Beszámoló a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának 2021. évi munkájáról.

Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának deklarált célja, hogy a lehetőségeket
figyelembe véve információt közvetítsen a szakképzés/felnőttképzés helyzetéről a Társaság
érdeklődő tagjainak, a szakképzésben/felnőttképzésben érdekelt szakembereknek, eszmecserét
szervezzen a szakmai oktatás/képzés iránt elkötelezettséget érző szakemberekkel az aktuális
szakmapedagógiai kérdésekről. Kapcsolatot építsen a Társaság más, szakképzéshez is kötődő
szakosztályaival, a hazai szakképzés társadalmi és gazdasági környezetében aktív szerepet vállaló
pedagógusokkal, szakképző intézményekkel, gazdálkodó szervezetekkel.
1. A Szakképzési Kollégium szervezete: a Magyar Szakképzési Társaság jogutódjaként létrejött
Kollégiumunk tagjai szakmaspecifikus szakosztályok mellett a hovatartozásul elsőhelyen jegyzett
Kollégiumi tagságból és a más, elsődlegesen választott (regisztrációs) szakosztályok mellett a
Kollégium munkájában is szerepet vállaló tagokból áll. Ennek megfelelően a nyilvántartott tagok
száma 61 fő. (2020-ban 1 fő, 2021-ben 2 fő csatlakozott a Kollégiumhoz.) A tagnyilvántartás
pontosítása érdekében Kollégiumunk az MPT elnökénél egyeztetést kezdeményezett.
A Kollégium 30-50 fős szakmai támogató háttérrel működik. Rendezvényeinken rendszeresen
résztvevők: Szakképzési Centrumok, Kamarák, felsőoktatási intézmények, gazdálkodó
szervezetek képviselői, társ szakmai szervezetek.
A kollégium vezetése:
elnöke: dr. Benedek András,
tiszteletbeli elnöke: dr. Szenes György,
titkára: Schindler Rózsa.

Szakmai Kollégiumba választott (2021): Lükő István, Szenes György, Schindler Rózsa.
Szakmai Kollégiumi delegáltja: Benedek András
A Szakképzési Kollégium ez évben folyamatosan, elektronikus úton tartott elnökségi ülést.
A szervezetnek az MPT honlapján „Szakképzés” címmel önálló rovata van. Rendezvényeinkről a
Társaság YouTube csatornáján rendszeresen tájékoztatást adunk, valamint a honlapon
rendezvényeinkről részletes beszámolót adunk közre.

2. Szakképzési Kollégium 2021. évi aktivitásai, rendezvények:
A Szakképzési Kollégium 2021. évet is szakmailag tartalmas tervek megfogalmazásával indította.
Ez évi aktivitásunkat is az egészségügyi veszélyhelyzet által előállt, a kapcsolati rendszer aktív
működtetésére bénítólag ható korlátozás, intézkedések befolyásolták, ezért programjainkat online
platformon tudtuk lebonyolítani.
Események, rendezvényeink 2021-ben:
1. 2021. 03.28én megtartott rendezvény (41 Fő részvételével)
A márciusi rendezvényünk kiemelt feladata volt a megújuló szakképzési rendszer az új
szemléleten nyugvó tartalmi-szabályozási elemeinek befogadását vizsgálva a képzési

tartalomban és a hozzárendelt új módszerekkel megismertesse a résztvevőket, azok
fogadtatásáról a még meglévő „régi” rendszerhez való adaptációját bemutassa..
Nyitó előadást Benedek András, a Kollégium elnöke tartotta, majd „Az új szakképzési
rendszer perspektívái és kihívásai” címmel, Farkas Éva szakképzési és felnőttképzési
szakértő és „Az új szakképzési tartalomról iskolai szemmel” címmel Király László Budapesti
Műszaki Szakképzési Centrum Bolyai János Műszaki Technikum és Kollégium igazgatója
tartott vitaindító előadást.
Ezeknek a témáknak rendkívüli aktualitást az elmúlt évben bekövetkezett szakképzés-
felnőttképzés tartalmát és rendszerstruktúrát is érintő jelentős jogszabályi változás adott. Sok
kérdés vetődött fel az új/régi intézmények rendszerszintű, új szemléleten nyugvó tartalmi-
szabályozási elemeinek befogadását illetően.

2. 2021.05.28-án megtartott rendezvény (40 fő részvételével)
A sorra kerülő téma a szakképzési rendszer egyik alappillérét, a szakmarendszert kívánta a
már megszokott nézőpontokból elemezni „Szakmarendszer  új utak és törekvések” témaköré
rendezve.
A nyitóelőadást ismét Benedek András a Szakképzési Kollégium elnöke, egyetemi tanár
„ A szakma rendszer, mint a szakképzés egyik alappillére” címmel, majd
Derényi András oktatáskutató, -fejlesztő, az EKKR Tanácsadó testületének tagja, képesítési
keretrendszerek és a validáció kérdéseivel foglalkozó kutató bevezető gondolatait a
„ Kimenet-felöli szakmatervezés előnyei és nehézségei” címmel, és
Kulcsár Szilvia a Székesfehérvári Szakképzési centrum öt évig főigazgatója, 2020-tól
kancellárja, a ”Tartalmi és oktatásszervezési változások a szakképzésben” gondolatkör
köré csoportosítva osztotta meg a résztvevőkkel.
Derényi András az előző előadás kvalifikációs rendszer-változásokra ható tényezőinek
elemzésére alapozva, a kimenet-felőli szakmatervezés legfontosabb elemeit vizsgálva
fogalmazta meg az előnyöket és rávilágított a nehézségeire is. Kulcsár Szilvia kancellár
asszony Derényi András által megfogalmazott előnyökre, -azaz az új tervezési rendszer a
képzési folyamat rugalmasabb megszervezésére ad lehetőséget-, is válaszolt előadásában.
Részletesen elemezte az előző előadásban is felvetett tanulási eredmény alapú
szakmaszervezésre alapozott oktatás/képzést, példák kapcsán levezetett projektoktatás
tervezési és megvalósítási lehetőségeit, az oktatásszervezés megváltozott filozófiáját, a
megváltozott feladatokkal járó együttműködési, szervezési megoldásokat. Külön kitért a
duális partnerrel való szoros tartalmi kapcsolat működtetésére.
3. 2021. 09. 24-én megtartott rendezvény (32 fő részvételével)
Az előre meghirdetett programstruktúránkat követve ez a programunk a másik legfontosabb
aktor, az új helyzethez igazodni akaró tanárképzés helyzetét próbálta meg körül járni kissé
kitekintve a határon túlra is. Hisz Tóth Péter professzor úr személyében a felvidéki és Kiss
Imre Kovászna Megyei Főtanfelügyelő személyében az erdélyi viszonyokról is benyomást
szerezhettünk.

A szeptemberi rendezvényünk előadásai, korreferátumai:
„ Pedagógus-e az oktató a szakképzésben?- Képzési dilemmák a szakmai tanárképzésben”
kérdéskört kívánta körül járni, elemezni, megoldási javaslatokat felvázolni. Ez utóbbinak az
adott rendkívüli aktualitást, hogy a pedagógus pályára jelentkezők száma rendkívül alacsony,
illetve néhány nappal azelőtt (2021. 09.15. MK 170.) jelent meg „A tanárképzés rendjéről, a
szakosodás rendjéről és a tanárszakok jegyzékéről szóló kormányrendelet módosítása „ mely
egységesíti az általános iskolai és a középiskolai tanárok képzésének hosszát, tartalmát a
NAT-kompatibilitás” igazítva.
Előadóink is a tanárképzés jeles képviselői.
Tóth Péter a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Műszaki Pedagógiai
Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára. a Szlovákiai Selye János Egyetem Tanárképző
Kar-Tudományos Tanácsának tagja. Előadásának címe: „Gondolatok a szakmai
pedagógusképzés jövőjéről”, előadásában a mérnöktanárok és a közgazdász-tanárok helyzetét
elemezve hangsúlyozta, hogy a mostani , nem is olyan régen bevezetett un. „Bolognai
rendszer”-nek a tanárképzés nem nevezhető nyertesének, aminek fő okaként a
presztizsvesztést és finanszírozási problémáját tartja.
Bacsa-Bán Anetta: a Dunaújvárosi Alkalmazott Tudományok Egyetemén a Tanárképző
Központ főigazgatója, egyetemi docens. „A szakmai pedagógusképzés átalakulása a 21.
században” címmel három fókuszpont köré csoportosította előadását.
1. Szakmai pedagógusok: az egyetemen folyó szakmai elméleti tárgyat oktatók és
gyakorlati oktatást/képzést folytatók képzésének bemutatása,
2. Műszaki pedagógusok a Bologna folyamat előtt és után,
3. A mérnöktanár-képzés és a műszaki szakoktató képzés helye a magyarországi
pedagógusképzésben.

4. 2021. 11.26. megtartott rendezvény ( 63 fő részvételével)
A legnagyobb részvételi létszámot mozgósított program, ami az előre meghirdetett
programstruktúránkat követte, a 2021. év utolsó programja volt, melynek fókuszában a
szakképzés és felnőttképzés viszonyának, a felnőttképzésnek az elemzése állt. A moderátor
szerpét Benedek András egyetemi tanár, a Szakképzési Kollégium elnöke töltötte be. Nyitó
előadást Palotás József a Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karának címzetes
egyetemi docense, FSZOE elnöke tartotta „ A felnőttképzés és a szakképzés határterületei
az új szabályozásban” címmel. Felkért hozzászóló: Szilber Erzsébet, a Perfekt Zrt. oktatási
igazgató-helyettese, Perfekt Ipari Képzési Központ vezetője volt, aki
„ Változások a felnőttképzésben vállalati szemmel” fogalmazta meg a gazdasági környezet
elvárásait, igényeit a felnőttképzéssel és a felnőttképzőkkel szemben.
Palotás József a határterületeket vizsgálva a szakképzés intézményrendszere, az
intézménytípusok, a szakmastruktúra, a szakmai képzés fogalomrendszerének, a szakmai
vizsgarendszer, a felnőttképzés állami intézményrendszerének, változásainak,
metamorfózisainak felvázolásával tekintette át a jelenlegi rendszer főbb súlypontjait, a

struktúrájában, tartalmi szabályzó rendszerében, a duális képzés módszertanában, a
támogatási rendszerében markánsan megváltozott szakképzési-felnőttképzési helyzetet. A
Perfekt Zrt. oktatási igazgatóhelyettese a vállaltok, gazdálkodó szervezetek szemszögéből
vizsgálta a tartalmában, szervezésében, szabályozási rendszerében módosult felnőttképzési
tevékenységet a felnőttképzők szemüvegén keresztül.
3. Kapcsolatrendszer (legfontosabb) :Szakképzési Centrumok,
Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete,
ADU- Oktatási és Szolgáltatási Kft.,
SZTÁV Felnőttképző Zrt.,
FVSZ Felnőttképzők Szövetsége,
BME- Műszaki Pedagógiai Tanszék,
Szegedi Egyetem,
Dunaújvárosi Egyetem Tanárképző Központ,
Óbudai Egyetem Alba Régia Műszaki Kar, Mérnöki Intézet,
MTA-BME Nyitott Tananyagfejlesztési Kutatócsoport,
Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség,
CBA Üzletlánc-Oktatás,
VIDEOTON Holding ,
ISD-Dunaferr Zrt.
VIDEOTON Holding,
Kamarák.
4. Egyéb: publikációk:
Palotás József: Fogalmi metamorfózisok a magyar szakképzésben.
Új pedagógiai szemle, 2021/5-6:
Lükő István: Kétféle technológia
Új pedagógiai szemle, 2021/5-6:
Schindler Rózsa: Beszélgetések a szakképzésről Beszámoló a Magyar Pedagógiai
Társaság Szakképzési Kollégiuma által szervezett online
rendezvénysorozat első két programjáról
Opus et Educacio, 2021, 8. évf. 2.
István SIMONICS :Vocational Training Pedagogical Scientific Publications
Opus et Educacio, 2021, 8. évf. 3
NAGY Valéria – BENEDEK András: A szakképzési innovációról reflektív módon
Opus et Educacio, 2021, 8. évf. 4.
Palotás József-Gosztonyi Gábor: Sziszüphoszi erőfeszítések – avagy hányadszor mentsék

meg a dolgozók saját kontójukra a magyar szakképzést?

Pedagógusok Lapja, 2021/11
.
Az MPT szervezeti életében, Elnökségi üléseken, Szakmai Kollégiumi üléseken, Vezetői
Kollégium ülésén, Küldöttgyűléseken mindig részt vettünk.

Budapest, 2022. 01. 17. Benedek András MPT-SZK elnök