiskolai tanárként, oktatói feladataimon túl a Pedagógiai-Pszichológiai Intézeti Tanszék vezetője vagyok. Végzettségemet tekintve tanító és okleveles pedagógia szakos előadó vagyok, ezen kívül van egy személyközpontú mentálhigiénés counsellor tanúsítványom is. Neveléstudományból dr. univ. és PhD fokozatokkal rendelkezem.
Több évtizedes szakmai tevékenységem a bölcsődei és az óvodai nevelés területéhez, kis mértékben a kisiskolás korhoz kapcsolódik: elsősorban módszertani fejlesztésekkel, kutatásokkal, valamit a szakemberek képzésével és továbbképzésével foglalkozom, ez utóbbi keretében képzésfejlesztéssel és oktatással egyaránt.
A Kisgyermek c. lap megalakulása óta tagja vagyok a szerkesztőbizottságnak. 2013 óta a Képzés és gyakorlat folyóirat szerkesztőbizottságában is tanácsadóként, lektorként tevékenykedem.
Az 1980-as évek elejétől vagyok tagja a MPT Kisgyermeknevelési Szakosztályának, 1997-2002 között és 2009 óta jelenleg is vezetőségi tagként veszek részt a Szakosztály életében. 2013 óta tagja vagyok a Szakmai Kollégiumnak is. Megalakulása (1994) óta ügyvivőként vezetőségi tagja vagyok a Magyar Bölcsődék Egyesületének is.
Cs. Ferenczi Szilvia (a Kisgyermeknevelési Szakosztály elnökségi tagja)
Végzettségek és szakmai tevékenységek: közgazdász, pszichológus, fejlődéspszichológia Ph.D., integrált szülő-csecsemő konzulens, Strengthening Families Protective Factors Framework hivatalos képző. Szakmai továbbképzések kidolgozója, oktatója, egyetemi oktató (ELTE, PPKE, SE), főiskolai docens (AVKF), „Kisgyermekkori nevelés támogatása” kiemelt projekt szakmai vezető, kutató, szakértő, szülőcsoport vezető, konzulens. Civil szervezeti tevékenységek: Magyar Pszichológiai Társaság tagja, Magyar Családterápiás Egyesület tagja, Magyar Pedagógiai Társaság tagja, Kisgyermeknevelési Szakosztály elnökségi tag. Publikációk száma: 2 kötet szerkesztő, 9 kötet, 7 könyvfejezet, 8 tanulmány, 2 cikk
Andrási Tiborné (Karcag és környéke alegység vezetője)
32 éve dolgozom a karcagi Madarász Imre Egyesített Óvodában. Végzettségek: a Tiszaföldvári a Hajnóczi József Gimnázium és Óvónőképző Szakközépiskolában, majd Hajdúböszörményi Wargha István Pedagógiai Főiskolán szereztem óvodapedagógusi végzettséget. Az ELTE Tanító és Óvóképző Főiskolán óvodai környezeti nevelő szakvizsgás képzésen vettem részt. Szakmai tevékenységek: 2008-ban felkértek a Környezeti nevelés szakmai munkaközösség megalakítására, vezetésére. Tevékenységemmel igyekszem elősegíteni, hogy minden óvodában meg tudjon valósulni a Zöld Óvoda Kritériumrendszer szerinti működés. A környezeti nevelőként arra törekszem, hogy a természet iránt fokozottabban érdeklődő gyermekek számára olyan innovatív eljárásokat, lehetőségeket teremtsek, amelyekkel kíváncsiságukat kielégítem, egyéni igényeiknek megfelelő vizsgálódási, megfigyelési lehetőséget biztosítok. Erre alkalmas az egyéni differenciáláson kívül a tehetséggondozó műhely működtetése. 2012 –től a természet iránt fokozottabban érdeklődő nagycsoportos gyermekek számára szervezek hetente egy alkalommal. Intézményünk 2017-től a Jász – Nagykun- Szolnok Megyei Pedagógiai Oktatási Központ Bázisintézménye lettünk. 2019-ben elkészítettem mesterpedagógusi pályázatomat, melynek eredményeként fejlesztő innovátorként is tevékenykedem. 2006-ban Év Pedagógusa díjban, 2011-ben pedig Karcag Város Kultúrájáért díjban részesültem. 2017-től vagyok tagja a MPT-nak.
Csákvári Judit
39 éves szakmai pályájának legfontosabb állomásai: 1981. augusztus 1-től dolgozik óvónőként. 1984-2007: Tapolcafői Óvoda tagóvoda vezetője. 1987: Felsőfokú képesítés megszerzése a Soproni Óvóképző Intézetben és 1994-1995: Pedagógusok Intenzív Továbbképzése a Soproni Óvóképző Intézetben. 1998: MOE Pápai Kör vezetőségi megbízást lát el. 1999-2001: ELTE Tanító és Óvóképző Főiskolai Kar szakvizsga elvégzése. 2003-2018 : PéVOE egyesület alapítása és sikeres vezetése, működtetése. 2006, 2009: Minőségirányítási képzés elvégzése. 2007: Csókai Óvoda tagóvoda-vezetője. 2008-2013: Első intézményvezetői kinevezés. 2011-2013: Szegedi Tudományegyetem „intézményvezető és középvezető” szakvizsga teljesítése. 2011-2013: Dajka képzés és Pedagógiai asszisztens képzés és vizsgáztatás. 2012: Honnan hová – módszertani kiadvány készítése. 2013-2015: TÁMOP uniós pályázat, óvodafejlesztés szakmai vezetője. 2013-2018: új vezetői pályázat és kinevezés. 2013-tól: HEP Gyermek munkaközösség vezetője, 2013: Hospitálási rendszer bevezetése az intézményben és kiterjesztése a térségre. 2013-tól: tehetségpont óvoda. 2014: Nemzetközi konferencia szervezése. 2015: Belső önértékelési csoport létrehozása az óvodában 2016: Mentor szakvizsga megszerzése. 2016: Óvodapedagógiai Országos Szakmai Konferencia Bp. előadói megmérettetés. 2016: Mesterpedagógus pályázat elkészítése és 2017-ben sikeres Mester vizsga. 2018: EFOP-3.1.1-14-2015-00001 Előadó a POK felkérésére Veszprémben. 2018-2023: harmadik 5 évre szóló pályázat és kinevezés. 2019: Dajka képzés és vizsgáztatás. MPT tag, A Kisgyermeknevelési Szakosztály küldöttje.
Csordás Edina
2008-ban végeztem tanulmányaimat az AVKF óvodapedagógus szakon és 2010-ben drámapedagógus végzettséget szereztem. Jelenleg az AVKF tehetséggondozó, tehetségfejlesztő szakirányú továbbképzésén veszek részt. 20018-óta vagyok tagja a MPT Kisgyermeknevelő Szakosztályának, azóta minden nyáron részt veszek a Társaság által szervezett Staféta táboron, ahol új ismeretekkel gazdagodtam. A szakmai fejlődés fontos számomra, gyakran veszek részt továbbképzéseken, szakmai napokon. Az új ismereteket szeretem megosztani pedagógus társaimmal, így nem csak a munkahelyemen, a Brunszvik Teréz Budavári Óvodák nevelőtestületével, hanem szakmai publikációval szélesebb körben is sikerült ismeretet adnom mások számára A Kisgyermek c. szakmai folyóiratban. Az élethosszig tartó tanulás elvét vallom és hiszem, hogy a pedagógiai módszerek gazdagításával sikeresebben tudjuk végezni hivatásunkat.
Eőryné Gombás Csilla
Végzettségem: tanitó, fejlesztő pedagógus. Jelenleg: 40 év munkaviszony után nyugdíjba mentem, de aktívan folytatom a megkezdett munkát a gyerekek jövőjéért a Polgár Judit Sakk Alapítvány. Sakkpalota nagykövetE, alkotó-fejlesztő Módszertani szakértője és a POD-IT Innovatív Gyermekakadémia Társalapító, pedagógiai vezetőjeként. Tagja vagyok a MPT-nak, tudásommal, tapasztalatommal a társaság céljait szeretném segíteni (óvodás, kisiskolás területen). Szakmai tapasztalatok: Sakkpalota (Sakkjátszótér) pedagógiai program és a módszertan (Magyar Termék Nagydíj, nemzetközi elismerés – BELMA) kialakítása és alkalmazása, oktatók kiválasztása, mentorálása, értékelése. Sakkpalota és Sakkjátszótér kurzusok vezetése óvodásoknak, iskolásoknak. Sakkpalota óvoda-iskola átmenet kidolgozása, tesztelése. Két évfolyamos kislétszámú fejlesztő osztály kidolgozása, elindítása Fejlesztőeszközök készítése, fejlesztőszoba kialakítása. Fejlesztőeszközöket bemutató multimédiás cd-rom készítése az OKI felkérésére. A nulladik osztály bevezetésében aktív szerepet vállaló tanító, fejlesztőpedagógus, Tagiskolavezető, összevont 2-4. osztály tanítója, klubvezető. AVKF 4A Módszertani Központ Atipikus Alternatívák konferencián műhelyfoglalkozás tartása fejlesztőeszköz bemutatóval (Gyarmathy Évával). Magyar Pedagógiai Társaság: Az esélyek esélyeiről a 21. században, world café témagazda (sakkpalota), aktív párbeszédben résztvevő tagtárs.
Farkas Anikó
Egészségügyi végzettséggel a Rónai utcai bölcsődében kezdtem pályafutásomat gondozónőként. Első munkahelyemen sok impulzus ért, sok pozitív megerősítés formálta szakmai látásmódomat, és 3 év gondozónői munka után vezetőhelyettesi feladatokat kaptam. Belső átszervezések miatt a következő éveket több újpesti bölcsődében töltöttem csoportvezetői beosztásban kisgyermeknevelőként, miközben csecsemő-és kisgyermeknevelői, majd szakgondozói végzettséget szereztem. 2000-ben, saját gyermekem 3 éves korától a Homoktövis Bölcsődében folytattam pályafutásomat szintén csoportvezető kisgyermeknevelőként. A külső és hamarosan belső motiváció hatására 2011-ben sikeresen elvégeztem az Apor Vilmos Katolikus Főiskola szociálpedagógia szakot. A szakdolgozatom témája a kisgyermeknevelők mentálhigiénéje volt, mellyel több tudományos konferenciára eljutottam előadóként. Megszerzett tudásommal és eddigi szakmai tapasztalatommal vezetőhelyettesi, majd hamarosan vezetői feladatokat láttam el Újpest egy másik bölcsődéjében a Munkásotthon Bölcsődében. 2012-ben ismét egy belső szakmai átszervezésnek köszönhetően visszamehettem a Homoktövis Bölcsődébe, immár vezetőnek, és azóta is itt végzem a feladataimat. Bölcsődebővítés, csapatépítés, hallgatókkal, gyakornokokkal kapcsolatos munka, mentorálás mind, számomra új kihívások voltak, melyeknek meg akartam felelni. Eközben a Wesley János Főiskolán sikeres szociális szakvizsgát tettem. Éveken át több konferencián, továbbképzésen vettem részt, az ott elhangzottak mindig elgondolkodtattak, vagy megerősítettek. A Magyar Pedagógiai Társasággal-Villányi Jutkával, a Kisgyermeknevelési Szakosztály Elnökével-is egy konferencián kerültem kapcsolatba, ahol egy vélemény nyilvánításom után tovább folytatódtak a “csodák”, Jutka elismerését fejezte ki és felkért, hogy hogy a Szakosztály elnökségi tagjának. A megtiszteltetés nem elég jó kifejezés arra, amit éreztem. Igyekeztem legjobb tudásom szerint bekapcsolódni a munkába, és kollegáimat is bevonni. Sokszor vettünk részt a bölcsődei korosztályt is érintő témákat feldolgozó találkozásokon. Sok új emberrel megismerkedtem, aminek köszönhetően szélesebb látókörben szemlélhetem a kisgyermekellátás különböző szegmenseit. Tanulmányaimat tovább folytatva, és szakmai tudásom elmélyítése érdekében 2018-ban elvégeztem az ELTE TÓK gyakorlatvezető mentor továbbképzési szakot. Bölcsődevezetőként, kisgyermeknevelőként is igyekszem azt az irányt képviselni, amit a Magyar Pedagógiai Társaság, vagyis a gyermek érdekeit.
Faust Dezsőné Erika
Mindig érdeklődéssel követtem választott hivatásom, az óvónői szakma „gyermekből kiinduló” elméleti, gyakorlati változásait. Egy kis történeti visszatekintés szakosztályi „múltamra”: 1970-es évek kezdetén: a Gödöllői Agrártudományi Egyetem Óvodájának óvónőjeként ajánlással lettem az MPT Kisgyermeknevelési Szakosztály tagja (A kezdeti évek gyakorlata volt.) Az eltelt évtizedekben az összejöveteleken, rendezvényeken rendszeresen részt vettem, látogatásaim, csak a három gyermekem születése idején ritkultak. 1993-2002-ig A vezetőség tagjaként szakosztályunk összejöveteleinek, jubileumi rendezvényeinek szervezését segítettem. Küldöttként, a Magyar Pedagógiai Társaság éves küldöttgyűlésén ma is egyike vagyok a szakosztályunkat képviselő tagoknak. A Szakmai Kollégiumban hasonló megbízással veszek részt az izgalmas szakmai fórumokon. Alkalmanként közreműködtem a szakosztály kiadványainak előkészületeiben: Tanulmányok a kisgyermeknevelésről (1996.) Ajánló irodalomjegyzék 2000. (Mindkét kiadványt Villányi Györgyné szerkesztette) Írásom a tanulmánykötetben: Drámapedagógiai szemlélet az óvodában. 1999-ben a Családpedagógiai Kongresszuson szekcióban előadást tartottam A néphagyományőrző szemléletű nevelés hatása családokkal való együttműködésre címmel. A minősített éphagyományőrző Óvodai Program (OKI 1997. Szerk. és társszerző.) alapján.2000-ben a szakosztály felterjesztésére Brunszvik Teréz díj kitüntetésben részesültem, amely még további munkálkodásra késztetett. A felterjesztést köszönöm, a kitüntetésre ma is büszke vagyok. 2002-ben a szakosztály 35 éves megalakulásának tiszteletére összegeztem a szakosztályunk tevékenységét A Kisgyermeknevelési Szakosztály múltja, jelene, tervei. (RAABE Óvodavezetési ismeretek. 20. kiegészítő kötet. 2002. november) 2008-ban Részvétel a VII. Nevelésügyi Kongresszuson. Az MPT és a szakosztály rendezvényein ma is igyekszem aktívan részt venni (ahogyan a munkatársaimmal 20 éve alapított Néphagyományőrző Óvodapedagógusok Egyesületében is). Követem a szakmánkat, a kisgyermekkori nevelést érintő változásokat. Meglátásaimat, véleményemet minden fórumon – írásban, szóban – az óvodaügy (intézmény, család), és a gyermekek érdekében szakmai érvekkel, ügyünk iránti szeretetemmel támasztom alá. Az MPT stratégiájának minél nagyobb nyilvánosságot! A HANGUNKAT HALLATNI KELL!
Farkas Annamária (A Kisgyermek lap szerkesztőségi tagja)
Óvónő, drámapedagógus, közoktatási szakértő (2005), mentor-mesterpedagógus (2015). Fő szakterülete a drámapedagógia alkalmazása az óvodai nevelés minden területén, és a módszer széleskörű terjesztése a pedagógusok körében (30 órás akkreditált képzés, munkaközösségek, drámaműhelyek, publikációk, előadások, fővárosi ill. kerületi szintű bemutató foglalkozások). Innovációs tevékenységek: módszerfejlesztés, kutató-fejlesztő tevékenység az óvodai dokumentáció, értékelés-mérés területén. 2011-ben elvégezte a Magyar Íróakadémia Szépírói mesterkurzusát. A Kisgyermek (korábban az Óvodai Élet) c. szakmai folyóirat szerkesztőségi tagja, A Staféta tábor egyik fő oszlopos tagja szinte a kezdetektől. 2004 óta tagja a Szakosztálynak. Publikációk: könyvek (2), antológiák, tanulmánykötetek (4) valamint számtalan cikk, jegyzet. Hobbi: Szépírás (főként mesék)
Kosztel Krisztina (a Főváros és környéke alegység vezetője)
Óvodapedagógus, munkaközösség vezető. (mérés-értékelés) Mindkét szakvizsgámat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen szereztem: szakvizsgázott pedagógus, közoktatási vezető szakképzettség, szakvizsgázott pedagógus, mérésmetodikai, minőségbiztosítási és szakértői szakterületen szakképzettség. Elkötelezett híve vagyok a demokratikus nevelésnek, az innovációnak, inklúzív nevelésnek. Fontosnak tartom a napi munkában a minőségi szakmai munkát. Kiemelt területként kezelem a bántalmazás prevenciót, érzelmi nevelést, resztoratív technikák gyakorlati alkalmazását. Aktívan részt veszek szakmai javaslatok, kritikák megfogalmazásában. Vegyes csoportomban gyakran hospitálnak “külsősök”- kutatási, tapasztalatszerzési céllal. Az MPT Kisgyermeknevelési szakosztályának vagyok tagja, régiós alelnöke, több cikkem jelent meg A Kisgyermek c. szakmai folyóiratban. Többször tartottam előadást demokratikus nevelés az óvodában témakörben.
Losonci Katalin
Harminchat éve vagyok a pályán, ebből már hat évet töltöttem el a Karinthy Frigyes Óvoda vezetőjeként (Budapest, IV: kerület). 2004-ben az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán preventív és korrektív pedagógiai pszichológia szakon, illetve 2010-ben az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán vezető óvodapedagógus szakon diplomát szereztem. Mesterpedagógus besorolással rendelkezem. Aktívan részt veszek a szakmai közéletben, rendszeresen szervezek bemutató foglalkozásokat, kiveszem részemet az óvodapedagógus utánpótlás nevelésből, gyakorlatokat vezetek, részt veszek a záróvizsga bizottságok munkájában. Szűkebb érdeklődési területem a tehetséggondozás, a múzeumpedagógia óvodai szintű alkalmazása és a környezettudatos gondolkodás óvodáskori kialakításának kérdései. Tagja vagyok a Magyar Pedagógiai Társaság Kisgyermeknevelési Szakosztályának. Rendszeresen jelennek meg szakmai közleményeim.
Mátay Katalin
Általános orvosként végeztem a budapesti Semmelweis Orvostudományi Egyetemen. Szakvizsgát gyermekgyógyászatból és társadalom-orvostanból szereztem. A gyermekgyógyász hivatásom gyakorlása során kórházban, gyermekkörzetben, rendelőintézetben és az Egyészségügyi Minisztérium gyermekvédelmi főosztályán dolgoztam 1992-ben kerültem a Bölcsődék Országos Módszertani Intézetéhez, melyet 1999 év végéig, a megszűnéséig vezettem, majd a Szociális Minisztérium Gyermek és Ifjúságvédelmi Főosztályán a bölcsődei ügyekért voltam felelős. Részt vettem a gyermekvédelmi törvény kidolgozásában, a családi napközik feltételrendszerének a kialakításában és a szolgáltatások elindításában.2000.-től nyugdíjas vagyok, aktívan dolgoztam a Székesfehérvári Csemete Alapítvány létrejöttéért és 2013.-ig vezettem az Alapítvány által működtetett Csemete Gyermekcentrumot, amelyben működik egy bölcsőde,, családi bölcsőde, időszakos gyermekfelügyelet, működött 2016.-ig a FECSKE szolgáltatás (fogyatékos gyermekek otthoni felügyelete) és szerveztük a családi napközi felkészítő tanfolyamokat. Jelenleg is a kuratórium tagja vagyok és tanácsadóként segítem a munkájukat. 2007.óta vagyok a Magyarországi Családi Bölcsődék Közhasznú Egyesületének (MACSKE) elnöke. Aktívan közreműködött egyesületünk abban, hogy a 2017.évben történt szervezeti változások nagyobb hátrányok nélkül megvalósuljanak. Részt vettem a szolgáltatás típusú napközbeni gyermekellátó szolgáltatások felkészítő képzésének, a szakmai standardok kidolgozásában. 2018.évben az MMI módszertani feladatellátással bízta meg az Egyesületet. Jelenleg a MACSKE Módszertani szervezetét vezetem, a munkánk során a kormányhivatalok hatósági munkájában felkérésre szakmai ellenőrzést, szakmai program véleményezést végzünk. 2019.évtől felnőttképzési feladatként a családi napközik és a napközbeni gyermekfelügyeletek működtetésére felkészítő tanfolyamokat, kiegészítő képzést tartunk és felelősek vagyunk a szolgáltatások számára 3 évente kötelező továbbképzési programok biztosításáért és a továbbképzésre járók nyilvántartásáért.
Miklya Ildikó
A békéscsabai 2.sz. Mackó Kuckó Óvoda óvó és fejlesztő pedagógusa vagyok. 17 éve dolgozom a pályán ebből 1 évet az angliai magyar óvodában, 5 évet a baseli magyar óvodában 11 éve pedig a jelenlegi munkahelyemen. A munkámon belül tehetség gondozó műhelyt vezetek, néptáncot tanítok, ill. az óvodai amatőr színjátszó csoport alapító és aktív tagja vagyok. Szívügyem a környezet védelem, így számos ilyen témájú kezdeményezésben vettem és veszek részt, amelyekbe a gyerekeket is igyekszek bevonni. A pálya iránti elkötelezettségem és gyerekek iránti szeretetem, mindig is arra sarkalt, hogy szélesebb perspektívából is megismerhessem a szakmát. A továbbképzéseken túl a kapcsolatok építését is fontosnak tartottam, ezért is csatlakoztam a Magyar Pedagógiai Társasághoz, amelynek immár több mint 12 éve tagja vagyok. Rendszeresen veszek részt már törzstagként a Staféta tábor programjaiban.
Pékné Vargha Katalin
Jelenleg a Kispesti MESE-VÁR Óvoda vezetője vagyok. Negyvenkét éve vagyok az óvónői pályán, mely az életem része, abbahagyhatatlan hivatás. 1978-ban érettségiztem, a Kossuth Zsuzsa Egészségügyi és Óvónőképző Szakközépiskolában, az óvónői szakon. A mai napig összetartó kis csapat vagyunk! Néhány évet az V. kerületben dolgoztam, majd huszonkét évet az I. kerületben. Életem legcsodálatosabb időszaka volt ez, hiszen ebben az időben született a lányom, és az akkori óvodavezetőm pedig egy csodálatos ember volt, akitől még a mai napig is sokat tanulok. Pályakezdőként negyvenhat gyermek volt a csoportomban, ezért sokszor biztatom a kollégáimat, hogy ne keseredjenek el, legalább most élhetőbb az óvoda, mint régen. Igaz, hogy a megbecsültségben sajnos sokat romlott az óvodapedagógusok megítélése. Óvodánk két épületébe 222 gyermek jár, Nagyon sok hátrányos helyzetű gyermekkel, illetve a létminimum alatt élő családokkal is foglalkozunk. Amíg tudok dolgozni életcélommá vált, hogy ezeknek a gyerekeknek és családjaiknak minden segítséget megadjak, és olyan minőségi nevelésben részesüljenek, mely elősegíti őket az életben való boldogulásban. Sikerült is példaértékű kapcsolatot kialakítani a kisebbségi családokkal! Vezetői munkám mellett mindkét óvodában gyermektánc oktatást is tartok, mert a zene, az éneklés a másik nagy területe az életemnek, amit már hat éves korom óta művelek, és nem is akarom abbahagyni. Tanulmányaim: zenei általános iskola, óvónői szakközépiskola, tanítóképző főiskola – óvónői szak (Budapest), alapfokú néptáncoktatói végzettség (Budapest-Bihari), zenei szakvizsga (Hajdúböszörmény), és közoktatási vezető (BME).
Pázsikné Szilágyi Gabriella A Kisgyermek lap szerkesztőségi tagja
Óvodapedagógusként kezdte pályáját. Elvégezte a pedagógia szakot, Intézményvezetőként, szaktanácsadóként, fővárosi szaktanácsadóként továbbképzések vezetésével elérte, hogy széle körű ismertséget és tekintélyt szerzett a szakmában. A Fővárosi Pedagógiai Intézet munkatársaként aktív, sok irányú tevékenységet végzett. Továbbképzéseket vezetett, publikált. Mindig mindent a gyermekek érdekében fogalmazott meg. Szakmai indokokkal érvelt a gyermeki nevelésének jobbá tétele érdekében. A vezetőképzésben, a mentori tevékenységek kidolgozásában úttörő munkát végzett. A Zöld Óvoda program erősítését kiemelt feladatának tekintette. Az Óvodai Élet és A Kisgyermek újságok megszületésétől kezdve a szerkesztőség aktív tagjaként sokat dolgozott a lapok terjesztésétól kezdve a tartalmi munka kiváló megvalósításáért. Igényesség, szakmai elkötelezettség és kiváló tudása példa értékű az iskoláskor előtti nevelésben. MPT tagként is mindig sok munkát végzett a szakmai élet erősítése és felvirágoztatása érdekében. Kitüntetése: Brunszvik Teréz díj.
Romhányi Flóriánné
- szept. 30-án születtem Cegléden, 1963-ban Kecskeméten óvónői oklevelet, 1981-ben pedig pszicho-pedagógia szakos gyógypedagógiai tanári végzettséget szereztem. Pályám első állomása a Felsőpetényi Óvodáskorú Nevelőotthon volt, itt ismertem meg (a kutatási tevékenységüket végző) Hermann Alicét és Bakonyiné Vince Ágnest, akikkel később az MPT Kisgyermeknevelési Szakosztálya rendezvényein többször találkoz(hat)tam. 1966-tól pályám végéig Salgótarjánban dolgoztam (óvónői, megyei óvodai felügyelői, továbbképzési felügyelői munkakörökben, végül pedagógiai intézeti munkatársként).1970-től vagyok a Magyar Pedagógiai Társaság tagja, Szabadi Ilona szakosztályvezető ajánlására vettek fel a Kisgyermeknevelési Szakosztály soraiba. E felvétellel egyúttal tagja lettem a később önállósuló Nógrád Megyei Tagozatnak is. Mindkét szervezeti egység életében – különböző szerepekben – tevékenyen részt vettem. A szakosztályi pezsgő vitákból sokat tanultam, és a biztató légkörben többször hozzászóltam, a nógrádi törekvésekről beszámoltam ill. cikket írtam. 1971-ben létrehoztam a NÓVU-M c. óvodai “újságot”, melyben a társasági események, hírek is helyet kaptak. A VI.Nevelésügyi Kongresszuson az óvodák képviseletében felszólaltam a VII. Nevelésügyi Kongresszust megelőzően kérdőíves felmérést végeztem, melynek összegzése képezte szakosztályunk kongresszusi ajánlásait. Több éven át vezetőségi tagként is szolgáltam a Szakosztály működését, szakmai életét. Nógrádban 1994-től 2000-ig vezettem a tagozatot. A civil szakmai–közéleti kívánalmaknak megfelelően új megoldásokkal is segítettük a közösségi élet alakulását, így pl más szakmai szervezettel a Magyar Óvodapedagógiai Egyesülettel) együttműködésben, valamint ún. kibővített programok szervezésével (tagságon kívüli érdeklődők meghívásával).1998-ban a Társaság kezdeményezésére Brunszvik Teréz Díjjal tüntettek ki.
Seres Gézáné Hibszki Olga
Lassan tizennyolc éve már- nyugdíjasként is- tagja vagyok a Magyar Pedagógiai Társaságnak. A mai napig elkötelezett híve vagyok az innovatív pedagógia munkának, a tudatos, kis”, de hatékony lépésekben történő fejlesztéseknek, a teljes személyiségfejlesztésnek…és hosszasan sorolhatnám. Úgy érzem, hogy azt, amit az óvodámban a hosszú évek alatt sikerült megvalósítani: az újdonságokra figyelő, de a régi beváltat – nem elemzés nélkül elvető – tapasztalataimat mind sikerült átadnom, sőt aktív kapcsolatot tartok a kollégáimmal. (2019-ben én voltam az óvodai Mikulás, a karácsonyi ajándék mesénkben /Ludas Matyi/, Matyi anyját alakítottam, a portfólióírásban is segítettem, stb.). Rendkívül hasznosnak tartottam és tartom a Pedagógiai Társaság munkáját, segítségét a mai „nehéz világban”, ahol sokszor elvesznek az értékek, a sok-sok aktuális információ, a kapcsolattartási-építési lehetőségek, amelyet pl. az évenként megrendezett Staféta táborokban volt lehetőségem megtapasztalni, kihasználni. Igyekszem a mai napig aktívan részt venni minden olyan pedagógiával kapcsolatos tevékenységben, ahol a Nevelésügy előrevivő folyamatai zajlanak a mikrokörnyezetemben.
Székely Ilona
Budapesten, Zuglóban dolgoztam 43 évig óvónőként, vezető helyettesként és vezetőként. Jelenleg már 2 éve nyugdíjas vagyok, de napi szinten követem az óvodapedagógia területén végbe menő változásokat.1976-tól rendszeresen tartottam kerületi bemutató foglalkozásokat. Munkám elismeréseként, a kerületi szaktanácsadónk javaslatára 1982-től a Mályva Óvodába nevelő közösségébe kerültem, ahol Csipes Zoltánné óvodavezető és Keresztúri Ferencné (Országos Pedagógiai Intézet munkatársa) irányítása mellett kezdtem meg munkámat. Az OPI megbízásából feladatunk volt olyan empirikus vizsgálatok végzése, amely az 1971-es Óvodai Nevelés Program továbbfejlesztéséhez vezetett. Részt vettem a folyamatos napirend kidolgozásában, a hosszabb és folyamatos játékidő feltételrendszerének kidolgozásában, valamint a vegyes életkorú csoportok kialakításában és a differenciált fejlesztés bevezetésében. 1982 és 1987 között végzett gyakorlati munkánk eredményeként elkészült a Mályva Integráló-differenciáló Óvodai Program, amely később az OKI minősített és egyben választható programjai közé is bekerült. Az ország számos nevelési intézményében, és országhatáron túl is (a tokyoi Kodály Esztétikai Intézet óvodáiban) foglalkoztak/foglalkoznak a gyerekekkel a Mályva Program alapján. Óvodavezetőként évente több alakalommal vezettem az óvodába érkező japán szakmai csoportok gyakorlati és elméleti továbbképzését. Szükség szerint a japán óvodákban jelenleg is segítem a kollégák munkáját elméleti és gyakorlati szinten egyaránt.
Szentiványi János Istvánné
A Balatonszemesi Nyitnikék Óvoda és Mini Bölcsődében dolgozom 45 éve. Képesítés nélküli óvónőként kezdtem a pályát, majd a Soproni Felsőfokú Óvónőképző Intézetben – ma Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karán – végeztem 1979-ben. Véletlenül kerültem erre a pályára. Gyerekkoromban nem szeretettem óvodába járni, a középiskola után jogásznak készültem, végül óvodapedagógus lettem, de nagyon megszerettem, és ma már boldog vagyok, hogy az életem legaktívabb időszaka a kisgyermeknevelés terén zajlott. A világra nyitott embernek tartom magam, mindig is szerettem a kihívásokat, legjobb megoldásukra törekedtem. Jó szervező képességgel rendelkezem, amely megmutatkozott több területen is, 2000-től, immár 20 éve vezetője vagyok intézményünknek. Ezalatt sok változás zajlott le, de mindig szem előtt tartottam, hogy olyan óvodát szeretnék csinálni, ahova szívesen járnak a gyerekek, ahol a dolgozók is jól érzik magukat, és amivel a szülők, valamint a fenntartó is elégedettek. Úgy érzem, ez sikerült, a fenntartó négyszer bizalmat szavazott számomra, gyermeklétszámunk stabil, két éve mini bölcsődei csoporttal bővültünk. A szülők elégedettek az itt folyó munkával, melyet számos alaklommal és módon kinyilvánítottak. Elismert, mások számára követendő példa vagyunk- az Oktatási Hivatal Bázisintézményeként “Jó gyakorlatunk” megismertetésével, szakmai bemutatók, műhelymunka szervezésével segítjük az érdeklődő, tanulni vágyó főiskolai hallgatókat, gyakorló óvodapedagógusokat, oktatás területén dolgozó szakembereket. 2003-ban végeztem az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán vezető óvodapedagógus szakvizsgás képzésen. Azóta vagyok tagja a Magyar Pedagógiai Társaság Kisgyermek-nevelési Szakosztályának, és küldött a Szakosztály képviseletében. Vezetői munkámat, különösen az első évtizedben, nagymértékben segítette, hogy részt vehettem a Szakosztály rendezvényein, sok értékes információval lehettem gazdagabb. Számos hatékony szakmai beszélgetésen, vitán, szakmai napon vehettem részt, amely nem csak engem, de rajtam keresztül kollégáimat is gazdagította.
Szücs Viktória
2008 óta a Bölcsődei Dolgozók Demokratikus Szakszervezete (BDSZ) elnöke. 2019-től a BDDSZ elnöki tisztsége mellett a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) alelnöke. Mind szakszervezeti vezetőként, mind koragyermekkori nevelés, gondozási szakemberként sokrétű nemzetközi munkát is végez. Az eddigi 23 éves pályafutását meghatározta és meghatározza jelenleg is gyermekek iránt érzett szeretet, felelősség és elkötelezettség, amely kiegészül a dolgozók képviseletének ügyével is. 2014-től tagja az Európai Szakszervezeti Szövetség (ETUC) Szociális Védelem Bizottságának, 2016-tól az Európai Közszolgálati Szakszervezeti Szövetség (EPSU) Egészségügyi- és Szociális Bizottságának. 2018-tól az Európai Bizottság Koragyermekkori nevelés, gondozás munkacsoportjában az EPSU szakértőjeként dolgozik. Az Eurofound vezetőtestületében póttagi minőségében képviseli a magyar szakszervezeteket 2019-től. Szakszervezeti elnökké választása előtt a XXI. kerület Egyesített Bölcsődék szaktanácsadója, majd később intézményvezetője volt. Első szakmája gyermekápoló, ill. a bölcsődei munkavégzéshez szükséges csecsemő- és kisgyermekgondozó-nevelő szakképesítéssel is rendelkezik. Szakvizsgázott egészségügyi szakoktató, személyügyi-emberierőforrás menedzser és munkaügyi kapcsolatok szakértő. Publikációk: szakmai és szakszervezeti témákban a www.bddsz.hu-ra összefoglaló anyagokat készít folyamatosan. Felelős szerkesztője a Bölcsődei Tallózónak (BDDSZ online hírlevél). A BDDSZ 20 és 25 éves évfordulójára készített – a szervezet történetét, akcióit, eredményeit feldolgozó – kiadványokat, A Bölcsődevezetők kézikönyve c. Raabe kiadványban több munkaügyi témájú írással segítette az országos szintű tájékoztatást és az egységes jogalkalmazást. Társszerzője volt a Kollektív munkaügyi viták és az alternatív vitarendezés lehetőségei az egészségügyi és szociális ágazatban c. HVG ORAC kiadványnak. Néhány rövid írása megjelent a Magyar Pedagógiai Társaság A Kisgyermek c. szakmai folyóiratban is.
Tomor Lajosné (a Kisgyermeknevelési Szakosztály egyik alapító tagja, volt szakosztályi elnök)
Szakmai tevékenységei: megyei felügyelőként, továbbképzési felelősként, majd Országos óvodai felügyelőként került az Országos Pedagógiai Intézetbe (OPI), ahol az óvodai csoportban dolgozott Szabadi Ilona vezetése alatt. Az országos munkaközösségi szakmai programok nagyon jól fellendítették az óvodák között az egymástól tanulás lehetőségeit. Programfejlesztési munkálatokban több évtizeden át végzett tevékenységeket az óvodai nevelés különböző területein. Az OPI megszűnésével az óvodai csoport is feloszlott. Ezért átkerült az ELTE TOK Pedagógiai tanszékére. Oktatóként a hallgatók körében építette tovább kapcsolatbázisát, fejlesztő tevékenységeit. Szakmai civil tevékenységei: az MPT újjászületésekor 1967-ben mint alapító tag vett részt a munkálatokban. 1986-ban vette át a Szakosztály vezetését Szabadi Ilonkától. Elkötelezetten folytatta a Kisgyermeknevelési Szakosztály kialakult szellemisége alapján a tevékenységeket, amelyek eredményeként maradandó értékek születtek. A „Mozgás- öröm a szabadban” c. kiadvány (szerzők: Bakonyiné Vince Ágnes és Nagyné Kasza Ilona, lektorálta Tomor Lajosné) kétszer jelent meg 1989-ben és 2001-ben. A „Nevelés az óvodában verssel, mesével” c. kiadvány 1989 (szerző: Zilahy Józsefné, sorozatszerkesztő: Tomor Lajosné). Az emberiség emlékezete – Könyv a meséről” c. kiadvány 1990 (szerző: Petrolai Margit, MPT Kisgyermeknevelési Szakosztálya), „Kell és lehet” c. kiadvány (szerző Hűvös Éva). A Kisgyermek könyvek sorozat első példányaként jelent meg „Szabadi Ilona az óvodapedagógia nagyasszonya” c. kiadvány (2008), amt lelkesen szerkesztett és jelentetett meg. Támogatta, és sürgette Szabadi Ilona emléktáblájának felavatását, amely munkálatokban is aktív szerepet vállalt 2014-ben. Kitüntetése: Brunszvik Teréz díj.
Világosné Rozsonits Erika (a Nyugat-magyarországi alegység vezetője)
Mindig is érdekelte a neveléstörténet, a sokféle pedagógiai irányzat, koncepció, hiszen a könyvek, tanulmányok segítségével nyert bepillantást a pedagógia varázslatos világába. Családi hagyományt követte, szülei is kiváló pedagógusok. Első nap az óvodában eldőlt, hogy óvodapedagógus lesz. Középiskolai érettségit és a középfokú óvodapedagógusi végzettséget Csornán a Hunyadiban szerezte meg. Ezután Sopronban óvodapedagógusi, majd a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karán egyetemi szintű pedagógia szakos tanári diplomát és szociálpedagógia specializációt szerzett. Az önképzést mindig fontosnak érezte, a tanfolyamok, továbbképzések máig részei az életének. A fertődi óvodában volt pályakezdő, majd Fertőszentmiklós akkori egyik tagóvodájában, Csapodon kapott tagintézmény-vezetői és óvodapedagógusi megbízást. Jobaháza óvodájában dolgozott. 1997 szeptemberében kerülte Hunyadi Iskolába. A tanítás mellett kezdetben a Szilágyi Erzsébet Leánykollégiumban nevelőtanárként is dolgozott. 2002-től csak a pedagógiai képzésben dolgozik, töretlen lendülettel és alázattal tanítja a pedagógiát, a pedagógiai gyakorlatot, a pszichológiát és több kapcsolódó tantárgyat a pedagógiai képzésben. Örül, hogy sikerült a régi és jelenlegi iskolájának diákjaival közösen elérni, hogy a pedagógiai szakképzésük eredményei a legjobbak az országban. Staféta táborban ismerkedett meg az MPT-vel és azóta támogatja, fiatalítás terén élenjár, szervez, agitál a civil szervezetet erősíti.
Zsember- Gyurcsy Márta (A Kisgyermek lap szerkesztőségi tagja, Baranyai alegység vezetőségi tagja)
1968-ban végeztem a Soproni Óvónőképző Intézetben, majd annak főiskolai kiegészítését szereztem meg. Kettő szakvizsgával rendelkezem. 1968-tól 2006-ig a Szederkényi Óvoda vezetője voltam, mellette szakfelügyelőként, szaktanácsadóként, szakértőként dolgoztam. Fő törekvésem volt mindig saját nevelő testületemben és a megbízott pedagógiai területeken is a folyamatos fejlesztés, fejlődés. Ezért nemcsak az alternatív pedagógiák, minőségfejlesztés megismertetésén és elterjesztésében működtem közre, hanem a külföldi kapcsolatok kiépítésében és fenntartásában is kezdeményező voltam: Hartberg BAKIP (A), Dél-Tirol (I). közös szakmai projekt kidolgozása, valamint Milwaouee Wiskonsin Lutheran College – pedagógusképző egyetem) Kölcsönös előadások tartása, szakmai műhelyek, közös szakmai anyagok készítése, módszertani kultúra megújítása, stb. volt a szakmai együttműködés tartalma. Részt vettem a „Zöld Óvoda” pályázati rendszer kritériumainak kidolgozásában, később a pályázatok értékelésében. 1970 óta vagyok tagja az MPT-nek. Több kutatásban vettem részt pl. helyi nevelési rendszer kidolgozása, (Pécsi Tudományegyetem) ének-zene nevelés, anyanyelvi nevelés elemzése értékelés, ERVI kutatások, állampolgári nevelés. Szerkesztőségi tag vagyok A Kisgyermek szakmai lapnál, néhány kiadványban közreműködtem Villányi Györgyné irányításával. Elkötelezett vagyok a kisgyermeknevelésben ezért annak szakosztályában tevékenykedem.