Andragógus-képzési innovációk és a szakképzés fejlesztése
- november 28.
Dr. habil Németh Balázs PhD, egyetemi docens
PTE BTK Humán Fejlesztési Intézet
MELLearN
- Az andragógus-képzés missziója
Felnőttképzési kutatások és fejlesztések: ILO, CEDEFOP, OECD, UIL-GRALE4, ESREA
Professzió-fejlesztés (nemzetközi projektalapú innovációk) INTALL projekt
- Előzmény:
ILO dolgozat – Working for a Brighter Future
CEDEFOP felmérés: A felnőttek cselekvésre ösztönzése képzéssel
OECD Felnőtt-tanulási prioritás-mutató/ Dasboard
Forrás: http://www.oecd.org/els/emp/skills-and-work/adult-learning/dashboard.htm
OECD PIAAC 2019
Forrás: http://www.oecd.org/skills/piaac/publications/countryspecificmaterial/PIAAC_Country_Note_Hungary.pdf
UNESCO UIL GRALE4 – www.uil.unesco.org
Current themes for research of adult learning and education in Europe at ESREA
- Access, learning career and indentity;
- Active democratic citizenship and adult learning;
- Adult educators, trainers and the development of profession;
- Workplace and learning, workplace learning;
- History of European adult education and training;
- Gender and adult learning;
- Life-history and biography research;
- Global and local: adult learning and development;
- The Challenges of migration, minorities,, racism, and xenofobia;
- Education and training of older adults and the elderly;
- Researches and surveys in adult learning and education policy.
- Felnőttképzők fejlesztése felsőoktatási környezetben
- Erasmus+ INTALL projekt ún. Winter School szerkezete
Adult and lifelong learning in difficult times and situations