Beszámoló és munkaterv

A Magyar Pedagógiai Társaság Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztályának 2014. évi értékelése

Az év kiemelt eseménye volt számunkra a 2014. március 21-ei Zavar. Zavar? Zavar! Tanulási zavarok és megoldási lehetőségek pedagógusszemmel című konferencia megszervezése (az Öveges József Szakközépiskola és Szakiskolával közösen). A rendezvényen több mint 180-an vettek részt az ország különböző pontjairól. A kapott visszajelzések alapján egyértelmű sikert könyveltünk el. Az Új Pedagógiai Szemle 2014/11-12 számában a konferenciáról cikk jelent meg.

2014. május 14-én Mészárosné C. Szabó Edit és Turcsik Katalin a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai Intézetben („Különleges bánásmódot igénylő gyermek az osztályban” című műhelyfoglalkozás keretében) előadást tartott „Szakvélemények értelmezése, jogszabályi háttér – jogok, kötelességek, lehetőségek” címmel. Ez a műhelyfoglalkozás később programsorozattá bővült, melyen előadóként több szakosztályi tagunk vett részt:

    • 2014. október 01. – Mészárosné C. Szabó Edit, Turcsik Katalin – Szakvélemények értelmezése, jogszabályi háttér – jogok, kötelességek, lehetőségek
    • 2014. október 12. – Pergel Júlia – Különleges bánásmódot igénylő gyermekek a magyar- és történelemórákon
    • 2014. november 12. – Gombis B. Judit – Különleges bánásmódot igénylő gyermekek az idegennyelv-órákon. 

Szakmai programok, melyeken a Szakosztály tagjai részt vettek:

    • 2014. október 21. – Az alapkészségek fejlesztése – Erasmus+ tematikus monitoring szeminárium
    • 2014. november 08. – Démoszthenész Egyesület őszi konferenciája – Szakmai és civil létünk kérdései (Múlt-jelen-jövő)
    • 2014. november 09. – Dyslexiás Gyermekekért Egyesület szakmai napja az írás és a helyesírás készségének fejlesztéséről
    • Magyar Pedagógiai Társaság Küldöttgyűlése, Vezetői Kollégiumok, Szakmai Kollégiumok
    • Hősök Tere Tréningek
    • Tempus Közalapítvány pályázati tájékoztatója.

Részt vettünk a jelenleg is futó Literacy Projekt (online portál diszlexiások számára – Dr. Gyarmathy Éva projektje) validációs folyamatában. Az online tartalmak tesztelésébe az Öveges József Szakközépiskola és Szakiskola tanulóit vontuk be.

A Magyar Pedagógiai Társaság Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztályának 2015. évi munkaterve

 

Szakosztályunk 2015-ben is folytatni kívánja hagyományos tevékenységi formáit, és együttműködésre törekszik a diszlexiásokkal foglalkozó civil, szakmai és egyéb szervezetekkel.

Terveink:

–         Szakosztályunk egy szakmai rendezvény keretében megemlékezik a Magyar Pedagógiai Társaság jubileumi évéről.
–         Az Öveges József Szakközépiskola és Szakiskolával továbbra is szorosan együttműködünk több program keretében (például szakmai műhelyfoglalkozások pedagógusoknak és segítő pedagógusoknak, tanulásmódszertani segédanyag továbbgondolása).
–         Az Öveges József Szakközépiskola és Szakiskola akkreditált, diszlexiával foglalkozó pedagógus-továbbképző tanfolyamának („Diszlexia és más részképesség-zavar a középiskolában”) szakmai támogatása, népszerűsítése.
–         A Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége által tervezett tanfolyam tartása Csíkszeredán.
–         Bekapcsolódás pályázati lehetőségekbe, például TEMPUS – Mobilitás, s ennek keretében nyitás az Ausztriában működő diszlexiás szervezet felé.
–         Halmos-Kovács Zsuzsa szakosztályi tagunk által 2013-ban elkezdett projekt eredményeinek követése. /”Motivációs kísérlet magyar nyelv és irodalom tantárgyból 9. évfolyamos diszlexiás tanulókkal” (Dr. Gyarmathy Éva által koordinált projekt)/.
–         A Literacy Projekt (online portál diszlexiások számára – Dr. Gyarmathy Éva projektje) validációs folyamatában való részvétel.
–         A szakképzésben tanuló diszlexiások támogatása. Ennek érdekében többek között kapcsolatépítés a Magyar Szakképzési Társasággal.
–         Cikk írása volt diszlexiás diákokról az Új Pedagógiai Szemle főszerkesztőjének felkérésére.
–         Már meglévő kapcsolatok felélénkítése, ápolása határon belül és határon túl.
–         Belföldi kapcsolatok kiépítése, pl. Budaörsi Logopédiai Intézet, általános iskolák, középiskolák.
–         Aktív részvétel a diszlexiások problémáival foglalkozó konferenciákon, továbbképzéseken, egyéb rendezvényeken. Az itt szerzett információk továbbadása a szakosztályi tagok részére (pl. e-mail, honlapokon való megjelenítés, szakmai beszélgetések).
–         Aktívabb jelenlét az interneten – honlapok (pl. www.pedagogiai-tarsasag.hu, www.oveges.hu), facebook (csoport).
–         Aktívabb tagtoborzás.

Budapest, 2015. január 22.

Turcsik Katalin
szakosztályi elnök