Módszertani innovációk a szakképzésben konferencia
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Műszaki Pedagógiai Tanszék
- 11. 28.
K. Nagy Emese
Kísérlet a lemorzsolódás csökkentésére a Komplex instrukciós Program (KIP) alkalmazásával
Miért alkalmas a KIP a lemorzsolódás csökkentésére?
Társas interakció és tanulás
- Vigotszkij – önszabályozás, egyéni fejlődés
- Piaget – szociális-kognitív elmélet
- Bandura – szociális tanuláselmélet, utánzás: a gyerekek egymást figyelve tanulnak, szociális megerősítés az utánzás kiváltója
Az osztály heterogenitása
Kontra: Henry és Rickman, 2007 , Fejes és Szűcs, 2019
Pro: Pro: Dewey Yates, 1976 Csoma, 2004 Cohen és Lotan, 2014 Kertesi, 2018 Ercse, 2019 K. Nagy, 2007, 2015, 2019
Státuszprobléma kialakulása: Feldman és Prohaska, 1979, Cserné, 1991, K. Nagy, 2007, Boser, Wilhelm és Hanna, 2014
A KIP célja
A tudásban heterogén tanulói csoportok fejlesztése.
Az alulmotiváltság mérséklése, megszüntetése.
A kognitív, affektív, szociális képességek fejlesztése.
A KIP követelményei
MIÉRT?
- Tudásban heterogén csoport
- Nyitott végű csoportfeladatok
- Sokféle képesség felhasználást igénylő feladatok
- Differenciált egyéni feladatok
- Az egyéni feladatok felhasználják a csoportmunka eredményét
A KIP sikerének feltételei
Nem technika, elkötelezett vezető, elkötelezett tantestület
A pedagógus
- ismeretekkel rendelkezik a tanulók előzetes tudásáról, érdeklődéséről, státuszáról és személyközi kapcsolatairól;
- ismeretekkel rendelkezik a tudásban heterogén tanulói csoportok sikeres nevelésének-oktatásának a stratégiájáról, módszereiről, eszközeiről;
- ismeretekkel rendelkezik a többféle képesség felhasználásának a lehetőségeiről, annak a tanulói státuszkezelő és a tanulás eredményességét segítő hatásáról.
- képes a motivációt, a differenciálást, a tanulói aktivitást biztosító, a tanulók gondolkodási, probléma-megoldási és együttműködési képességének fejlesztését segítő módszerek, szervezési formák kiválasztására, illetve megvalósítására;
- képes a hagyományos és az információ-kommunikációs technikákra épülő eszközök, digitális tananyagok hatékony, szakszerű alkalmazására;
- munkája során előtérbe helyezi a komplex pedagógiai tevékenységet és képes mindezek által az egyéni és a csoportos tanulást támogató pedagógiai folyamatok tervezésére és kivitelezésére;
- az ismeretközlő oktatásával szemben hangsúlyosabb szerepet kap a problémaalapú oktatás
- fontosnak tartja az osztálytermen belüli méltányosság megteremtését;
- fontosnak tartja az önszabályozó tanulás támogatásához szükséges tudás és képesség megszerzését;
- fontosnak tartja a tanulók innovációs készségének a fejlesztését;
- a tanulók ismeretelsajátítása érdekében a tanítási órák egy részében a vezető, irányító szerepből szervező szerepbe lép;
- fontosnak tartja a tanulói önállóság támogatását;
- a kognitív képességek mellett fontosnak tartja a szociális viselkedés fejlesztését.
Eredmények mutatkoznak az alábbi területeken
- Hiányzás
- Évismétlés
- Motiváltság
- Viselkedésbeli változás
- Tanórai sikeresség