MPT Baranyai Tagozat és a Nemzetiségi Szakosztály programjáról emlékeztető
2014. október 21., Pécs
A „Felnőtt tanulók hete” keretében került megrendezésre a Korszerűsítési törekvések címmel a gazdag program. A jelenlévők (38-an) részben iskolai és részben óvodai szakemberek, akik a témák iránti érdeklődés miatt jöttek el a rendezvényre, és feltöltődve távoztak.
Dr. Zalay Szabolcs, a Leőwey Klára Gimnázium (Pécs) intézményvezetője, a Pedagógus Kar elnökségi tagja: „A Nemzeti Pedagógus Kar a lehetőségek kapujában” címmel beszélt a változásokról.
Idézettel kezdte mondanivalóját, ami egyben meghatározta a programnap üzenetét is: „A legtöbb, amit gyermekeinknek adhatunk: gyökerek és szárnyak.” (Goethe)
Bemutatta a Kar megalakulásának lépéseit, Hangsúlyozta, hogy tenni akarnak annak érdekében, hogy érezzék a pedagógusok, hogy van kihez fordulniuk, ha problémájuk van. Megalakulnak a megyei bizottságok, a szakmai tagozatok, valamint a kapcsolatépítést fontosnak tartják minden területen: az irányítással, a háttérintézményekkel, a szakmai civil szervezetekkel is: Kiemelte a 125 éve alakult MPT egyedi életútját. A sok szakmai szervezet működésénél a megosztottságot említette. Idézetekkel utalt egy-egy lényeges terület fontosságára: „Jó szándékot tételezzünk fel… Ha a megelőlegezett bizalom elvész, mérhetetlenül leromlanak a kapcsolatok” (Kopp Mária); Kiemelte Tárki 2012 évi felmérésének adatait a romló és javuló oktatással kapcsolatban. Zsolnai József könyvére is utalt: „Mi a baj a pedagógiával?” címmel jelent meg 1987-ben. A Szárny és teher kiadványból (2009) Az oktatás sikerének kulcsát..” emelte ki. A pedagógus kulcsszerepét fontosnak tartja. A tenni akarás, a lelkesedés és megoldáskeresés kapott hangsúlyt mondanivalójában.
Englenderné Hock Ibolya, a Koch Valéria Iskolaközpont intézményvezetője hangsúlyozta, hogy igen fontosnak tartja, hogy a NKP elnökségi tagja lett, és a Nemzetiségi Tagozat létrejöttének fontosságát emelte ki.
Előadásában szintén a „Gyökerek és szárnyak” alapján a magyarországi német nevelési-oktatási koncepcióról adott részletes bepillantást. A nemzetiségi nevelés erősítése érdekében emelt ki elméleti és gyakorlati téziseket. A nemzetiségi jellemzők becsempészésére van szükség a tanfelügyeleti rendszerbe. A nevelés folyamatjellegét hangsúlyozva a kisgyermekkortól a felnőtt korig kell az átmenetek kérdésköreit szélesen értelmezve eredményeket elérni. Igen fontos a gyerek/a tanuló, a pedagógusok és a szülők hármas összefogásával körforgásban megvalósuló együttes tevékenységek megvalósítása. Középtávú fejlesztési tervükben szerepel a regionális kooperáció, a képzési kínálat optimalizációja, a minőségi munka érdekében az eszköz és segédanyagok összeállítása, indikátorok kidolgozása és az Aktív Iskola modell megvalósítása. Mindezek tartalmáról részletes beszámolót hallottunk, valamint a továbblépésekre is utalásokat. Ez a munka több éve közös tevékenységet igényel, amihez biztosított a céltudatos intézményvezetői tevékenység, kiváló pedagógusok együttműködése, valamint TÁMOP pályázatok, Bajai Iskola, Szekszárdi főiskola, Goethe Intézet szakmai támogatása.
Nichterné RuppertJudit Kinga, a Koch Valéria Iskolaközpont Szőnyi Ottó u. Óvoda óvodapedagógusa előadásában az Óvodából az iskolába átmenet segítési program helyi innovációjáról számolt be.
Az egy nyelvű nevelés előnyeit emelte ki, ami a természetes német nyelvi környezet megteremtését igényli. Így a passzív szókincs aktívvá válik. Kiadvány, módszertani ajánlás tartalmazza az óvoda iskola átmenet pedagógiai alapelveinek téziseit, a hármas kör: az óvodapedagógus, tanító és szülői együttes nevelési-szakmai párbeszédének megvalósítását. Rendezvényekről, tevékenységekről adott konkrét beszámolót, valamint a gyermekportfólió tartalmáról beszélt.
Weigert József, a Koch Valéria Iskolaközpont pedagógusa az átmenetek segítése érdekében gyakorlati ötleteket és dokumentációt mutatta be.
Elmondta, hogy ötlet-tér létrehozásával továbbképzés keretében foglalkoznak a témával óvodai és iskolai átmenetek segítése érdekében (6-7 éves korban óvoda iskola átmenet, és a 4., 5. osztályba átlépés ideje). Részletesen ismertetett egy bemutatkozó levelet, amit korosztályi specialitások figyelembe vételével állítottak össze. Területei: így érkeztem (név, kedvencek bemutatása), adatok magamról, ilyen voltam, ilyen vagyok (barátaim, hova tartozom, mit szeretek csinálni), ilyen szeretnék lenni (vágyak, tervek, elképzelések). A németnyelvűség megalapozás érdekében a délutáni iskolai tevékenységek sokféle módon szerveződnek az iskolában (barkácsolás, éneklés, dialógusok, versenyek).
Mint látható, a Koch Valéria Iskolaközpont munkája a korszerűsítés lépéseit tudatosan valósítja meg. Az Intézményvezető asszony szakmai irányító munkája példa értékű, iskolájában adott helyet e programnak, és ezzel is hozzájárult a jó ötletek továbbadásához. Kérjük, hogy Budapesten szervezett nemzetiségi programra is jöjjön el munkatársaival együtt. Szükség van arra, hogy továbbadjuk és párbeszédet folytassunk a nemzetiségi és multikulturális nevelés érdekében még tágabb körben.
Köszönjük a Baranyai Tagozat vezetőjének Zsember Gyurcsy Mártának a program megszervezését.
Képek a rendezvényről:
Villányi Györgyné Jutka
MPT elnökségi tag