Nyári egyetem

Nyári EgyetemAz ifjúságsegítő képzés interprofesszionális fejlesztése (TÁMOP-5.4.4-09/2-C-2009-0002)2011. augusztus 22-25.Kecskemét 

A Kecskeméti Főiskola, a Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat és a Magyar Pedagógiai Társaság konzorciumában megvalósuló Az ifjúságsegítő képzés interprofesszionális fejlesztése című projekt keretében Nyári Egyetemet szervezünk.A Nyári Egyetem kettős céllal jön létre. Egyrészt a projekt keretében az első félidőben kidolgozásra került tananyagok és képzések tapasztalatainak megismerése, másrészt a második félidő további öt tananyagához kapcsolódó Képzők Képzésének megvalósítása.Fontosnak tartjuk, hogy azok a szakemberek, akik tananyagokat a jövőben használni fogják szélesebb körben találkozhassanak egymással és az esti programok során a témákhoz kapcsolódó gyakorlati jó példákat is megismerjenek. Résztvevők köre:      Ifjúságsegítő szakokon oktatók                     Ifjúsági szervezetek munkatársai            A Mobilitás Képzők Köre tagjai            A projektben közreműködők: társszerzők, lektorok, képzők, egyéb partnerek   A programra korlátozott számban várunk határon túliakat is, akikkel további szakmafejlesztési folyamatokat szeretnénk elindítani. Program 

1. nap augusztus 22. 2. nap augusztus 23. 
10.00-11.30 A Nyári Egyetem megnyitója11.30-13.00 Képzések13.00-14.00 Ebéd14.00-19.00 Képzések19.00-22.00 Közös esti program 9.00-13.00 Képzések13.00-14.00 Ebéd14.00-19.00 Képzések19.00-22.00 Közös esti program 
3. nap augusztus 24. 4. nap augusztus 25. 
9.00-13.00 Képzések13.00-14.00 Ebéd14.00-19.00 Képzések19.00-22.00 Közös esti program 9.00-13.00 Műhelykonferencia13.00-14.00 Ebéd14.00-15.00 Műhelykonferencia15.00-16.00 A Nyári Egyetem zárása 

   A/ Képzők KépzéseiIdőpont: 2011. augusztus 22-24.Helyszín: Kecskemét, Ward Mária Leánygimnázium (a helyszínen biztosítjuk a szállást is) A képzések célja, hogy az ifjúságsegítő képzőhelyek tanárai, oktatói és az ifjúsági szervezetek, ifjúsági szakemberei:

  • átfogó képet kapjanak a fejlesztett tananyag tartalmáról;
  • gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a tananyag átadása során használt módszerekről, eszközökről;
  • képessé váljanak a projekt során fejlesztett ifjúságsegítő képzések gyakorlati tantárgyainak a felsősfokú szakképzésben való adaptálására;
  • kiemelt figyelmet fordítsanak a nemformális tanulás módszereinek alkalmazására;
  • ismereteket szerezzenek a projekt során megvalósuló fejlesztési folyamatokról;
  • felkészüljenek az adaptáció során szerzett tapasztalatok megosztására, és további fejlesztési javaslatok megfogalmazására;

 Képzési témák és tartalmak:1.      Önkéntesség és önszerveződés§         Az önkéntes segítés története, fogalma és az önkéntes tevékenység típusai§         Önkéntesség az egyén szempontjából- az önkéntesség, mint tanulási folyamat, az önkéntes projektmenedszment alapjai§         Önkéntesség intézményi keretei: jogi szabályozás Magyarországon, nemzetközi térben§         Önkéntesség gazdasági és társadalmi jelentősége, az önkéntesség kihívásai§         Önismeret és az érzelmek§         Értékalkotás a szabadidőben§         Nevelésfilozófia§         Alkalmazott pszichológia- Ifjúsági közösségépítés§         Alkalmazott pszichológia- Gyermekszervezetek itthon és a nagyvilágban§         Tábor és szabadidő-szervezésKépzők: Papp Zsolt, Salamon Judit 2. Ifjúsági projekt- és szervezetmenedzsment

§         A projekt fogalma, illeszkedése a szervezeti tervezéshez, a „Sinatra elv” – „lenni és tenni”?
§         A projekt ciklus menedzsment lépései a helyzetelemzés, tervezés különféle módszereitől, a támogatások megszerzésén, a költségvetés készítésen át az ellenőrzésig és az ifjúsági projektek értékesítéséig ifjúsági projektek eredményeinek „értékesítése”.
§         Ifjúsági közösségek, csoportok, azok dinamikája, az ifjúsági szervezetek sajátosságai, átmenet a nem formálisból a formálisba. Formális szervezetek típusai, életciklusai, szervezeti kultúrája..
§         Szervezetek menedzselésének hosszú és rövidtávú kérdései a stratégiai menedzsmenttől, a szervezetfejlesztéstől kezdve a napi szintű működtetésen át a hosszú távú fenntarthatóságig.

§         Az ifjúsági szervezet menedzselését támogató eszközök a virtuális térben, a Web 2.0 által kínált lehetőségek.

§         A projekt, és a szervezeti élet, mint a fiatalok kompetenciafejlesztésének eszköze, terepe.
§         Támogató szakmai, módszertani eszközrendszer, szolgáltatói háttér. Ki kicsoda, mely módszertani támogatótól, mit kaphatok, ami a munkámat segíti?

Képzők: Fabulya Edit, Vajda Árpád 3. A nemformális tanulás

  • Tanulási tér kialakítása, célok, csoportszabályok
  • Mi a nemformális tanulás?
  • Tanulási módok, élethosszig tanulás
  • Kulcskompetenciák értelmezése és fejlesztése (8 kulcskompetencia)
  • A csoportos tanulás tervezése
  • Tanulási stílusok
  • Gyakorlatok alkalmazhatósága kompetenciák fejlesztéséreA nemformális tanulás értékelése
    A nemformális tanulás elismertetése
  • Összegzés, értékelés

Képzők: Szebenyi Marianna, Tóth Györgyi 4. Jövőtervezés

  • A munkaerőpiac és annak változásai, jellemzői, sajátosságai napjaink Magyarországán.
  • Életstratégia: önismeret, értékrend, célok és utak. A belső és külső elvárások összehangolása.
  • A karrier. Karriercélok és karriertervezés. Pályaorientáció és egyéni karriertervezés. Önmenedzselés és a személyes portfolió kialakítása. Álláskeresési technikák a gyakorlatban.
  • Az életpálya építés formális és nemformális szinterei
  • Az ifjúságsegítő feladatai és lehetőségei az életpálya építés formális és nemformális színterein.
  • Pályaorientációs tanácsadás a gyakorlatban: információs tanácsadás, orientációs tanácsadás, döntés-előkészítő tanácsadás, segítő- realizáló tanácsadás.
  • Életpálya építési- és életvezetési kompetenciák. Ezek fejlesztésének lehetőségei és módszerei.

Képzők: Kántor Judit 5. Önfejlesztés§         Csapatépítés, ismerkedés§         Önkifejezés, önmegvalósítás§         A konstruktív alkotás külső és belső feltételei§         A kreativitást serkentő tevékenységek folyamata§         Egészségmegőrzés, egészségfejlesztés, egészségpromóció§         Egészségfejlesztési színterek§         Egészségfejlesztési területek- életmód§         ÖngondoskodásKépzők: Orvárdics Andrea, Koltói Lilla A képzések módszerei:A nemformális tanulás módszerei: prezentációval kísért előadás, szituációs gyakorlatok, irányított beszélgetés, konzultáció, páros és csoportmunka, tematikus műhelymunka kisebb csoportokban, valamint egyéni munka.B/ Műhelykonferencia Időpont: 2011. augusztus 25. 10.00-16.00 óráigHelyszín: Kecskeméti Főiskola – Kecskemét, Kaszap u. 6-10.Program10.00-11.30 Plenáris ülésA projekt
bemutatása, az eddigi tapasztalatok összegzése, az elért eredmények bemutatása
11.30-13.30  Műhelymunka az alábbi témakörökben§         Személyes ifjúságsegítés §         Interkulturalitás §         Ifjúsági közösségfejlesztés§         Részvétel     §         Emberi jogok-gyermeki jogok A műhelymunkák célja, hogy a különböző témákban a tananyagfejlesztésben és a képzésekben dolgozók valamint a szakterületről érkező további résztvevők megismerkedjenek a tananyagokkal, a képzések tematikájával és módszertanával, kiszűrjék az átfedéseket és feltérképezzék az esetleges hiányosságokat. A részvétel feltételei:

A Nyári Egyetemen való részvétel ingyenes. A költségeket (50.000 Ft/fő  – szállás, étkezés, képzés, konferencia) a Mobilitás a Fejlesztési Keretéből és a TÁMOP-5.4.4-09/2-C-2009-0002 forrásból fedezi. Az utazási költség a résztvevőt terheli.

A Képzők Képzésen résztvevő vállalja, hogy a kiválasztott képzés teljes időtartamán – 30 óra – részt vesz. A képzéseket csak abban az esetben tudjuk indítani, ha a jelentkezők száma képzésenként  eléri a 10 főt. A Nyári Egyetemre országos szinten és a határon túlról is várjuk a jelentkezéseket. Jelentkezési határidő: 2011. június 20.Részvételi szándékát a kitöltött jelentkezési lap visszaküldésével jelezheti. A jelentkezési lapot a nem-formalis@mobilitas.hu e-mail címre kérjük visszaküldeni.A jelentkezés elfogadásáról 2011. június 30-ig értesítést küldünk. Bővebb információ:Szebenyi Marianna szebenyi.marianna@mobilitas.hu; 06 30 405 5326