Beszámoló és munkaterv – Győr-Moson-Sopron

Éves beszámoló a Magyar Pedagógiai Társaság Győr – Moson – Sopron megyei tagozatának munkájáról

2013.

A 2013-as év a Győr – Moson – Sopron megyei tagozat életében egy átmeneti év volt. A leköszönő elnök Kovátsné dr. habil Németh Mária Professzor Asszonytól vettük át a feladatokat. Célunk a korábbi eredményes és kimagasló színvonalú szakmai munka folytatása, az elmélet és gyakorlat egységének megteremtése a tanítójelöltek, az oktatók, a gyakorló pedagógusok és az oktatásban tevékenykedő szakemberek együttműködésével.  Nagyon megtisztelő volt tagozatunk számára, hogy 2013-ban a NYME Apáczai Kar adhatott otthont a Magyar Pedagógiai Társaság Staféta táborának, ami megerősítette szándékainkat.

A MPT Staféta tábora 2013. június 27.– június 30-ig került megrendezésre a „Mire való az iskola?” kérdéskörre építve. A megérkezést követően a táborlakók Dr. Gróz Andrea adjunktussal megtekinthették az iskolatörténeti múzeumot, majd ezt követően Sárközi Dalma idegenforgalom szakos hallgatónk kalauzolta végig a kollégákat a barokk belvároson. Ezt követően került sor a rendezvény ünnepélyes megnyitására, ahol Dr. Benedek András professzor úr, és Széles Imre igazgató úr előadását hallgathattuk meg.  A vacsorát követően Trencsényi tanár úr kreatív, gondolkodtató, élményszerű játékaival ismerkedhettünk meg egymással.

A táborban egy ösztöndíj program segítségével 8 tanító és gyógypedagógia szakos hallgató is részt vett. Szóbeli és írásbeli beszámolóik alapján megerősödtünk abban, hogy nagyon nagy szükség van a képzéseink során olyan rendezvényekre, eseményekre, ahol a gyakorló pedagógusok és a tanító vagy gyógypedagógus jelöltek együtt tevékenykedhetnek, tapasztalatokat cserélhetnek.

A tábor második napja a fenntarthatóságra nevelés jegyében telt.  A Ravazdi Erdei Iskolai Oktatóközpontba látogattak el a táborlakók, ahol tapasztalati úton ismerkedhettek meg az Erdőpedagógia Projekttel. Boros Attila igazgató úr mutatta be az erdészet szerepét a környezeti nevelésben, Kövecsesné dr. Gősi Viktória adjunktus a környezeti nevelés lehetőségeit szemléltette a tanítóképzésben, Lampert Bálint tanársegéd pedig a kerettantervek és az erdei iskola kapcsolódását részletezte előadásában. Délután a Pannonhalmi Apátság megtekintését követően a levendulás kertben frissült fel a csoport.

A tábor szombati napján tudományos tanácskozásra, staféta átadásra került sor a Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar épületében.

A beszélgető partnerek, előadók között szerepelt Dr. Poór Zoltán intézetigazgató, Csenger Lajosné az Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola igazgatója, Dr. Somogyi Angéla adjunktus, Papp Gyöngyi a győri Kossuth Lajos Általános Iskola igazgatója. A roma gyermekek oktatásáról, a pedagógusszerepekről, a beilleszkedési és magatartászavarokról, a pedagógiai innovációról hallhattunk érdekes gondolatokat.

Délután Józsa Tamás a Hild József Építőipari Szakközépiskola igazgatója mutatott be jó gyakorlatokat a pedagógiai innovációra, majd Kraiciné dr. Szokoly Mária főiskolai docens szakképzés, felnőttképzés témakörében indított beszélgetést. A tábor résztvevői több szekcióban hallgathatták Villányi Jutka c. főiskolai docens, közoktatási szakértő  és Farkas Panka drámatanár, fejlesztő óvodapedagógus gyakorlatorientált előadását. A délután második felében került sor a Fehér Könyv bemutatására, az ezzel kapcsolatos, rendkívül érdekfeszítő vita levezetésére.

A beszélgetést, vitát és az AGÓRA kerekasztalt dr. Nahalka István egyetemi docens, oktatáskutató, Dr. Trencsényi László, egyetemi docens, az MPT ügyvezető elnöke és Fábry Béla TISZK projektigazgató, pedagógus, az MPT alelnöke vezette.

A tábor nagyon jó hangulatban zárult. Emberileg, szakmailag fejlődtünk és kíváncsian várjuk a folytatást a 2014-es évben.

Köszönjük a Magyar Pedagógia Társaságnak a lehetőséget, hogy megtisztelték megyei tagozatunkat a rendezvénnyel.
Terveink a 2014-es évre

Tagozatunk egy módszertani előadássorozatot és műhelybeszélgetést  indít ebben a félévben. Az Apáczai Módszertani Délután első témája a környezeti nevelés lesz, majd ezt követően a testi- lelki egészség, illetve harmadik alkalommal az erkölcsi nevelés, az etika oktatás kérdései kerülnek elő. A módszertani műhelymunka célja, hogy körüljárjuk a tanítást – tanulást segítő módszertani innovációkat, fejlesszük a módszertani kultúrát és párbeszédet hozzunk létre a hallgatóink és pedagógus kollégáink között.

Győr, 2014. január 29.

Kövecsesné dr. Gősi Viktória                                                Lampert Bálint                                    elnök                                                                                          titkár