„… ezek nem célok, következmények.” (Gloviczki Zoltán)
Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről[1]
1. A köznevelési törvény illeszkedik az ország „újjászervezésének” folyamatába
vö: kötcsei program (2009)
– törvényalkotás folyamata
– Alaptörvény
– Alkotmánybíróság
-16%-os adó, eva-kivezetése, egyéb adók
– független intézmények nem független vezetői
– média-törvény
– választási törvény (előkészületben)
– önkormányzati törvény (előkészületben)
– Munka Törvénykönyve (előkészületben)
Következmény → a többpárti parlamenti demokráciát, a szociális piacgazdaságot, a szolidaritást a mindennapokban érvényesítő társadalmi gyakorlatot felváltja egy tekintélyelvű, monopolizált politikai helyzetével visszaélő hatalom, visszatér a „gazdagok gazdagodjanak, a szegények szegényedjenek” kapitalizmusa, egy „dögöljön meg a szomszéd tehene is” tár-sadalmi gyakorlat.
Magyarország visszatér Nyugat-Európa XIX. sz. második felének világába.
2. Az Orbán-Hoffmann köznevelési törvény egyik eszköze e szép, új világ kiépítésének
Az oktatási rendszer ebben az összefüggésben nem a társadalmi modernizáció egyik legfontosabb tényezője, a társadalom, az egyes ember boldogulását biztosító intézmény- és tevékenységrendszer, hanem egyszerű hatalomtechnikai eszköz.
3. A törvény tervezetével kapcsolatos kritikai észrevételek
3.1. A nemzeti köznevelési törvény nem felel meg a modern tudományosság követelményeinek
– nem készültek tudományos elemzések
– nem készült tudományosan megalapozott oktatás-fejlesztési stratégia
– gyermek fejlődéséről való tudás (vö: 1.§ (1), 45.§(2), 56.§)[2]
– tanulás pszichológiája (vö: tv. 58. § (1))
– tartalmi szabályozás (vö: tv. 5. § (4) és (5))
– szegregáció társadalmi hatásai (vö: tv. 14.§, 45.§ (3)
– értékelés szerepe a pedagógiai folyamatokban (vö: tv. 54.§, 58.§, 86.§)
– diákjogok modern értelmezése
Következmény →
A magyar iskolaügy szabályozása és ennek következtében kialakuló működési gyakorlata a tudományos megalapozottság hiányában nem felel meg a XXI. sz.-i követelményeknek. Ennek vélelmezhető eredménye az lesz, hogy a magyar gyerekek tudása, munkaerő-piaci felkészültsége, versenyképessége elmarad a társadalmi elvárásoktól, nemzetközi összehasonlításban Magyar-ország elveszíti egyik versenyelőny tényezőjét.
3.2. A törvény egy anakronisztikus társadalomkép alapján egy antidemokratikus iskolarendszert hoz létre ill. szilárdít meg ong>
– történelmi előkép: Trianon utáni Magyarország (vö: koncepció 6. old. 6. bek., tv. 1.old. 2. bek.)
– preferált társadalmi csoport: nemzeti közép-osztály, cél e társadalmi csoport megerősítése (vö: koncepció 6. old. 2. és 4.bek.)
– nemzetközi tendenciák: 9-10 osztályos, egységes alapiskola a kulcskompetenciák kifejlesztése érdekében → az eredmények igazolják ennek a rendszernek a helyességét (lásd: 6+3-as rendszer skandináv, angolszász országok, Lettország, Észtország, Lengyelország, 6+4-es rendszer Kína)
– az iskolarendszer szelekciós funkciója domináns rendszerelemmé válik
3.3. Az iskolarendszer szelekciós funkciója domináns rendszerelemmé válik
– 6 és 8 osztályos gimnáziumok (vö: tv. 11. §)
– tankötelezettség 16 éves korig (vö: tv:45. §(3) )
– szakiskola – nem a NAT alapján a közismeret (vö: tv. 5.§ (4) bek.)
– Hídprogramok (vö: tv. 14. §)
– értékelés minősítő, nem fejlesztő
– életen át tartó tanulásra való felkészítés → gimnáziumok kiváltsága (vö: koncepció, 14. old.)
– gimnáziumi felvételi rendszer
– érettségi – vizsgáztatási díj (vö: tv. 6. § (2))
Az oktatási kormányzat archaikus, elitista, érvényét vesztett társadalom-képet közvetít, és rémálom szerű idő-utazásra készül, miközben teljesen el-vesztette a kapcsolatot a valósággal, s nem foglalkozik a rendszerben komoly működészavarokat gerjesztő válságjelenségekkel. Ezek közül a két legsúlyo-sabb a finanszírozási krízis, és nemzetközi összehasonlításban is brutális esély-egyenlőtlenség, a hátránykompenzálás teljes hiánya. (Radó Péter)
Következmény →
Sem az európai tendenciák, sem a tudományos eredmények nem támasztják alá a szelektív rendszerek eredményességét. Az elit-oktatás preferálása és a szegregáció olyan történelmileg igazolt hátrányokkal jár, mint a Dél-Afrikai apartheid: ha az iskolarendszer képtelen integrálni a leszakadó rétegeket, képtelen mobilitási csatornaként működni, akkor a demográfiai háborúban vesznek el az iskolázás győztesei, s végül a magasan képzett elit kénytelen elmenekülni az országból a tanulatlan társa-dalmi közeg elviselhetetlensége miatt.
TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt.
(http://www.tarki-tudok.hu/file/kozoktatasi_torvenykoncepciotarki-tudok_velemeny.pdf, 4. old.)
3.4. A törvény alapján egy ideológiailag meghatározott, centralizált-uniformizált, többcsatornás felügyeleti-ellenőrzési rendszerrel „minőségbiztosított” intézményi működés jön létre
– államosítás
– értékmeghatározott NAT, 10 % „önrész”
– kötelező kerettanterv
– egy tankönyv
– tanfelügyelet
– működési szabályok fő elemei központilag meghatározottak
Visszatérés a 70-es évekhez … Sajnos a tervezet nem gyerek- és nem tehetség-párti. (Lannert Judit)
A jövőben kibontakozó közoktatási rendszer sokaknak ismerős lesz, hiszen a szocializmus alatt is hasonló, tekintélyelvű, a szabad véleménynyilvánítást korlátozó modellben tanultak, csak most a gúla csúcsán kicserélték az értékdimenziót. (Loránd Ferenc)
Ilyen törvényt a fejlett világban már nem hoznak. (Halász Gábor)
Következmény →
Az intézményi munka kétarcúvá válik. A pedagógusok meg akarnak felelni saját lelkiismeretüknek, és a jogszabályoknak is.
Normakövetés 1. – zárt ajtó mögötti
munka, belső elvárásoknak való megfelelés – autonóm norma
Normakövetés 2. – vendégek (tanfelügyelők) előtti „szereplés”, külső elvárásnak való meg-felelés – szerep-norma
Az adott intézmény nevelési egysége megszűnik, egyéni kognitív disszonancia redukciós megoldások jelennek meg.
3.5. Az Orbán-Hoffmann törvény gyerek-ellenes
– elsős gyerekek buktatása
– egész napos iskola
– tehetséggondozás = elitképzés
– korai szelekció
– diákjogok korlátozása
3.6. Az Orbán-Hoffmann törvény család-ellenes
– ideológiai indoktrináció – megmondják, mi „A helyes élet” (lásd 8. pont, 18.,19. dia)
– szülők, mint iskolahasználók bele-szólási lehetőségeink korlátozása
(vö: tv. 73. §)
– általános iskolában(!) a munka 16.00-ig
(vö: tv. 46. § (1.a))
3.7. Az Orbán-Hoffmann törvény pedagógus-ellenes
– a pedagógus — szolga
– megnövelt munkaidő – csökkenő bér (vö: tv. 62. § (5), (6))
– pedagógiai program kiüresedése – az intézmény munkáját meghatározó legfontosabb kérdésekben nincs érdemi beleszólása (vö: tv. 26. §)
– szakmai önállósága korlátozott (központi tanterv, egy tankönyv, kötelező rendelkezések az oktatás-szervezés körében)
– ellenőrzési (tanfelügyeleti) rendszer (vö. tv. 86. §)
Következmény →
A törvénynek nincs meg az a szakmai (és társadalmi!) támogatottsága, és – vélelmezhető –, nem lesz meg a bevezetés éveiben sem, ami nélkülözhetetlen a törvény alkalmazásának sikeréhez.
3.8. Az Orbán-Hoffmann törvény fordított szekularizációs logikát követ
Szekuláris demokrácia, amely az állam és az egyház elválasztásának, azaz a politikai, ideológiai, világnézeti és vallási pluralizmusnak, valamint az egyén lelkiismereti és vallási szabadságának az alapját jelenti.
Az Orbán-Hoffmann törvény az egyházak befolyásának erősítésére törekvő állami tevékenység egyik megjelenési formája.
vö: tv. 32-35. § a működés szabályairól, 88. § (6) bek. a finanszírozásról, 5. § (6) bek. az egyházi kerettantervről, 32. § (1) j.bek. a hitoktatók állami fizetéséről(!)
Hoffmann Rózsa a keresztény civil szervezetek negyedik országos fórumán a Parlamentben szerdán azt mondta, hogy etika oktatás mindenütt lesz, és erősíteni kívánják a hittan oktatását az állami iskolákban is. Ez nem kötelező hittanoktatást jelent, de “arra ügyelni fogunk”, hogy erősítsük a hittanoktatást az állami iskolákban is. (MTI, 2011.04.06. 18.42)
A nevelés alapvető értékrendjének összhangban kell lennie az elfogadott alaptörvénnyel. (Hoffmann Rózsa, Pedagógusok Lapja, 2011. 09. 11. 4. old.
Következmény →
A törvényben megfogalmazott világnézeti semlegesség (3. §. (3)) írott malaszt marad.
3. 9. Az Orbán-Hoffmann törvényt és kommentjeit a kettős beszéd jellemzi
A törvényb
en megtalálhatók azok a fordulatok, melyek alapján az mondható, rendben. A road-show-kon elhangzottak, a kormányzati szereplők sajtóban megjelenő értelmezései a törvény szövegével nincsenek össz-hangban.
Következmény → Az inkongruencia bizalmatlanságot eredményez.
3. 10. Az Orbán-Hoffmann törvény voluntarista
Ezt a törvényt csak egy érv támasztja alá, Magyarországnak a FIDESZ-KDNP álma szerinti átalakítás akarata.
A törvény megvalósításának nincs meg a pénzügyi feltétele (vö: „titkos” anyag számai), nincsenek meg a szervezeti feltételei, (kormányhivatal, pedagóguskamara), és nincsenek meg a személyi feltételek sem (pl. tanfelügyelők).
A törvény gyakorlati alkalmazásához több tucat jogszabályt kell alkotni, el kell készíteni a NAT törvény-kompatibilis változatát és a kötelező kerettanterveket.
Szimbolikus erőszak
A hatalmi viszonyok újratermelődése érdekében a domináns pozícióba lévők ráerőltetik saját kulturális és szimbolikus produktumaikat a társadalom többi részére. (Bourdieau)
4. Következmény → ?
4.1. ALÁMERÜLÜNK.
KIBEKKELJÜK.
4.2. Az antidemokratikus, antihumánus rendszert a pedagógusok minden-napi munkájukkal demokratizálják, humanizálják, hogy a gyerekek, a szülők és saját maguk számára a rendszer elviselhető legyen.
4.3. H A T — Hálózat A Tanszabadságért
www.tanszabadsag.hu
Magyar Pedagógiai Társaság
www.pedagogiai-tarsasag.hu
4.4. … készüljünk fel az újrakezdésre, olyan körülmények, viszonyok, szabályozás létrehozására, hogy az iskolákban „a tanulás ne mártírum, hanem igaz gyönyörűség legyen.” (Comenius)
[1] Pedagógusok Szakszervezete szakmai konferenciáján (2011. 11. 12-én) elhangzott előadás anyaga (vázlata) a Nemzeti Köznevelési Törvényről és várható következményeiről
[2] A törvény szövegére való hivatkozások a vitára kiadott dokumentum szakaszaira, bekezdéseire vonatkoznak.