A Magyar Pedagógiai Társaság Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztálya áttanulmányozta a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének valamint a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelv-tervezeteit.
A szakosztály vállalt alapfeladata mellett kezdetektől figyel más fogyatékosság-típusokra is, általában foglalkozik a sajátos nevelési igény komplex kérdéskörével. A fenti dokumentumokat is ebből az alapállásból nézve tekintette át, de kiemelten vizsgálta a beszédfogyatékos valamint a pszichés fejlődési zavarral küzdő tanulókra vonatkozó fejezeteket.
Élve a véleményezés lehetőségével, az alábbiakban jelzi észrevételeit:
Megelégedéssel tapasztaltuk, hogy a dokumentum-tervezetek építenek a gyakorlat és elmélet által létrehozott értékekre, tiszteletben tartják a gyermekek és tanulók elmúlt időszakban kialakult jogait, lehetőségeit. Remélhetően a finanszírozási feltételek, az érettségi- és szakmai vizsgák feltételei is hasonlóan kedvezően alakulnak majd.
A dokumentum-tervezetek szakszerűen, átfogóan, részletesen – néhol talán túlzottan is – fogalmazzák meg a szakmai követelményeket, feladatokat. Az egyes fogyatékosság-fajták fejezetei összehasonlítva azonban némi egyenetlenség tapasztalható. A többihez képest tartalmilag soványabb például a pszichés fejlődés zavaraival küzdő tanulókra vonatkozó fejezet.
Az anyag általában vett szakmai igényessége különösen feltűnővé teszi a – a NAT-ban pedig kitüntetett szereppel bíró – pályaorientációval foglalkozó részek kidolgozatlanságát. Ez nem csak feltűnő, hanem bántó is, mert jelenlegi tartalommal érdemben nem szolgálják a sajátos nevelési igényű tanulók az életpályára történő eredményes felkészülését, szakképzését, munkaerőpiacra történő bekerülését.
Javasoljuk a dokumentum-tervezetek fejlesztését ebből a szempontból, miként általában a köznevelés és a középfokú szakképzés, A nemzeti köznevelésről szóló valamint a szakképzési törvény és a végrehajtást szolgáló jogszabályok tartalmi összehangolását, szakmai egységének megteremtését.
A szakosztály köszöni a véleményezés lehetőségét, és felajánlja szakmai ismereteit, tapasztalatait a fenti dokumentum-tervezetek véglegesítéséhez, együttműködését a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelése, oktatása területén jelentkező feladatok megoldásához.