Magyar Pedagógiai Társaság
Online elnökségi ülés
időpont: 2024. 01. 22.
Résztvevők: Trencsényi László, Villányi Györgyné, Borbély-Pecze Tibor Bors, Nagy Ádám, Schindler Rózsa, Harai Dénesné, Iski Józsefné, Turcsik Katalin, Kattein-Pornói Rita, Bernhardt Renáta, Fábry Béla, Novák István
1) Tervezett tavaszi társasági programok és ülések időpontjai (Trencsényi László ismerteti előzetes tájékozódás után)
2024. február 19 17.00: MPT elnökségi ülés
február 23. 17.30: Vezetői Kollégium
április 5, Szakmai Kollégium ülése
április 8. MPT elnökségi ülés
május 6.: MPT elnökségi ülés
május 24.: Küldöttgyűlés
július 4-6.: Staféta-tábor
2) MPT részvétele és lehetősége különböző „színtereken”
- Turcsik Katalin felhívja a figyelmet az Esélyek és kihívások – SNI és BTMN tanulók a szakképzésben c. konferencia ajánlásaira adott válaszokra, melyek a honlapon olvashatók. Továbbá javasolja egy (gyógypedagógus végzettségű) doktorandusz hallgató által tervezett kutatás támogatását, melynek témája a szakképzésben résztvevő duális partnerek, képzőhelyeken dolgozó szakemberek ismerete az SNI vonatkozásában. Lehetőség: a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara számára ajánlani az adatokat, illetve az MPT számára egy együttműködési lehetőség. Trencsényi László javaslata: Turcsik Katalin vegye fel a kapcsolatot a hallgatóval és biztosítsa az MPT támogatását, a hallgató pedig az adatokat és további eredményeket megosztja az MPT-vel, tehát létrejöhet az MPT-MKIK-ELTE Doktori Képzés közti kapcsolat, együttműködés.
- Turcsik Katalin felveti az MPT mint „szolgáltató” kérdéskörét. (Ugyan a honlap szolgáltató-információs menüpontjai az Egészségnevelési Szakosztályon kívül nem váltak népszerűvé, a youtube-ról letöltött tartalmak sem érik el a kívánt letöltés-számot.)
Trencsényi László meglátása szerint számos tag „szolgáltat” egyéb jogi személyek megbízásából, struktúrájába építve pl. továbbképzés. Saját kezdeményezésű továbbképzésre kevésnek látja a társaság lehetőségét, de támogatja a kezdeményezéseket, illetve javasolja a Vezetői Kollégium bevonását a kérdésbe. Kiemeli, hogy az MPT publikálási lehetőséghez segíti a társaság szerzőként fellépő tagjait ( A Kisgyermek, Tani-tani, , Új Pedagógiai Szemle, Opus et Educatio stb. periodikákban).
Novák István javaslata egy kibővített elnökségi ülésen megbeszélni a fenti kérdést, illetve felveti komoly szakmai konferenciák újraélesztésének gondolatatát (mint az egykori Nevelésügyi Kongresszusok).
Trencsényi László hozzáfűzi, hogy a szakosztályok, tagozatok körében – különösen a felsőoktatási bázison működőek esetében – erős a konferenciák szervezése (pl. terveződik a Közoktatás intelligens kormányzása konferencia is – Menedzsment és Módszertan Szakosztály programjaként – Alpár Vera szervezésében, melyre Radó Péter Az oktatáskormányzás jövője c. könyve szolgáltat alapot). Továbbá kéri, hogy a marketing és szolgáltatás témakörében gondolkodjanak – meghívandó aktivistákról is – az elnökségi tagok, majd a februári elnökségi ülésnek legyen mindez tárgya, és javasolja a Vezetői Kollégium bevonását.
Továbbra is fontosnak tartja a szakosztályok, tagozatok közösségként, műhelyként való működésének támogatását, a nagyrendezvényekhez bizonyos óvatosság fűzi.
3) Staféta tábor
helyszíne: Zselickisfalud (Somogy megye). Cél: a térítési díjat 20 000 Ft alatt tartani (ennek érdekében: a Pro Filii és az ÚKA támogatásáért folyamodik az elnökség).
4) Reflektálás az oktatási szakasszisztens óvodai szakasszisztens szakmairány és az óvodapedagógus munkakör betöltésére vonatkozó kormányrendeletre (401/2023. (VIII.30.) Korm. rendelet 2. sz. melléklete):
Trencsényi László beszámol arról, hogy az óvodapedagógia helyzetét érintő döntésekre Bakonyi Anna reagált (Kisgyermeknevelési Szakosztály), Knausz Imre közölte szakmai érvényű írását a Tani-tani c. online folyóiratban. (A tanulmány az Évkönyvben is megjelenik).
5) Tagdíjak befizetése, szakosztályok/tagozatok működése
Trencsényi László tapasztalata alapján a tagdíjak befizetésére vonatkozóan az újonnan létrejött szakosztályok/tagozatok motiváltabbnak tűnnek.
Villányi Jutka a szakosztályi tagok érdeklődését és az egyéni motiváció jelentőségét, továbbá a a szakmai iránti belső igényre adott válaszok szerepét hangsúlyozta.
A Kerekgedei szakosztály „olvad be” a Menedzsment szakosztályba, a Prevenciós szakosztály szünetelteti működését, a Somogyi tagozat jelezte: 2023-ban nem volt tevékenysége. Veszprém és Békés – a tervezettnél kissé lassabban – készíti elő a vezetőváltást.
6) Szakmai Kollégium javasolt témái:
– Az óvodai nevelő képzés, óvodapedagógus hivatás helyzete (Golyán Szilvia);
– Fábry Béla javaslata alapján a mesterséges intelligencia és az oktatásfejlesztés aktualitása.
– Novák István javaslata alapján a PISA eredmények, avagy általában a tesztszerű vizsgálatok (Nahalka?)
7) Kiadványok
– 2023-as Évkönyv helyzete: folyamatban a készítés, érkeznek a beszámolók, a tervek szerint 2024. február 1-ig nyomdába kerül;
– megjelent a Korczak-könyv.
lejegyezte: Bernhardt Renáta