Pályorientációs Szakosztály

Bemutatkozás

2014 novemberében 24 taggal megalakult az MPT pályaorientációs szakosztálya.

Januári taggyűlésünkön elfogadott szervezeti szabályzatunk értelmében a szakosztály a pályaorientáció pedagógiai elméletének és gyakorlatának fejlesztését tűzi ki céljául. Tevékenységének középpontjába a pályaorientációs szolgáltatásokat felhasználó bármely életkorú és élethelyzetben lévő egyént helyezi. Célja, hogy a pályaorientáció modern fogalomrendszerének három szinten történő értelmezésével e terület magyarországi fejlődését előmozdítsa, kiemelt figyelmet fordítva a pedagógia területén tevékenykedő szakemberekre.

Ezek a szintek az alábbiak:

a)      egész szakmai életutat előkészítő és támogató pályaorientációs szolgáltatások kialakítása, működtetése, értékelése és fejlesztése

b)     intézményi szint (pl. tankerületek, iskolák, munkaügyi kirendeltségek, kamarák, szakszolgálatok, önkormányzati és civil szervezetek stb.)

c)      szakpolitikai szint (pl. foglalkoztatáspolitika, közoktatás politika, felnőttképzés, szakképzés, ifjúságpolitika, társadalmi befogadás, felsőoktatás politika stb.)

A szakosztály tevékenysége során a pályaorientáció életút személetű megközelítését és az életpálya-építési kompetenciák pedagógiai fejlesztését tekinti alapgondolatának, osztozva az európai oktatáspolitika alapértékeiben és a közösségi lifelong guidance definícióban.

 

Mivel kívánunk foglalkozni?  

A szakosztály a bemutatkozásban megfogalmazott célok érdekében végzi szakmai és szervezeti tevékenységét. Törekszik arra, hogy tagként vagy támogatóként minél több szakembert bevonjon tevékenységébe.

Munkája során együttműködik a Magyar Pedagógiai Társaság többi szakosztályával. Céljait és programját megismerteti az MPT tagságával.

Erőforrásai függvényében a következő feladatokat kívánja ellátni:

–         modern pályaorientációs elméleti keretek megismertetése és terjesztése, a pályaadaptabilitás és életpálya-építés elméleti kereteinek feldolgozása

–         a pályaorientációs szemlélet elterjesztése a pedagógusok között, az oktatás- és foglalkoztatáspolitikában és a társadalomban

–         a  pályaorientáció pedagógiai megközelítésének erősítése

–         a szülők és a tágabb mikrokörnyezet bevonásának erősítése a pályaválasztási döntéshozatalban

–         a különböző diszciplínákat képviselő kutatók, pedagógusok közötti együttműködés erősítése

–         ágazatok közötti együttműködés kialakítása, erre vonatkozó szakpolitikai javaslatok kidolgozása, véleményezése

–         a szakmai életben alkalmazható tudásanyag bővítése, szakmai tapasztalatok megosztása, szakmai viták szervezése, szakmai anyagok hozzáférhetővé tétele

–         pályaorientációs szakmai fogalmak egységesítése

–         a képzési és pályainformáció fontosságának és a pályainformációs tanácsadás megbecsülésének kifejezése

–         pályaorientációs rendszerek, információforrások kialakításának támogatása, ismertté tételük elősegítése a társadalom legszélesebb körében,

–         a stratégiák, jogszabályok, tervezetek szakmai véleményezése, együttműködés a döntéshozókkal és a szakmai, érdekvédelmi szervezetekkel

–         nemzetközi együttműködések kezdeményezése a pályaorientáció területén tevékenykedő nemzetközi és EU tagállami szervezetekkel

–         egyéb, a munka során felmerülő, a céloknak megfelelő feladatok

 

 

A szakosztály 2015. évi munkaterve

 

  1. 1.      Rendezvények

Szakmai nap: Pályaorientáció és iskola. Tantervi pályaorientációs fejlesztések 25 év távlatában – tervezett időpont: április

Workshopok (három a felsorolt témák közül):

  • Az iskolákban folyó pályaorientációs jó gyakorlatok bemutatása, különös tekintettel az Új Nemzedék Plusz bázisiskolai programjára – tervezett időpont: május
  • Az információ szerepe a pályaorientációban – munkaerő-piaci és képzési
  • Az egyéni tanácsadás fogalmának kiszélesítése és új értelmezési keretei: a pályakonstrukciós modell alapján (Career Construction Theory, CCT) –
  • A pályaorientáció-életpályatanácsadás megjelenése a kerettantervekben és a tankönyvekben
  • Fogalmi meghatározások

Az előadásokat elektronikus formában hozzáférhetővé tesszük.

  1. 2.      Kapcsolatépítés, tájékoztatás, szakmai véleményezés

–         Kapcsolat felvétele az MPT „rokon” szakosztályaival, programegyeztetés

–         A potenciális tagok megkeresése:

  • pályaori iránt elkötelezett tanárok (osztályfőnökök egyesülete)
  • karrierirodák
  • pályaori tevékenységet folytató civil és önkormányzati szervezetek

–         szakmai szervezetekkel kapcsolat felvétele

–         jogszabálytervezetek, stratégiák, pályázati kiírások stb.  pályaorientációs szempontú véleményezése

 

  1. 3.      Tudástár

Honlapunkon összegyűjtjük a témánkba vágó web-oldalak, szakirodalom, projektek, jó gyakorlatok linkjeit, esetleg rövid bemutatással (a teljesség igénye nélkül)

 

  1. 4.      Fogalmi meghatározások

A pályaorientációval kapcsolatos hazai és nemzetközi fogalomhasználatok összegzése. Összegzésként magyar nyelvű szószedetet szeretnénk közzétenni az MPT szakosztály oldalán, ill. a Wikipédiában.

 

  1. 5.      Magyarországi pályaválasztási tanácsadás 60-80-as években megjelent szakmai anyagainak feldolgozása (miért nem úgy van, ahogyan egykor volt és miért nem volt akkor sem univerzális rendszer?)

Annotált bibliográfia, egyes részek digitalizálása – diákok bevonásával.