
2023. április 21-én tartott konferenciánk témája a szakképzésben tanuló atipikus fejlődésű – sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő – tanulók helyzete és támogatásuk lehetőségei volt.
A 2020-ban bevezetett új szakképzési rendszer a korábbiakhoz képest új – több szempontból nagyobb – kihívásokat jelent mind a tanulók, mind az oktatók számára, és különleges elvárásokat támaszt a duális képzőhelyek felé is. Az előadások és a szekcióülések a helyzet áttekintésére, az első néhány év tapasztalatainak elemzésére vállalkoztak az SNI és BTMN tanulók vonatkozásában. A tanácskozás lehetőséget adott a sokféle képzési formában különböző módon érintett résztvevők tapasztalatainak kölcsönös megosztására, jó gyakorlatok bemutatására, új kapcsolatok és együttműködési keretek kialakítására, közös javaslatok megfogalmazására.
Az esemény szervezői a Magyar Pedagógiai Társaság – annak (25 éves fennállását ünneplő, a konferenciát kezdeményező) Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztálya, Szakképzési Kollégiuma és Pályaorientációs Szakosztálya –, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar és a BGéSZC Öveges József Technikum és Szakképző Iskola voltak. A kivitelezéshez elsősorban a Pro Filli Alapítvány biztosította a szükséges anyagi hátteret.
A konferencia védnöke Bódis Kriszta pszichológus, író, dokumentumfilmes, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar oktatója az Ember-Környezet Tranzakció Intézet munkatársa, a Van Helyed Alapítvány elnöke, a Van Helyed Rendszerének kiépítője és vezetője volt.
A téma fontosságát bizonyítja, hogy az előkészítés során a vártnál jóval nagyobb érdeklődést észleltünk, ezért (az korábban megcélzott 80-100 fős jelenléti létszámhoz képest) átalakítottuk eredeti terveinket és bővítettük lehetőségeinket. A plenáris előadásokat az interneten keresztül nagyjából 70-en követték, a helyszínen – az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar épületében – pedig végül 157-en voltak jelen. Legmagasabb arányban a szakképzési intézmények (főleg technikumok, szakképző iskolák, szakiskolák) közismereti és szakmai oktatói, valamint – a részben szintén ezen intézményekből érkező – gyógypedagógusok és fejlesztőpedagógusok voltak jelen. A résztvevők között találkozhattunk még szakképzésben tanuló diákokkal és szülőkkel, duális képzőhelyek oktatóival, pszichológusokkal, intézményvezetőkkel, szakképzési centrum képviselőjével, minisztériumi és kamarai munkatársakkal, pedagógiai szakszolgálat dolgozójával, felsőoktatási intézmények oktatóival és kutatóival, általános iskolai és gimnáziumi tanárokkal, civil szakmai és érdekképviseleti szervezetek munkatársaival is.
A jogszabályi környezetről Palotás Józsefnek köszönhetően rövid nyomdai kiadvány készült „Az SNI és BTMN tanulók ellátása az új szakképzési szabályozásban” címmel, ebből a helyszínen minden résztvevő kapott egy-egy példányt.
A konferencia szolgáltatásait egy szakmai könyvárusítás megszervezésével bővítettük, a Betűbazár meghívásával. Három, fogyatékossággal élő kézműves alkotót, illetve egyesületet hívtunk meg, lehetőséget adva számukra alkotásaik értékesítésére, de a büfét is egy fogyatékossággal élőket foglalkoztató alapítvány biztosította.
Az MPT Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztálya e konferenciával ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját. A szakosztály alapítója és a konferencia kezdeményezője, Dr. Köpf Lászlóné megnyitó beszédében felidézte a 90-es évekbeli kezdeteket, amikor a budapesti Öveges József Középiskola – ugyancsak az ő kezdeményezése és szervező munkája nyomán, középiskolai szinten az országban elsőként – vállalkozott a diszlexiás tanulók befogadására, érettségihez és szakmai képzettséghez jutásuk támogatására, majd e tevékenység szakmai hátterének erősítése és kiszélesítése érdekében elindult a munka a Magyar Pedagógiai Társaság keretei között is.
Az előadók bemutatták a jogi-szervezési kereteket, az érintett tanulók számarányára és helyzetére vonatkozó adatokat, pályaorientációs folyamataik és pályaívük alakulását, az oktatók, szakmai tanárok, gyógypedagógusok, fejlesztőpedagógusok és duális képzőhelyek helyzetét és feladatait. Szó esett a hátrányos helyzetben lévő atipikus fejlődésű tanulók életpálya-tervezéséről is, és elhangzott két sajátos nevelési igényű tanuló beszámolója is sikereikről és kudarcaikról, ami érzelmileg is erősen megérintett a résztvevőket.
A szekciómegbeszélések négy témát jártak körül: a tantermi és az iskolai tanműhelyben, a duális képzőhelyen, valamint az értékelés és vizsgáztatás során felmerülő módszertani kérdések körét. A szekcióvezetők, akik a házigazda Bárczi Kar gyógypedagógus oktatói voltak, egy záró plenáris ülésen számoltak be a megbeszéléseken felmerült problémákról és kihívásokról, jó gyakorlatokról és megoldási javaslatokról.
Záró beszédében az MPT elnöke, Dr. Trencsényi László a társadalmi felelősségvállalás és az együttes fellépés fontosságát hangsúlyozta, mint a konferencia eredményét és a további feladatokban iránymutató elveket, s egyben a közös munka folytatására kérte az előadókat, a szervezőket és a résztvevőket.
A szakképzésben résztvevő SNI és BTMN tanulók sikeressége érdekében végzett munka természetesen nem zárult le ezen az áprilisi napon, a szervezők több formában tervezik a folytatást, sőt e munkálatok azóta már el is kezdődtek. Ezek közül kiemelkedik három tevékenység: az Opus et Educatio online szakmai folyóirat különszámának összeállítása a konferencia előadásainak témái nyomán, javaslatcsomag megfogalmazása a felmerült nehézségek megoldása érdekében, valamint az érintett szakmai résztvevők hálózatosodásának segítése, kommunikációs csatornák, tudás- és tapasztalatmegosztó alkalmak teremtése számukra.
A Magyar Pedagógiai Társaság – és különösen a Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztály – nagyon hálás a szervezésben és a helyszín biztosításában vállalt partnerségért az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karnak. Köszönettel tartozunk az előadóknak: Dr. Papp Gabriellának, Dr. Köpf Lászlónénak, Bódis Krisztának, Palotás Józsefnek, Dr. Varga Júliának, Tajtiné Lesó Györgyinek, Kapitány Ervin Pálnak, Dr. Benedek Andrásnak, Csémi Kristófnak, Magyar Zakariás Tibornak, Barkó Andreának, Tóth Ágnesnek, Győrfi Gábornak és Dr. Perlusz Andreának. Hálásak vagyunk a szekcióülések előkészítéséért és vezetéséért Kapitány Ervin Pálnak, Dr. Perlusz Andreának, Cserti-Szauer Csillának, Dunás-Varga Ildikónak és Dr. Szenczi-Velkey Beátának.
Köszönjük a szekciókban témafelvezető és raportőr szerepet vállalt kollégák munkáját is, valamint a szervezésben és a megvalósításban részt vevő minden közreműködő segítségét, elsősorban a szervezésen közel egy évig dolgozó csapatét! Utóbbi tagjai voltak: Turcsik Katalin (alelnök, a Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztály elnöke), Gyöngyösi Katalin (a Pályaorientációs Szakosztály tagja, az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola hallgatója), Schindler Rózsa (a Szakképzési Kollégium titkára), Trencsényi László (az MPT elnöke), Kapitány Ervin Pál (a Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztály és a Szakmai Kollégium tagja), Tajtiné Lesó Györgyi (a Pályaorientációs Szakosztály tagja), Dr. Köpf Lászlóné (a Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztály tiszteletbeli elnöke), az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar részéről pedig Dr. Perlusz Andrea, dékánhelyettes.
Végül, de nem utolsó sorban, köszönjük azoknak a résztvevőknek az adományait, akik anyagi áldozatot vállaltak e rendezvény és további hasonló események megszervezése érdekében!