|
A fogyatékossággal élő személyek munkaerő-piaci helyzete az alapkészségek vonatkozásában
- SNI gyermekek, fiatalok a rendszerben
- OH KIR 2019. februári adatok szerint
- Óvodai feladatot is ellátó intézményben: 34 381 fő
- Összesen: 89 056 fő
- Adattisztítás nehézkes, sok az összevont intézmény, feladatellátás szerint (rendszerint óvodák, általános iskolák és készségfejlesztők egyben, ezek leválogatása)
https://www.oktatas.hu/kozneveles/kozerdekuadatok
- Szakmai tanterv adaptációk (NSZFH)
SNI (2 évfolyamos adaptált részszakképesítés)
SNI (4 évfolyamos adaptált szakképesítés)
Mozgáskorlátozott, hallássérült, tanulásban akadályozott, látássérült adaptációk
Összesen 217 db
- Szakképzés 4.0. ITM Stratégia
„Megjegyzendő, hogy a szakiskolai, készségfejlesztő iskolai képzés –amely elsősorban a sajátos nevelési igényű tanulóknak kíván lehetőséget biztosítani – ellát szakképzési feladatot, de specialitásai, feladatai összességében intézménytípusként inkább a közneveléshez kötődik, mint a gazdasági igényeket közvetlenül kielégítő szakképzéshez, így ezzel az intézménytípussal és képzési formával a stratégia külön nem foglalkozik.” (22.o.)
- Pályafejlődési sajátosságok
a speciális oktatásban résztvevőknek a legalacsonyabb a pályadöntési énhatékonysága (Gillespie és Hillman, 1993; Török, 2017; Nagyné Hegedűs, 2017)
kulcsszerepe van a korai tapasztalatoknak, azaz a társaknak (találkoztak-e mással, vagy kizárólag) ezek az önészleléssel és az önelfogadással vannak összefüggésben (Conyers és mtsai, 1998)
integráció: munkaerő-piaci követelményekre való felkészítés, megfelelő képesítés, kapcsolati háló, szociális készségek (Csákvári, 2006)
szegregáció: támogató környezet, autonómia, fenntartja a mesterséges korlátokat, túlvédő környezet, munkaerő-piaci kompetenciák fejlődése meghiúsul, a pedagógusok többsége alulbecsüli a tanulmányi teljesítmény (lehetőségét), alacsonyabb elvárások fenntartása (pl szakma, érettségi megszerzése)
- Hazai helyzet
Alapvető jogok biztosa (2012): nincs olyan képzés a fogyatékossággal élő személyeknek, melyek segítenék a munkaerő-piaci részvételt és a kompetenciafejlesztést (Haidegger és Kozicz, 2013)
nem felkészültek a pedagógusok és a szülők, az anyagi megfontolások a mérvadóak, nem piacképes a tudás, hiányos pályainformációk
a többségi hátrányos helyzetű és SNI 8.o. tanulók jövőképének összehasonlítása során a fogyatékos tanulók kedvezőtlenebb jövőképpel rendelkeznek, pesszimistábbak, kortárs kapcsolatok gyengék, nincsenek szisztematikus és elérhető életpálya-tanácsadási szolgáltatások (Szellő, 2015)
alábecsült képességek és önállósági fok leginkább az értelmi fogyatékos személyek körében (Dunás-Varga, 2018, 2019), információhiány és előítéletek mint akadályozó tényezők
Megoldási javaslatok: önrendelkezés növelése, aktív részvétel és hozzáférés biztosítása a foglalkoztatási út kiválasztásában, család, pedagógusok új perspektívái
- Európa 2020 Stratégia
Európában a fiatalok hozzávetőlegesen 20%-a nem sajátítja el a szükséges alapkészségeket az írni és olvasni tudás, illetve a matematikai, a tudományos és a technikai ismeretek tekintetében
2020-ra közös európai célkitűzésként 15% alá kell csökkenteni azoknak a 15 éves fiataloknak az arányát, akiket az alapkészségek tekintetében a PISAfelmérések a gyengén teljesítők kategóriájába sorolnak.
Az Európa 2020 stratégia 5 kiemelt célkitűzése között a következő oktatási célok szerepelnek a témához kapcsolódóan:
– 2020-ig az iskolából kimaradók arányának 10%-ra csökkentése a 18-24 éves korosztályban, és a felsőoktatási végzettséggel rendelkezők arányának 40%-ra növelése a 30–34 éves korosztály körében.
- Alapképességek…
Kulcskompetenciák az egész életen át tartó tanuláshoz – Európai referenciakeret : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=EN
- Az anyanyelven folytatott kommunikáció
- Az idegen nyelveken folytatott kommunikáció
- Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén
- Digitális kompetencia
- A tanulás elsajátítása
- Szociális és állampolgári kompetenciák
- Kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia
- Kulturális tudatosság és kifejezőkészség
- Sajátos nevelési igény?
Tanulási igény!
Infokomm és épített környezet akadálymentesítése
Non-verbális tesztek
Inkluzív szemlélet és lehetőségek
Szakma adaptációk
Előítéletcsökkentés – láthatóság (kontaktushipotézis Allport, 1954)
különféle társadalmi csoportok tagjaival való közvetlen érintkezés növelheti az adott csoporttal szembeni rokonszenvet