Prevenciós szakosztályunk – beszámoló és tervek

A Magyar Pedagógiai Társaság Megelőzési Szakosztályában 2019-ben arra törekedtünk, hogy tagjaink, meghívott előadóink saját munkaterületükről írjanak cikket, azt mindenki számára prezentációval mutassák be. A szakosztályi célkitűzéshez igazodó cikkek a neveléstudomány preventív hatásgyakorlásban való hatékonyabb bekapcsolódási lehetőségeit tárgyalták. Az év során két munkacsoportban dolgozva mintegy 80 munkatárs vett részt. Tagságunk és a meghívottak köre a tematikának megfelelően kapcsolódott be a munkafolyamatba. Két helyszínen szerveztük meg a szakmai munkát. Törzshelyünk az ELTE Pedagógiai Pszichológiai Tanárképző Kara által rendelkezésünkre bocsátott egyik terem; ebben az évben a Magyar Tudományos Akadémia Veszprémi Pedagógiai Albizottsága is helyet adott éves konferenciánknak.

Szakosztályunkba meghívjuk a megelőzési témában jártas munkatársakat az MPT más szakosztályából is. Ugyanakkor mi is részt vettünk más szakosztály konferenciáján is ifjúsági témában. A cikkek a Neveléstudományi Megelőzés IV. kötetében és a Nevelésszociológia című folyóiratban megjelentek.

Szakosztályunk éves tevékenysége élénk volt 2019-ben. Az érdeklődés az évenként megjelenő kötetek serkentő hatására megnövekedett. Néhány előadás kiadása a 2020-as évekre várható a 2019-es novemberi műhelyfoglalkozást követően. Eredménynek tartjuk, hogy több egyetem előadója – ELTE, SOTE, MFE (Zsigmond K.E.), Budapestről, továbbá PPKE, ME, PE, NJE is aktívan bekapcsolódott a munkafolyamatba.

A megelőzés kapcsolatban van az egészségfejlesztéssel, a szociális szféra eseményeivel, a függőséggel és a visszaélés különféle formájával, a személyek elleni agresszió kezelésével stb, illetve valamennyi szociológiai praxisterülettel. Minden olyan folyamattal, amelyben a teljesebb értékű fejlesztési eredmények elérésére törekszünk és amely révén a nem kívánt eredményt el akarjuk kerülni. Részben általános, minden életkorra kiterjedő, részben életkorokhoz kötődő tartalma van. Továbbá van általános és speciális mondanivalója minden praxis számára. Ahhoz, hogy azokban a praxisokban, amelyekben személy-személy kapcsolat alapján látják el feladatukat a kompetens személyek, régi és új mondanivalónk van, amelyet a képzés során meg kell jeleníteni. Nem csupán a tanári tevékenységre való képzés során, hanem más szakmákban is, ahol a nevelő hatásgyakorlás önálló munkaterületet is jelent. A neveléstudomány a pedagógia mellett kiterjed az andragógiára és a geragógiára is.

A Megelőzési Szakosztály olyan tartalmi tagolás mentén dolgozza fel a képzés anyagát, amelyet akkreditációra alkalmas formában előkészítve ad át a döntéshozóknak. A képzés szűkebb rendszerében művelődési, kulturális, oktatási tevékenységre való felkészítés folyik, de mert a szélesebb értelmezés szerint mindenféle tanulási folyamatban előkerül a megelőzés szempontja, minden képzésmenetnek kell tartalmaznia a megelőzésre vonatkozó tartalmakat.

A képzés tartalmát modulokban tárgyaljuk, a feldolgozás során az új technológiák és az új tapasztalatok beépítésével, valamint a lehetőség szerint hasznosítható eszközök és formák végig gondolásával az alap- és a mesterfokú képzéshez sorolva készítjük elő akkreditációra bocsátható javaslatainkat. Határidőt csak magunknak szabhatunk ebben a vállalkozásban. Annyi bizonyos, hogy az öt kötet elkészültét követően egy kiszélesedő folyamat veszi kezdetét, amelynek szervező munkacsoportja 2020-ban áll össze.

A szakosztályi előkészítésben kialakuló munkacsoport a praxisok további szereplőivel együtt a preventív toposzok alapján öt kötetben állítja össze első szinten a javaslatokat. Ennek teret, helyet, időt biztosítva az MPT támogatja a munkafolyamat részleteit azzal, hogy a célkitűzéssel egyetért, a foglalkozások során eszközöket, termet, egyszerű vendéglátást biztosít, és a kidolgozás elért eredményeinek függvényében időt biztosít a munka végig vitele érdekében.

A Magyar Pedagógiai Társaság több mint 125 éve során jól mutatja a neveléstudomány mai helyzetéig vezető utat. Korszakokon átívelő történetében kezdettől fogva jelen volt a megelőzésre törekvés, a személyiség fejlesztése, a felelős érett emberré nevelés célkitűzése. Ma nemzetközi, globális feladatok között látjuk ezeket a célkitűzéseket, amelyekre fel kell készíteni az ifjúságot, a felnőtteket és az időseket egyaránt.

A gyakorlat számára az oktatás folyamata, a képzés rendszere határhelyzethez érkezik, hiszen a nagy mennyiségben létrejövő adatmennyiség kezelésének feladata meghaladja az emberi agy kapacitását. A számítógépet és a mobiltelefont lehagyva ebben a vonatkozásban élre tör a tárgyak internetje (IoT). Annyi bizonyos, hogy a jövőben amilyen mértékben látszik megoldás a mesterséges intelligencia alkalmazásával, legalább annyira lesz szükség az emberi életminőség megtartása, fejlesztése érdekében az emberi minőségre. A nevelés ebben a pótolhatatlan eszközök egyike, melynek önálló mondanivalója nem azonos a tanításra való felkészítéssel.

Angol nyelvű szöveg:

A gyakorlat számára az oktatás folyamata, a képzés rendszere határhelyzethez érkezik, hiszen a nagy mennyiségben létrejövő adatmennyiség kezelésének feladata meghaladja az emberi agy kapacitását. A számítógépet és a mobiltelefont lehagyva ebben a vonatkozásban élre tör a tárgyak internetje (IoT). Annyi bizonyos, hogy a jövőben amilyen mértékben látszik megoldás a mesterséges intelligencia alkalmazásával, legalább annyira lesz szükség az emberi életminőség megtartása, fejlesztése érdekében az emberi minőségre. A nevelés ebben a pótolhatatlan eszközök egyike, melynek önálló mondanivalója nem azonos a tanításra való felkészítéssel. Ehhez készülünk akkreditációs anyagunkkal, amelyet a megelőzési szakosztály munkatársai a döntéshozóknak átadnak.

 

For practice, the process of education, the system of training, comes to a frontier because the task of managing large amounts of data exceeds the capacity of the human brain. Leaving your computer and your mobile phone behind, the Internet of Things (IoT) is gaining ground in this regard. It is certain that in the future, to the extent that a solution can be found with the application of artificial intelligence, human quality will be at least as necessary to maintain and improve the quality of human life. In this, education is one of the indispensable tools, the message of which is not the same as preparation for teaching. For this we are preparing our accreditation material, which will be handed over to decision makers by the prevention department.

 

 

A Prevenciós Szakosztály munkaterve 2020-ra

 

1.Az MPT szervezeti egysége 2020. évi célkitűzése/i:

1.1.A preventív toposzok közötti összefüggések további leírása.

            1.2.A megelőzés képzési anyagának elkészítését befogadó intézmény megtalálása.

            1.3.Az akkreditálható anyagot elkészítő munkacsoport létrehozása.

  1. A célkitűzések elérése érdekében tervezett tevékenységek

            2.1. Prezentációk elkészítése, cikkek megírása, előadások megtartása a műhelyfoglalkozáson.

            2.2. Intézmények felkeresése

            2.3. A munkacsoport tevékenységének megtervezése és a szakmai tartalmak

összefüggéseinek leírása

  1. Tervezett/várható programok, rendezvények

            3.1. Az év során két műhelyfoglalkozás megtartása. Félévenként egy-egy.

            3.2. A befogadó intézmény területi akadémiai bizottságában konferencia szervezése

3.1. A program címe, néhány mondatos tartalma

            3.1. (1.) Első műhelyfoglalkozás: A preventív toposzok előadóinak témái.

                    (2.) Második műhelyfoglalkozás: A neveléstudományi megelőzés képzési anyagának elvei

a képzés rendszerében.

3.2. A program tervezett/várható időpontja 1.műhelyfoglalkozás május-június, 2.műhelyfoglalkozás

(vagy területi akadémiai konferencia) október-november

tervezett helyszíne: (1.)Kazinczy utca, (2.) Kazinczy utca vagy a befogadó területi székház

3.3. A program célcsoportja

            A képzésben résztvevők akkreditálható anyagát elkészítő munkatársak, illetve rajtuk keresztül

a praxisterületen dolgozók

3.4. A program nyilvánossága (hol fog megjelenni program-előzetes, ill. az eseményről hír, beszámoló, pl. MPT-facebook oldal, honlap, helyi újság, intézményi honlap, egyéb)

            Könyvsorozatunk V. kötetében, az MPT honlapján ismertetve

3.5. A program kapcsolódása más MPT-kezdeményezésekhez (pl. stratégia-vita, őszi programsorozat, játék-nap … – ez a pont a 3.1.pontban is megjeleníthető). Programonként kérjük külön-külön megismételni.

Az eddigi gyakorlatot folytatva más szakosztályokat is értesítünk, témáik szerint hívunk a szakosztályi műhelyfoglalkozásra. Vállalásuk függvényében a szakosztályok közötti együttműködést erősítjük.

 

  1. Nem rendezvény-szerű tevékenység (pályázat, kutatás, közvetlen pedagógiai interakció, publikáció, könyvkiadás, reflexió aktuális nevelési ügyekben, egyéb)

4.1. Tartalma: A neveléstudomány prevenció V. kötete

4.2. Tervezett ideje, időtartama: Megjelenésének várható ideje: 2020 november

4.3. Célcsoportja (ennek jellegzetessége, ill. mérete, kiterjedtsége): a neveléstudományi területek tárgyalása a megelőzés szempontjából a szakterületeken dolgozók bevonásával. Az I-IV. kötet (123+187+181+256) és a majd megjelenő kötet terjedelme (várhatóan 200), összesen: 737+200 =937 oldal.

4.4. Nyilvánossága

            A kiadvány mindössze 150 példányban jelenik meg, a munkacsoport saját munkafolyamatában való felhasználásra. Amennyiben a befogadó intézmény nyilvánvalóvá válik, a kiadvány 2021-ben a nagy nyilvánosság számára elektronikus formában lesz hozzáférhető, illetve belekerül abba folyamatba, amelyben pályázati finanszírozás érdekében előkészítő anyaggá minősül és az akkreditációhoz felhasználjuk.

  1. A tagsági viszony/ tagdíjfizetés/ rendezése érdekében tervezett feladatok

A tagsági viszony rendezése érdekében folyamatosan felszólítunk minden tagot, hogy rendezze tagdíját és értesítjük az elvégezhető és az elvégzett munkáról az együttműködés érdekében.

  1. Tervezett létszámbővítés iránya

Amennyiben a meghívott előadók velünk tartanak a munkafolyamatban, felkínáljuk számukra a szakosztályi tagságot és meghívjuk őket folyamatosan.

  1. Terveznek-e változást nyilvánossággal kapcsolatos kommunikációjukban

A nyilvánosságot a kiadott könyvek ismertetésével is tájékoztattuk és tájékoztatni fogjuk a könyvbemutatón.