Jövendölés …. Somogyban

A Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozatának beszámolója

a 2018. évi tevékenységről és tervek 2019-re

Az MPT Somogy Megyei Tagozata – az előző elnök leköszönését követően – tetszhalotti állapotba került, ezért legégetőbb feladatnak aktuálisan a tagozat újjáélesztése bizonyult. Erre egy, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karának és Neveléstudományi Intézetének támogatásával megrendezett műhelyprogram keretében tettünk kísérletet 2018. április 19-én. Az iskola mítosza – az iskola valósága című szakmai műhelyprogramunkat azzal a szándékkal hirdettük meg, hogy lehetőséget teremtsünk a nevelésügy különböző területein tevékenykedő elméleti és gyakorlati szakemberek közötti párbeszéd erősítésére, az iskolaügy problémáinak sokoldalú megismerésére és a lehetséges megoldások szakmai megvitatására. 

A rendezvényt a műhelyprogramnak otthont adó Pedagógiai Kar vezetése nevében Podráczky Judit dékán nyitotta meg, majd Benedek András elnök úrnak adta át a szót, aki a Társaság szakmai-közéleti fókuszába helyezve exponálta a műhelyprogram célját és a soron következő előadások pedagógiai-köznevelési kontextusait. Elnök úr ezt követő szakmai előadásában (Az iskola és munka világainak találkozás: ideák és kontrasztok) azzal a jól ismert dilemmával foglalkozott, amely az oktatás és a munka(erőpiac) viszonya közötti transzferek értelmezhetőségével, az adaptivitás határaival, valamint az indoktrináció direkt és indirekt mechanizmusaival is megragadható. Trencsényi László előadásában (A tagozat múltja és az újjászerveződés) a Magyar Pedagógiai Társaság történetének és tevékenységének főbb és a pedagógiai jelen szempontjából is aktuális küldetésével foglalkozott, külön is kitérve a helyi tagozat számára irányt mutató kihívásokra, programokra és feladatokra. A munka, a tudástársadalom és az iskola 21. századi kapcsolatával további két előadó is foglalkozott; előbb Dobó István (Budapesti Corvinus Egyetem) közgazdasági, oktatásgazdasági szempontból elemezte a 4. ipari forradalomként is emlegetett világgazdasági trend és az oktatás kapcsolódási pontjait (Teremtő rombolás a tudásgazdaság korában: közgazdasági tanulságok, pedagógiai konzekvenciák), megerősítve a hagyományos munkaerő-tervezés és képzés tarthatatlanságát. Ollé János (Pannon Egyetem) pedig e problematikára reflektáló pedagógiai válaszra, nevezetesen a digitális társdalom és kultúra pedagógiai megragadására tett kísérletet (A digitális oktatási kultúra múltja és jelene).

A műhelyprogram második részében az előadók és a résztvevők az újjászerveződő tagozat helyi és regionális beágyazódásával, konkrét és távlati feladataival, valamint a tagozat személyi bővítésének lehetőségeivel foglalkozott. Elsőként Kaposvári Pedagógiai Oktatási Központ képviseletében Dr. Kis Szilvia és Gőbölös Izolda mutatta be a köznevelési intézményhálózat helyi sajátosságait, megoldásra váró problémáit és a szakmai szolgáltatási rendszer lehetőségeit (Iskolák a POK-ok hálójában: a pedagógiai szakmai szolgáltatások (új) rendszere). Ezt követően a Magyar Pedagógiai Társaság, alelnöke, Villányi Györgyné Jutka kapott szót, aki a Kisgyermeknevelési Szakosztály törekvései az óvodai nevelés területén című előadásában ajánlotta a szakosztályt a résztvevők figyelmébe, külön is kitérve a szakosztály folyóiratának jelentőségére. Az egyetem részéről a Kisgyermeknevelési Szakosztály munkáját Szombathelyiné Dr. Nyitrai Ágnes árnyalta a bölcsődei nevelés hagyományos és új feladatait áttekintő előadásában (A Kisgyermeknevelési Szakosztály törekvései a bölcsődei nevelés területén). A műhelyprogramot záró hozzászólások alapján elmondhatjuk, hogy a Somogy Megyei Tagozat újjászervezésének első rendezvényét mind az előadók, mind a résztvevők, mind a szervezők jó hangulatú, gondolatébresztő, további munkára késztető szakmai találkozásként értékelték.

A sikeres kezdeményezést a 2019-es év munkaprogramjának előkészítése követette. A tagozat következő éves munkáját a tagtoborzás, az igényfelmérés, valamint a szakmai találkozásokat és műhelymunkákat támogató rendezvények fémjelzik. A rendezvények köré szerveződő tagozati munka fókuszát a 2019-es esztendőt meghatározó hármas jubileumhoz kapcsolódó rendezvénysorozat karakterizálja. Tekintettel arra, hogy a 2019-es évben ünnepeljük a magyar állami tanítóképzés 150., a felsőfokú pedagógusképzés 60. és Kaposvár „új” gyakorlóiskolájának 40. éves jubileumát, a tagozat további toborzását, műhelyprogramjait és szakmai vitáit a tanítóképzés pedagógiai múltjának, intézményi helyzetének, tudományos-szakmai hátterének áttekintése köré szervezzük. A nyitó rendezvények sorában 2019. május 8-9-én Tankönyv-, taneszköz- és fotókiállítást nyitunk meg (a tanítóképzés 150 éves jubileumához kapcsolódó kiállításon az elmúlt történelmi korszakokat tankönyvek, taneszközök, tantermi installáció és korabeli fotók elevenítik fel). A Nemzedékek a kaposvári tanítóképzésben című ALUMNI program első részében az intézmény volt vezetői osztják meg legemlékezetesebb emlékeiket, program második felében a hallgatóság hozzászólások formájában idézi fel tanítóképzős emlékeit, élményeit). A tanítóképzés történetének tudományos feldolgozásai című rendezvényen a tanítóképzés témaköréhez kapcsolódó doktori disszertációk szerzői tudományos igénnyel mutatják be disszertációikat, míg A mozaikok a felsőfokú pedagógusképzés 60 évéből című tudományos programon a felsőfokú tanítóképzés elmúlt 60 évének történeti hátterét, intézményi megoldását, valamint a változás pedagógiai kultúrára is kisugárzó hatásait tekinti át a program három tudományos előadása.

2019 szeptemberében a MPT Somogy Megyei Tagozatának bevonásával kerül sor a Kreatív módszertani műhely a tanítóképzés szolgálatában című rendezvényre, melynek keretében egyrészt a Pedagógiai Kar partnerintézményeinek bevonásával egykori és mai tanítási módszereket bemutató műhelyfoglalkozásokra, másrészt alternatív iskolák, illetőleg jó gyakorlatokat működtető iskolák módszertani bemutatkozására várjuk az érdeklődőket.

2019 novemberében a tanítóképzés és a művészetek témakörét járják körül rendezvényeink, melyek között mesekonferenciára, alsó tagozatos gyerekek mesemondó versenyére, báb- és gyermekszínházi előadásokra, valamint módszertani bemutatókra invitáljuk a pedagógia és a művészet iránt fogékony tagozattársainkat.

 

Kaposvár, 2019. január 15.

 

                                                                                                          Podráczky Judit

                                                                                                      a tagozat koordinátora