Kraiciné Szokoly Mária előadása

Módszertani innovációk a szakképzésben workshop

  1. november 28.

BME Műszaki Pedagógiai Tanszék

Kraiciné Szokoly Mária PhD:
Lemorzsolódás a szakképzésben –
Pedagógiai-andragógia kérdések és lehetséges válaszok

a Budapesti Komplex Szakképzési Centrumban

  • A VEKOP-8.6.3-16 „A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése” c. pályázat kiírása a szakképzésben tanulók végzettség nélküli lemorzsolódásának csökkentésére és az alapkészségek fejlesztésének támogatására irányult.
  • A„BKSZC – Bátorság, Komplexitás, Szinergia és Célszerűség a szakképzésért”c. projekt a lemorzsolódás csökkentése érdekében feladatként prevenciós és intervenciós feladatok elvégzését jelölte meg a többségében hátrányos helyzetű tanulói körben, fokozott figyelemmel a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók egyéni és csoportos segítésére.
  • Futamidő: 2017-2020. Cél: a korai iskolaelhagyás és a lemorzsolódás csökkentése a tanulás és a munka világában
  • A Budapesti Komplex Szakképzési Centrum

13 tagintézmény, az egyik legszínesebb képzési kínálatú Centrum

19 szakmacsoportban és 139 szakképesítésben folytat képzéseket:

általános és középiskolai oktatás, nevelés,

speciális igényű diákok oktatása, két iskola csak speciális igényű diákokat fogad

felnőttek szakmai oktatása esti és levelező formában,

földrajzilag széttagolt intézmények, kollégiumi ellátás,

részvétel a HÍD program megvalósításában.

A lemorzsolódás, a korai iskolaelhagyás hátterében gyakran a hátrányos helyzetből adódó tanulási nehézség vagy tanulási zavar áll.

Tények, kérdések, válaszok
Tények:

Magas a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű, tanulási nehézséggel, illetve a beilleszkedési-, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő tanulók száma.

Tanulási motivációjuk alacsony, tanulási kompetenciáik fejletlenek, sokan komoly kompetencia-hiányokkal érkeznek a szakképzésbe.

A tanulók választott pálya iránti érdeklődése, pályaismerete alacsony szintű, az általános iskolai pályaorientáció hatékonysága alacsony.

Igen sokszínű a képzési kínálat: a személyi és tárgyi feltételek biztosítása nehéz, különös tekintettel a gyakorlati képzés kiemelt szerepének hatékony biztosítására.

Kérdések:

Milyen lehetőségeink, eszközeink vannak a lemorzsolódás csökkentésére?

Mely területeken, milyen fejlesztések lehetségesek?

Valójában milyen képességekkel érkeznek a tanulók az általános iskolából?

Válaszok:

A tanulók kognitív képességeinek bemeneti és kimeneti mérése.

A módszertani kultúra megújítása az ehhez szükséges pedagógus továbbképzések és mentori rendszerek bevezetése és működtetése.

Kiemelt figyelem a tanulástámogatás sajátos módszereire.

Kiemelt figyelem az egyéni bánásmód és a tanulók fejlesztésének lehetőségeire.

Hatékony pályaorientáció.

A pedagógiai és szervezeti kultúrának fejlesztése.

 

  • A projekt messzebbre mutató célkitűzései

Mivel a lemorzsolódó tanulók tanulmányaik folytatása, befejezése érdekében rendszerint a felnőttképzés intézményeiben kötnek ki, ezért a BKSZC vezetése fontos feladatnak jelölte meg az iskolarendszerű szakképzés és a felnőttképzés intézményrendszerének összehangolt, szinergikus működését,

A hátrányos helyzet következtében valószínűbben bekövetkező lemorzsolódás megelőzése, megakadályozása, illetve korrekciója szakmailag és módszertanilag az átlagosnál felkészültebb, befogadóbb, nyitottabb, rugalmasabb pedagógusokat, intézményt, intézményvezetést kíván. Ezen pedagógusok és vezetők adekvát, minőségi és eredményes szakmai támogatásához felkészült, elkötelezett, cselekvőképes, szakmailag elismert szakemberek (szaktanácsadók, képzők, trénerek, szupervízorok, mentorok stb.) biztosítására van szükség.”

 

  • Mindeközben új intézményi szerkezet, új hangsúlyok: Szakképzés 4.0

Kiemelt idézetek:

„…újfajta foglalkozások, munkakörök megjelenésére lehet számítani – melyeknek magasabb képzettséget igényelnek. közös jellemzője, hogy nem pusztán szakképzett munkaerőre, de az ipar 4.0 szempontjainak megfelelő képzésben részesült munkaerőre van szükség.”

„A munkaerő-tartalék szűkössége és specifikumai fókuszált és célcsoportokra szabott megoldásokat kívánnak. A képzések a munkaerő-piaci elvárások alapján összeállított kompetencia-felmérésen és fejlesztésen kell, hogy alapuljanak, annak érdekében, hogy a kompetenciahiányokkal küzdő célcsoport alkalmassá váljon a foglalkoztatásra, átképzésre.”

A munkaerő-tartalékok bevonása, aktivizálása a munkaerő-potenciál pontos felmérésével, erős helyi szintű szociál-pedagógiai jelenléttel, egyéni mentorálással és kiscsoportos kompetencia-fejlesztési programok, valamint életvezetési programok működtetésével valósulhat meg eredményesen.” (Szakképzés 4.0. 17. oldal)

  • Az Ipar 4.0 megjelenése megváltoztatja a kompetenciaelvárásokat
  • A projekt zárása előtti eredmények bemutatása a konferencián

A tanulók mérése: Kognítív Profil Teszt

A tanulók fejlesztése : Komplex Instrukciós program

Fokozott figyelemmel a pályaorientációra  és a nyelvoktatásra

Amire büszkék vagyunk: a 2019. évi Worldskill verseny világbajoki címe

Vendégelőadóink nézőpontjai:

Digitális módszerű tananyagfejlesztés

Szakmai képzés a gazdálkodó szervezetekkel