Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának deklarált célja, hogy a lehetőségeket figyelembe véve információt közvetítsen a szakképzés/felnőttképzés helyzetéről a Társaság érdeklődő tagjainak, a szakképzésben/felnőttképzésben érdekelt szakembereknek, eszmecserét szervezzen a szakmai oktatás/képzés iránt elkötelezettséget érző szakemberekkel az aktuális szakmapedagógiai kérdésekről. Kapcsolatot építsen a Társaság más, szakképzéshez is kötődő szakosztályaival, a hazai szakképzés társadalmi és gazdasági környezetében aktív szerepet vállaló pedagógusokkal, szakképző intézményekkel, gazdálkodó szervezetekkel.
Beszámolónkban kizárólag a Szakképzési Kollégium égisze alatt szervezett programról számolunk be. Tagjaink szakmai elkötelezettségükhöz, aktívan művelt szakmai területükön kifejtett aktivitását, bár azok is a szakképzéshez és felnőttképzéshez kapcsolódnak, tartoznak, nem említjük.
Ebben az évben is folytatódott a már negyedik éve folyamatosan szervezett „Beszélgetések a szakképzésről” című programsorozat, visszatérve a jelenléttel való megvalósításhoz, de nem elvetve az online platformon történő bekapcsolódás lehetőségét sem. Az egészségügyi veszélyhelyzetben alkalmazott, MPT által biztosított ZOOM platform online megoldását váltva, mára már a hibrid, azaz a jelenléti és online megoldást együttesen alkalmazva szervezzük rendezvényeinket. Áttértünk a megbízhatóbb, BME által biztosított Microsoft Teams felületen történő online megjelenésre. A szükséges technikai feltételeket és eszközöket saját tulajdonú eszközökkel biztosítjuk. Programsorozatunkat 44 felsőoktatásban dolgozó kutatók, oktatók, a szakképzési intézményrendszer irányítói, alkalmazottai, háttérintézmények meghatározó, prominens előadókkal tudtuk megvalósítani több mint 600 fő megszólításával. Rendezvényeink rendszeres résztvevői a szakképzési intézményrendszer alkalmazottai, felsőoktatási intézmények oktatói, kutatók, felnőttképzési szakértők, szakirányú duális képzést megvalósító gazdasági szervezetek képviselői, szakképzésben, felnőttképzésben dolgozók, kamarai szakemberek.
A 2021-ben induló programsorozatban eddig vizsgáltuk a strukturális változások által meghatározott szakmarendszer átalakulását, új utakat és törekvéseket is elemezve, a dualitás szakképzésben megjelenő új értelmezését, az oktatás-tervezés új dimenzióit, mint a szakképzésben bekövetkező innovatív fordulat leképeződését, a gazdasági stratégiát közvetítő szakmai támogató szervezet (ÁKT) befolyását a szakmai tartalmak meghatározására, az új tartalmi szabályozó dokumentumokban megfogalmazott validáció/beszámíthatóság lehetőségét, annak a dokumentumok által megvalósítható gyakorlatát, a kimenetszabályozás új rendszerét, a felsőoktatási kutatások szakképzésre gyakorolt hatását, az egyházak szakképzési intézményfenntartó szerepét. Nem utolsó sorban természetesen a szakképzésben érdekelt két legfontosabb stakeholder, a tanulók és pedagógusok szerepét akkor, amikor feltettük azt a kérdést, hogy „pedagógus-e az oktató?”, vagy amikor térségi/intézményi szinten vizsgáltuk a szakképzésben tanulók helyzetét. Választ kerestünk a felnőttképzés és szakképzés sokat vitatott viszonyára, amikor az új szabályozási rendszer határterületeit igyekeztünk körbejárni.
2024-ben három alkalommal szerveztünk programot. Ebben az évben a szakképzés tartalmi szabályzóit és ezeknek az új szakképzési törvény által megteremtett rendszerszintű szabályozási elemeit vizsgáltuk. Elsőként a projekt alapú oktatás, mint módszertani innováció adta az elemzés témáját, aktualitását a rendszerstruktúrát is megváltoztató új szakképzési törvényben megfogalmazott eljárás adta. Újdonságként említhető, hogy elhagyva a központi szervezési hátteret, a program színhelyét a Székesfehérvári Szakképzési Centrum, mint az innovációban élenjáró szakképzési intézmény adta. Másodízben ezt a témát továbbfűzve az „innovációs fordulat gyakorlatát”, mint szakmai és szakirányú oktatás módszertani megújítási/megújulási kényszerét elemeztük. Decemberi programunkon a hatékony támogató rendszerelemek működését elemezve a korai iskolaelhagyás, lemorzsolódás okait is vizsgálva mutattuk be azokat a rugalmas tanulási utakat, melyek a hatékony felzárkózást szolgálják. Résztvevők köre a Szakképzési Kollégium tagjai mellett szakképzés intézményeinek alkalmazottai, kamarák szakképzési stratégiai igazgatói, duális képzési tanácsadói, felsőoktatási intézmények kutatói, témáink iránt érdeklődő kollégái, a szakirányú oktatás lebonyolításában résztvevő gazdálkodó szervezetek vezetői, gyakorlati szakemberei. A 2024-es évben rendezvényeinket online térben 177 fő és személyes jelenléttel 52 fő kísérte figyelemmel és véleménynyilvánításával aktívan kapcsolódott be.
A beszámolót készítette: Schindler Rózsa MPT- Szakképzési Kollégium
Székesfehérvár, 2025. 01.01.