Beszámoló a Kiss Árpád Műhely 2023. évi munkájáról

 

 

 

 

A Kiss Árpád Műhely 2023-ban új projekt kidolgozásába és meghirdetésébe kezdett, a mintegy másfél évtizedes interdiszciplináris értelmiségtörténeti kutatás gyümölcseként, az első, 2016-os rövidebb változatot követően megszületett és ténylegesen 2022-ben kiadott Abszolút pedagógusok című kötet megjelenése után.

Ennek ismertetése előtt meg kell említenünk, hogy Abszolút pedagógusok című kötetből előzetes válogatás is megjelent a Magyar Tudományban (182, 2021, 2), a Parlandoban (2021/2), valamint a Kiss Árpád-konferenciák előadásait tartalmazó több kötetben, valamint számos weboldalon is (MPT,  MTA, Kaleidoszkóp, Debreceni Egyetem, stb.).

Visszatérve a tervbe vett új nagy munkára, annak gondolatát éppen a befejezett kutatás egyik fontos szereplője, úgy is, mint teljes jogú „abszolút pedagógus”, Vajthó László, a Berzsenyi Gimnázium nagyhírű tanára adta. Ahogyan Kiss Endre, a KÁM elnöke és Trencsényi László, az MPT elnöke a projektben való részvételre szóló felhívásukban megfogalmazták: Vajthó László pedagógusi és irodalomtörténészi erudíciója ötvöződött abban a széles körben elismert, évtizedes munkában, amit a Magyar irodalom ritkaságai című kiadványsorozat jelentett s jelent teljes joggal ma is. Ez a koncepció diákok önkéntes kutató és szervező munkájával kutatta fel az irodalmi ritkaságokat. Diákok rendezték a kiadatlan értékeket sajtó alá, s diákok végezték a kiadáshoz szükséges fund raising felhajtásának nagy részét is. A sorozat máig egyedülálló forrása lett a régebbi magyar irodalommal ismerkedőknek. Számos emlékezés igazolja, hogy ez a munka az akkori diákmunkatársak számára kivételes élmény volt.

A Kiss Árpád Műhely az új projektben e hagyománynak keresi XXI. századi változatát. Azt javasoljuk, hogy erre vállalkozó iskolák – diákközösségek tanári támogatással (határon innen és túl) jeles – akár egykori – tanáraik pedagógiai írásait gyűjtsék egybe. Ezt a munkát a Magyar Pedagógiai Társaság, s a vele előzetesen erre társult intézmények segítenék.

Úgy látjuk, hogy a kiadói munka teljes láncolatában működő diák-teamek bizonyosra vehető módon képesek lesznek az elfeledett vagy ismeretlen, de a pedagógia számára önálló forrásértékkel rendelkező, az adott intézmény történelmi emlékezetében kivételes jelentőségű szövegeket eljuttatni a számontartott nyilvános megjelenéshez. Ezt a bizodalmunkat erősíti az is, hogy ma az internetes nyilvánosság még könnyebbséget is jelent Vajthó eredeti korszakához képest.

Elképzelésünk szerint a projekthez való csatlakozás, az abban való részvétel önkéntes munka. A Magyar Pedagógiai Társaság és a csatlakozó intézmények (például az Országos Pedagógiai Könyvtár) számos módon tudják és fogják is segíteni a munkát. Egy-egy konkrét kiadási projektum azonban a helyi team önálló hatáskörében teljesül majd.

A tervek szerint a Magyar Pedagógiai Társaság hamarosan ki fogja alakítani azt a laza szervezeti keretet, amelyben figyelemmel kíséri majd az Új Vajthó-Program munkáját.

 

Hudra Árpád