Emlékeztető az MPT Kisgyermeknevelési Szakosztályi programról, 2014. szeptember 13.

Várakozáson felül nagy volt az érdeklődés a Pikler – Lózcy programon. 100-an voltunk, és e magas létszámból a bölcsődei kisgyermeknevelők 58-an jöttek el. E mellett óvodapedagógusok, orvosok, pszichológusok, oktatók, kutatók, szülők, szakmai szervezetek képviselői hallgatták az előadásokat, nézték a filmeket, és aktívan vettek részt a szakmai nap programjában. A zsúfolt terem ellenére a résztvevők végig érdeklődve kitartottak. 14 órakor úgy kellett berekeszteni a hozzászólások áradatát. A Lóczy műhely tagjai tapasztalhatták az elkötelezett szakmai érdeklődést a munkájuk iránt, és azt a várakozást, hogy tanácsot, segítséget kapjanak az aktív munkában lévők a kisgyermekkori gondozás, játéktéri munka megismerése és tevékenységek hasznossága érdekében.

2014_09_13_2554 - szünet előtt 2014_09_13_2524 teremben 2014_09_13_2525 teremben 2014_09_13_2526 Tardos Anna 2014_09_13_2532 teremben 2014_09_13_2548-3 előadó

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tardos Anna, a Magyarországi Pikler-Lóczy Társaság elnöke bevezetőjében ismertette – kiemelten a fiatal jelenlévő hallgatóságra figyelve munkásságuk állomásait, érdemeit. 1946-tól kezdődően végigvezette az egyes főbb tevékenységek szakmai jellemzőit, a kiváló és sokszínű nemzetközi kapcsolatok fejlődését, és a munkatevékenységet visszaszorító, leállító intézkedések sokaságát. A jelenleg működő Társaság és Alapítvány a Kisgyermekekért, e két civil szervezet szorosan együttműködik és támogatja a helyben működő Pikler Emmi Bölcsőde munkáját. Saját gyakorlatuk továbbfejlesztése, a szülő-gyerek csoport működése kiemelt feladatuk. E mellett nemzetközi szinten továbbképzéseket szerveznek, kapcsolatokat építenek és kutató fejlesztő munkát végeznek folyamatosan. A műhelymunkák során az együttgondolkozás, a team munka, az önreflexió, a változások fontos elemei tevékenységeiknek.

Tardos Anna utalt Csányi Nikoletta által nyáron megjelent írásra, mely nagyon szépen mutatja be a pikleri szemléletet (www.pindur.hu). Ezen íráshoz többen is hozzászóltak, és ez is jól mutatja a hazánkban kialakult kép tartalmát.

Ezt követően a Pikler Emmi Bölcsőde munkatársai vették át a szót.

Hafner Judit vezető gondozónő a gondozási tevékenységekről beszélt hosszabban és filmet is vetített. 2014 februárjában Salzburgban végzett munkáról számolt be, kiemelve a gondozó és a gyerek intim együttlétének fontosságát. A pólyázó kialakításától kezdve, a gondozónő emlékező és türelmes, gyerekre figyelő tevékenységein keresztül az időbeosztás és munkamegosztás fontosságára is felhívta a figyelmet. Kiemelt szerepet kapott a mozgás és a beszéd helye, szerepe a tevékenységek folyamatában.

Papp Szilvia gyógypedagógus a játszó tér, játéktérben szervezett tevékenységekről beszélt, és filmeket vetített. A szülők megfigyelik gyermekeik tevékenységeit, önállóságukat. Tapasztalhatják, hogy mire is képesek, milyen „kísérletezéseket” folytatnak a környezetükben lévő eszközökkel (poharak, mászóka, stb). A cél az, hogy „ lássák meg, hogy mit tud a gyerek”. A felnőttek sokszor beleszólnak a gyerekek játéktevékenységeibe, de a manipulációik sokszor másfelé mennek. A megfigyelések során a szülők jobban megismerik gyermekeiket, hogy mire is képesek, mit tudnak már önállóan.

Mindezek után aktív párbeszéd indult meg. A hozzászólók kiemelték az előadásokban, és a filmeken a tapasztalható gyerekre való odafigyelés elsődlegességét, az emberszámba vételt, az egyéni bánásmód kiváló megnyilvánulásait, a példamutató gondozói viselkedés és beszédmód jellemzőit, a nyugalom és az összetartozás fontosságának megteremtésére utaló momentumokat. Több kérdés is felvetődött: hogyan történik a gyerekek tevékenységeinek megfigyelése és dokumentálása, hogyan valósítják meg a fáradtsági sorrendben való lefektetést, a gondozási sorrend kialakítása hogyan valósul meg. A csoportban dolgozó gondozónők száma és munkamegosztása terén több vélemény és kérdés is elhangzott. Az intim időszak fontossága érdekében, valamint helyének, idejének körülményeihez többen is hozzászóltak.

Sikeresen zárult a szakmai nap. Köszönet illeti az előadók és a résztvevők közös szakmai tevékenységeit.

Feltöltődve, és tettre készen, szakmai párbeszédek kialakításával szeretnénk tovább folytatni a munkát. „A Kisgyermek” újságban fogunk megjelentetni szakmai anyagokat, „kérdések és válaszok” rovat indításával szeretnénk módot adni a párbeszédek folytatására. 

Minden érdeklődőt szeretettel várunk a következő szakosztályi ülésre, melynek programját később közöljük, az időpont 2014. november 22. szombat.

Villányi Jutka
szakosztályvezető