Diákprojektek értékelése

 

              

Webinárium beszámoló letölthető előadásokkal

           

Az MPT Projektpedagógiai Szakosztálya 2024. április 11-én  tartotta második webináriumát „A diákprojektek értékelésének szintjei és színterei” címmel, ismét nagy érdeklődés mellett. Magócs Éva, a program moderátora rövid köszöntő után tájékoztatta a jelenlévőket, hogy a Szakosztály az őszi webinárium résztvevőinek javaslatára alakította ki a tavaszi online program témáját. A projektpedagógia egyik fontos kérdése az értékelés, és sok pedagógus kérdezi, hogy kapnak-e a diákok osztályzatot a projektjeikre, illetve hogyan lehet az értékelést megbízhatóan kialakítani. A három előadás összesen 60 percben ezt a témát járta körül, és adott ötleteket, fogódzókat,  jó gyakorlatokat és szakirodalmat a projektek értékeléséhez. Az előadásokat félórás szakmai beszélgetés követte.

              

Lénárd Sándor (ELTE PPK): Projektből jeles! Mit is értékelünk egy projekt során? című előadásában kiemelte, hogy nagyon fontos figyelembe venni, hogy mit szeretnénk a projekt során fejleszteni. Elvárásainkat a munka világában preferált kompetenciák mentén érdemes megfogalmazni. A projekt során komplex tanulási folyamatokról beszélünk, és ebben a folyamatban új tanári és tanulói szerep, valamint tanulásszervezés jelenik meg. Kiemeli, hogy másfajta értékelésre, és az eredményes tanulás konstruktív összehangolására van szükség. A projekt értékeléséhez célszerű tanulási eredményeket megfogalmazni, melyek tükrözik, hogy a diákok milyen eredményeket érjenek el, és miben fejlődjenek. Tudás, képesség és attitűd egységében megfogalmazzuk a tanulási eredményeket, hozzárendeljük a tevékenységeket és az értékelést. A diákok az előzetesen kialakított értékelési szempontokhoz igazítják a tanulási módszerüket, így egy gazdagabb utat járhatnak be. Értékelésünkben tanulást támogató értékelési szemléletet célszerű kialakítani. A pedagógus szemléletváltása az értékelésben, a tanulók bevonása, és az értékelés megtervezése segít abban, hogy állandó reflexióval fejlesztő visszacsatolást adhassunk.

             

Sediviné Balassa Ildikó (MOME, ELTE PPK) Értékelés pedagógiai célú projektekben előadásában megerősítette, hogy a tanulási eredmény (TaE) alapú értékelés jellemzője, hogy tanulóközpontú és a diákok aktív szerepet vállalnak a tanulási folyamatban. A szakképzésben kötelező a projektpedagógia alkalmazása, a  közoktatásban pedig ajánlott, így jó irányban halad a tanítási gyakorlat. Kiemelte, hogy a mérés- értékelés minősége befolyásolja a projektfolyamatot és az értékelés nem lehetséges hagyományos formában. Fejlesztő visszacsatolásra, állandó reflexióra van szükség és ezt kell a projektfolyamatba beépíteni. Az értékelésnek több eleme van: célok megvalósulása, társas kapcsolatok alakulása, dokumentáció és a folyamat egésze. A különböző elemeket pontozni lehet, mellyel kritériumorientált értékelés valósulhat meg.

           

Hegedüs Helén (SZÁMALK-Szalézi Technikum és Szakgimnázium): Projektértékelési jó gyakorlatok  című előadása hangsúlyozta, hogy projektek során más szerepben jelennek meg a tanárok és a tanulók: nem mindig mélységi tanulási folyamatról van szó, inkább hálózatosodásról és élményekről. Egy idézettel illusztrálta a tanulást „Nem jobb, nem rosszabb, csak más” (Steigervald Krisztián). Kiemelte a tanulói készségfejlesztést az értékelés során különböző módszerek, applikációk és tevékenységek beiktatásával, és számos kitűnő példával illusztrálta ezeket. (portfólió, szófelhő, projektnapló, prezentáció,  Canva, Parafatábla, skálás értékelés). Az előadás során módszereket osztott meg a digitális eszközökkel való értékelés tervezésre és magára az értékelésre.

          

Az előadásokat követően hozzászólások és kérdések hangzottak el. Többek között megtudhattuk, mi az a 360°-os visszajelzésre épülő értékelés. Elhangzott, hogy a csapat és az egyén szintjén megvalósuló projektértékelés mennyire fontos az önismeret és a pályaorientáció szempontjából is. Pálvölgyi Lajos hozzászólására reagálva Gulyás Béla kiemelte, hogy a kollégiumokban valójában csak projektekben gondolkodnak, hiszen a projekt a közösségi nevelés eszköze, egy olyan folyamat, ahol a diák motiváltsága mellett a mentor személyisége döntő befolyással bír.

        

Összegzésként megfogalmazódott, hogy az értékelés tervezésére, megvalósítására időt kell szánni, fontos, hogy az értékelési szempontok meg legyenek fogalmazva, és a projekt résztvevői számára egyértelműek legyenek. Ne veszítsük szem elől, hogy a módszer akkor lesz igazán hasznos, ha iskolai szinten alkalmazza minden kolléga, és ha a projektszemlélettel elmélyül a tanár-diák partneri viszony, és nagyobb teret kap a kiemelkedő tevekénységek és eredmények megbecsülése.

          

Zárásként az Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar részéről Varga János ajánlott fel workshop- és együttműködési lehetőséget. Magócs Éva felhívta a figyelmet az idei Projektkonferenciára, amelyet az Óbudai Egyetem 2024. május 31-én rendez az MPT Projektpedagógiai Szakosztály szakmai támogatásával. (Absztrakt beküldése 2024.04.26-ig lehetséges.)

       

Daru Anita

          

Letölthető előadások: