Prevenciós Szakosztály
A 2022-es évben a következő tervek megvalósítására törekszünk:
A megelőzés tárgyi fontossága megnövekedett. Erre utal a pandémia időszakában az a tény hogy a tapasztalatok gyorsabb feldolgozása és az előrelátás szükségessége nem csak általában, hanem valamennyi konkrét neveléstudományi területen előtérbe került és más praxisterületekkel való kapcsolata miatt nagyobb figyelmet is kap a társadalom valamennyi részében. Az életkorhoz kapcsolt adatnyilvántartások fontossága megnövekedett, a fogalmak jelentése az értelmezés folyamatában a közbeszédben és a közgondolkodásban a kommunikáció hangsúlyos elemévé vált. – A neveléstudomány fejlődésében eddig megtett út elégtelen a jelenkori tennivalók megismeréséhez, megértéséhez és megítéléséhez. Ebből a tényből kiindulva, és a kezünkben lévő lehetőségeket felhasználva a szakmai fejlesztés jelentősége megnövekedett. A társadalmi elvárások elvekben, szabályozásban, eljárásokban való megfogalmazása több munkát igényel a korábbiaknál. A hatásgyakorlás negentrópikus útja kívánatos, de a rá vonatkozó tudományokkal való kapcsolatot meg kell jeleníteni azért, mert szilárdabbá kell tenni következtetéseink számára a tudományos alapot. Ez egyben a neveléstudomány hasznosításának gyenge pontjait is felszínre hozza. – A szakosztály eddigi gyakorlata azt mutatja, hogy a neveléstudomány hasznosításának praxiskapcsolati alapjait érdemes feltárni, illetve a praxisok számára a neveléstudományi ajánlásokat megfogalmazni. Az út nagyon hosszú. Nincs is lehetőségünk arra, hogy valamennyi praxisterületet ilyen módon dolgozzunk fel a jobb gyakorlati eljárások érdekében. Arra viszont lehetőségünk van, hogy a legfőbb praxisterületekhez a neveléstudomány módszereinek felhasználására, eszközeinek alkalmazására és gyakorlati formáinak bővítésére a megelőzés szempontjait elkészítsük és a képzés rendszere számára átadjuk.
2015 óta annak az akkreditálható tudásanyagnak az elkészítése érdekében, amelyet akkreditáltatni lehet, eddig 5 kötetet jelentettünk meg szakosztályunkban. A VI. kötet várhatóan ebben az évben jelenik meg. Kézpésre vonatkozó anyagainkat egy intézmény brand-je által szeretnénk megerősíteni. Ebben csak részleges előrehaladást értünk el. A 2022-es évben ezt a törekvésünket megtartjuk és az együttműködők körét a kölcsönös kapcsolatok révén kívánjuk kiterjeszteni. – Ennek formáját első körben a szakosztályok mindegyike felé abban a formában javasoljuk, amelyet az egyes szakosztályokkal való megbeszélés során kialakíthatunk. A preventív hatásgyakorlás lehetőségének és gyakorlatának felvázolását kérjük az egyes szakosztályoktól, és a prevenciós szakosztály részéről arra válaszolva megírjuk az általános és a sajátos tartalmakat. Ezt mint a szakosztályok közötti kölcsönös kapcsolatok erősítését a szakmai fejlesztés érdekében fontosnak tartjuk.
A személyes találkozások hiánya hátráltatja a közös munkát. Bár az elektronikus kapcsolattartás révén folyamatos a szakosztályi érdekeltségek fenntartása, valójában minden részfolyamat lelassult és eltolódnak a fejlesztési lépések. A tagsági munka keretei fellazultak, de egyelőre nem hátráltatják a cikkek elkészítését is a kiadvány szerkesztését.
Műhelyfoglalkozásunkat elektronikusan vagy ha lehet jelenléti formában tartjuk meg novemberben a korábbiakhoz hasonló formában.
A szakosztály tagjainak kora és a munkánkhoz meghívott együttműködők kora különbözik. A prevenció fontossága, részterületeinek társadalmi hasznosítása a fiatalabbak nagyobb fogékonyságát mutatja. A korábbi idősebb korosztály a tagságban, és az új fiatalabb korosztály az együttműködő meghivottakban egyaránt jelen van a szakosztályi munkában. Ez a fiatalodás várhatóan növekedik majd az előttünk álló időszakban.
A Prevenciós Szakosztály négy szemponthoz igazítja ez évtől kezdődően fejlesztő munkáját, amelyben prioritást kapnak az életkorhoz kapcsolható tartalmak:
1. Az általános és közösségre kiterjedő hatásgyakorlástól a sajátos és egyedre kiterjedő hatásgyakorlás szempontjainak megfogalmazása
2. Az egyedi szükségletek megjlelenésétől a közösségi szerveződésig a rend növekedésének irányába feltárható lépések tartalmának megjelölését
3. Az egymással kapcsolatban álló funkciók integrálódásának elvi leírását
4. Az emberi energia felhasználásának útja a preventív hatásgyakorlással
A négy szempontot a korábban publikált tagolásnak megfelelően tárgyaljuk.