Beszámoló a Kiss Árpád Műhely 2019. évi tevékenységéről
Az öt fős társasági tagsággal rendelkező Kiss Árpád Műhely 2019 végén lezárta az abszolút pedagógusuk kutatásával foglalkozó beszélgetéssorozatának 2016 őszén indult második folyamát. Ez egyben a projekt feltételezhető befejezését is jelenti. Az elvégzett munka eredményeit a műhely könyv formájában, elektronikusan és papíralapon, egyaránt közzé kívánja tenni, hasonlóan a 2016-ban megjelent, a korábbi évek termését összefoglaló Abszolút pedagógusok című kötethez. A múlt évben olyan huszadik századi, mindenféleképpen kiemelkedő alkotói és pedagógiai munkássággal rendelkezők tevékenységét vizsgáltuk, mint Dienes Valéria táncpedagógus, filozófus, írónő (2019. január 13.), Pattantyús-Ábrahám Géza gépészmérnök műegyetemi tanár, neves tankönyvíró (2019. március 1.), Pető András, a konduktív pedagógia létrehozója (2019. április 2.) és Magyar Imre belgyógyász professzor, kiemelkedő tankönyvek szerzője, író (2019. május 27.). A kialakult kutatási eljárásnak megfelelően a megbeszélésekre most is vagy az adott személy munkáságával eddig foglalkozó kutatót, azt közelről ismerő munkatársat, szerencsés esetben tanítványt, illetve családtagokat hívtunk meg. Dienes Valériáról Boreczky Ágnes, az ELTE PPK professor emeritusa tartott a Műcsarnokban kiállításbemutatóval egybekötött előadást. Pattantyús-Ábrahám Gézáról Vajna Zoltán egykori tanítvány, gépészmérnök, a Műegyetem decan emeritusa, akadémikus emlékezett meg. Pető András életútját és tevékenységét a róla már angol nyelven könyvet is publikáló Forrai Judit, az MTA Élettudomány-történeti Munkabizottságának elnöke mutatta be. Magyar Imréről lánya, Magyar Anna és fia, Magyar László András és egykori munkatársnője, dr. Kovács Ágota tartott ismertetőt. A Kiss Árpád Műhely négy tagja, – Kiss Endre, a KÁM elnöke, filozófiaprofesszor, Trencsényi László, a Magyar Pedagógiai Társaság elnöke, Forrai Judit orvosprofesszor és Hudra Árpád újságíró, filozófus -, múlt év szeptember 20-21-én részt vett a tizenegyedik Kiss Árpád Emlékkonferencián, ahol sikeres előadásokat tartottak a projekt kutatási témaköréhez tartozó abszolút pedagógusokról. Kiss Endre, nem egy lehetséges pedagógiai eszmetörténet, hanem a közös egzisztencializmus, a filozófiai élet közösségének oldaláról vizsgálta a Kiss Árpád és André Malraux író kapcsolatát. Trencsényi László az évek során a műhelybeszélgetéseken vizsgált több mint harminc életút „keresztelemzését” végezte el az abszolút pedagógus titkának megfejtése érdekében. Forrai Judit a Pető-kutatás egyik központi problémakörével, a konduktív pedagógia pontos meghatározhatatlanságával, másképpen interdiszciplinaritásával, újrafogalmazásának lehetőségével foglalkozott. Hudra Árpád Barcsay Jenő, a huszadik század egyik legkiemelkedőbb magyar festője, a Művészeti anatómia című világhírű könyv szerzőjének abszolút pedagógusként való bemutatására tett kísérletet. A konferenciát követően a műhely, áttekintő jellege miatt, fontosnak tartotta, hogy külön megbeszélést tartson Trencsényi László mátrixairól, amelyek a következő szempontok alapján veszik számba a potenciális abszolút pedagógusokat: életutak ideje, családi örökség, interdiszciplinaritás képzettségükben, külföldi tanulmányok, pedagógiai tevékenységük csúcsteljesítménye, üldöztetések. A vitában ez több szemponttal is kiegészült, mindenesetre a tagok szerint ez a munka strukturálta egész eddigi tevékenységünket. A műhely éves munkáját, amely egyben a projekt eredményeinek összegzése is volt, Kiss Endrének a valóságosan létező abszolút pedagógusról szóló tanulmányának megvitatása zárta. Ennek időpontja átcsúszott ugyan 2020 február 3-ra, de tartalmi szempontból mindenféleképpen ez jelentette éves tevékenységünk befejezését. A vitában alapvetően mindenki egyetértett a Kiss Endre által írtakkal, aki szerint az abszolút pedagógusok kiválasztásánál mindössze két előfeltételünk volt: az adott pedagógus rendelkezzen minősített önálló alkotó tevékenységgel, illetve kiemelkedő pedagógiai, tanítási-oktatási tevékenységgel. E kettős kritérium alapján vizsgáltuk és rekonstruáltuk a kiválasztott szereplők teljesítményét. Az utóbbiban realizálódó minőséget kerestük, miközben tudtuk, hogy ez minden abszolút pedagógus esetében más és más. 2019. évi tevékenységünket a leírtak alapján kifejezetten eredményesnek tartjuk.
Hudra Árpád,
a KÁM és az MPT Szakmai Kollégiumának tagja