összeállította: Botos Réka, a BGéSZC Öveges József Szakgimnázium és Szakközépiskola magyar munkaközösségének gyűjtése alapján
Társasjáték irodalmi művekhez
Leírás:
Elsősorban epikai és drámai műalkotások feldolgozásához hasznos forma a társasjáték. A mű elolvasása vagy a színházi előadás megtekintése után az adott alkotáshoz kapcsolódó társasjátékot maximum 4 fős csoportokban készítik el. A kérdéseket az elemzési szempontokhoz igazítva állítja össze a tanár– a helyes válaszokhoz szükséges a történet, valamint a dráma- vagy novellaelemzés szempontjainak ismerete (cím, szerkezet, központi gondolat – itt az érvelés vagy önálló gondolat megfogalmazása a fontos –, jellemek).
Változata lehet ennek a módszernek, ha a diákok önállóan készítik el a játékhoz szükséges kérdéseket. Ez összefoglalásnál lehet hatékony.
Eredmény:
A játékos formában történő tanulás növeli a diákok motivációját, fejleszti a szóbeli szövegalkotási készséget, az érvelés gyakoroltatása mellett alkalmas az elemzési szempontok rögzítésére, gyakoroltatására is. Az együttműködést, csoportmunkára való készséget is fejleszti. Közösségépítő szerepe is fontos (a csoportalakítás szempontjaitól függ, hogy milyen mértékben).
Újság készítése
Leírás:
A Nyugat folyóirathoz kapcsolódó feladat a saját újság készítése. A témakör befejezése után előre megadott szempontok szerint (meghatározott számú és témájú, órán nem tanult versek válogatása, illusztrációk keresése, készítése, „cikkek”, elemzések megírása, a szerzők életéhez kapcsolódó történetek, anekdoták felkutatása). A csoportoknak (3 fő) előre megbeszélt idő alatt (2 hét) kell elkészíteniük a saját folyóiratukat. Előtte már látták a Nyugat egy-egy példányát, illetve mai irodalmi folyóiratokat is, ezért tudják, hogy milyen formai követelményeknek kell megfelelniük. A diákok előre megkapják a szerepkört, amiért felelősek (szerkesztő, illusztrátor, cikkek szerzője), majd elkészítik az újságot. Egy jegyet kap a csoport minden tagja. A feladat elkészítése után mindenkinek válaszolnia kell „ellenőrző kérdésekre” saját munkájával, módszereivel kapcsolatban, így értékelik is a munkafolyamatot és saját teljesítményüket.
Az újságkészítést lehet alkalmazni nyelvtan órán is pl. a publicisztikai stílus tanításánál.
Eredmény
A feladat alkalmas a diákok érdeklődésének felkeltésére, emellett pedig kiélhetik kreativitásukat is. A feladat megoldása során együtt kell dolgozniuk, de mindenki tudja, hogy ő miért felelős, így a felelősségérzet kialakításában is segítséget nyújt ez a módszer.
„Magyaros programok”
Leírás:
Az áprilisi Költészet Napjához kötődően a munkaközösség több „műfajban” aktivizálja a diákokat. A versmondó verseny, a vetélkedő és az alkotói pályázat mindig egy-egy évfordulós szerzőhöz kötődik. A versenyek győzteseit a minden évben megrendezésre kerülő Irodalmi kávéházban jutalmazzuk. A tavalyi évtől kezdődően egy-egy olyan étellel kedveskedünk a diákoknak, mely kötődik az adott korhoz, íróhoz, költőhöz… (pl. Jókai – bableves)
Eredmény:
Mivel ez minden évben hagyományosan megrendezésre kerülő versenysorozat (végén a kávéházzal) a diákok már várják, készülnek a megmérettetésre. A csapatversenyek a diákok együttműködését segíti, a versmondók pedig fontos fellépői lesznek egyéb műsorainknak is. A kávéház nagyon hangulatos rendezvényünk, az ünnepélyes eredményhirdetés pedig növeli a tanulók önbecsülését.
Kérdezz-felelek (vagy TABU) kártyák készítése
Leírás:
A diákok irodalmi/nyelvtani fogalmakból, helyszínekből, személyekből gyártanak Kérdezz-felelek kártyákat (minden fogalomhoz 6 állítást kell írni, melyek E/1. személyben vonatkoznak a kitalálandó feladványra) vagy TABU kártyákat (a feladvány alá olyan szavakat kell írni, melyeket nem használhat majd az a diák, akinek el kell magyaráznia). A tanulók csoportban és egyénileg is dolgozhatnak, mikor készen vannak a kártyák, „lejátsszuk” őket.
Eredmény:
A diákoknak a kártyák megalkotásához át kell tekinteniük a tananyagot, ez a módszer elsősorban összefoglalásnál hasznos. Tevékenykedtet, csoportmunka esetén erősíti az együttműködést.
Facebook-profil készítése
Leírás:
Irodalmi hősök vagy szerzők esetén alkalmazható módszer. A diákoknak csoportban/egyénileg kell egy Facebook-profilt létrehozni (pl. csomagolópapíron) egy tanult irodalmi alakról. A szempontokat mindig alakíthatjuk az adott szereplőhöz/szerzőhöz.
Kiegészítése lehet a feladatnak, ha ismert színészek fotóiból kell pl. egy regény szereplőihez „arcokat” válogatni.
Eredmény:
A diákok „otthon” érzik magukat a Facebook világában, könnyebben oldanak meg ilyen típusú feladatokat. Beleképzelik magukat a hősök szerepébe, átismétlik a történetet, és végigveszik a jellemvonásokat. Elsősorban epikus, illetve drámai műveknél használható módszer.
Definícióírás
Leírás
- A diákok előre gyártott cetliken kapnak irodalmi/nyelvtani fogalmakat, melyekhez definíciókat kell írni, utána ezeket felolvassák, és versenyeznek, ki talál ki többet.
- Idegen szavak szótárás játék – a tanár kiválaszt egy ismeretlen szót a szótárból, amihez mindenkinek írnia kell egy hamis definíciót (hiszen nem ismerik a szót), az egyik cetlire a tanár felírja az eredetit, a végén az összeset felolvassa, ki kell találni, melyik az „igazi”.
Eredmény
A diákok szövegalkotási képességének javulása. Megtanulják, hogyan kell (hihető) definíciót írni, össze lehet kombinálni a könyvtári órával, ahol a különböző szótárokat, lexikonokat tanulják meg kezelni.
Szempontrendszerek műelemzéshez
Leírás:
Az érettséginél előforduló szövegalkotási típusokhoz szempontsorok kiosztása, melyeket kezdetben használhatnak a diákok, később azonban már papír nélkül is rutinná válik a szempontok alkalmazása.
Eredmény:
A diákok előbb-utóbb már önállóan tudják alkalmazni azokat a szempontokat, melyeket kezdetben „mankóként” használtak. Mivel diákjaink többségének nagy gondot okoz az önálló szövegalkotás, sokat segít nekik az elindulásban, ha adunk kapaszkodókat.
Illusztrációk
Leírás:
- versekhez képek gyűjtése, plakát készítése
- kötelező olvasmányhoz képregény készítése
- memoritert lerajzolni
Eredmény:
A diákjaink többsége nagyon vizuális típus, az illusztrációk segítik a feldolgozást, elmélyednek a szövegben, a mögöttes jelentés értelmezésében. Ráadásul könnyen mérhető az egyéni munka, hiszen az egyéni alkotás „nem tölthető le a világhálóról”. Az SNI-s diákjainknak nagy segítség a képi világ, könnyebben elő tudják hívni az információkat az ilyen ingerek segítségével.