MPT Pályaorientációs Szakosztályának észrevételei
-
7-8. osztályokban nem szabad az egyszeri alkalomként megjelenő, iskolaválasztássá silányított pályaválasztást erőltetni, eltűrni. A 13-14 éves gyermek általában nem rendelkezik pályaválasztási érettséggel. Nem fogadható el az a felfogás, hogy a gyermeket hozzá lehet segíteni az ideális döntéshez a szakmák megismertetésével és kérdőívek kitöltetésével.
-
A jelenlegi iskolaszerkezetben a 13-14 évesen meghozott iskolaválasztási döntés szinte meghatározó szerepet játszik az életpályára vonatkozóan. Amíg ez az iskolaszerkezet fennáll, mindent meg kell tenni ennek a meghatározottságnak – amely egyben a társadalmi egyenlőtlenségeket is konzerválja – az oldására.
Ennek érdekében
-
valós lehetőséggé kell tenni az iskolatípus- és a szakma-, szakterületváltást, az ezt akadályozó tantervi, gyakorlatra vonatkozó stb. előírások megszüntetésével, a támogató szolgáltatások finanszírozásával;
-
növelni kell a közismeret – pontosabban a nem szakmai jellegű képzési tartalom – arányát a középfokú szakképző intézményekben;
-
a szakgimnáziumokban a szakmai érettségi kötelezőségét meg kell szüntetni;
-
fel kell hagyni azzal a félrevezető propagandával, amely a szakmaszerzést az érettséginél fontosabbnak mutatja: a tények azt mutatják, hogy a valódi esélyeket az érettségi és a szakma együttes megléte adja.
-
Az iskolaszerkezetet át kell alakítani. Az első 10, de legalább első 9 évfolyam (ide nem értve a tervezett iskola-előkészítő osztályt) egységes általános tudást adó iskola kell legyen. Az itt folyó oktatás része kell legyen a pályacirkálásra való felkészítés és a foglalkoztathatóság és képezhetőség általános fejlesztése minden gyermek és család esetében. Az életút-támogató pályaorientációnak már az első osztálytól (sőt, az óvodától) meg kell jelennie a társadalmi munkamegosztás játékos megismerése révén.
-
A közoktatási szakképzésre (I-VET) elegendő kell, hogy legyen 3, de akár 2 év is a 11-13., érettségi utáni képzések esetén a 13-14. vagy – ha a korábbi évfolyamokban történik valamilyen szakmai alapozás – csak a 13. évfolyamokban. A mai OKJ-ban aligha van olyan szakma, amelynek szakmai kompetencia tartalma 2 tanév alatt nem adható át – megfelelő általános kompetenciák birtokában.
-
A pályaszocializáció további lépéseit a szakmai gyakorlat adja. A most 9-11. évfolyamra koncentrálódó duális képzési lehetőségeket és ösztöndíjakat 18-21 éves korban kellene a fiatalok és a vállalkozások számára elérhetővé tenni1. A 9. évfolyamon megkötött tanulószerződések nem segítik elő a fiatalok minőségi pályaszocializációját.
-
A közoktatási szakképzés és a gazdaság kapcsolatát teljesen más alapokra kell helyezni. El kell fogadni, hogy az iskolai szakképzés feladata, hogy felkészítse a tanulókat fél évszázados gazdaságilag aktív életükre, képessé téve őket az élethosszig tartó tanulásra, a körülményekhez való rugalmas alkalmazkodásra. A munkaerőpiac pillanatnyi szükségleteinek kielégítése elsősorban a felnőttképzés feladata, amelyhez meg kell teremteni a megfelelő jogi hátteret és ösztönzőket.
-
El kell törölni a beiskolázási irányok és arányok központi meghatározását, a szakmaszerkezeti döntést, valamint az ösztöndíjra jogosító hiányszakmák listáját. Ezek nemcsak a tanulók számára károsak, de hosszú távon a társadalmi munkamegosztás kialakításának is ártanak. Az ilyen döntések figyelmen kívül hagyják a készségek szakmák közötti konvertálhatóságát, a területi mobilitást, a gazdaság gyors változását. A világban már régóta nem hiányszakmákról, hanem hiány kompetenciákról beszélnek.
-
Kiemelten fontos annak megakadályozása, hogy a támogatható képzések, illetve ösztöndíjra jogosító szakmák meghatározása évente történjen. Ez a tudatos pályatervezést teljesen irreálissá teszi, emellett az iskolák számára is lehetetlenné teszi a fejlesztési stratégiák kialakítását.
-
Az oktatható szakmák meghatározása helyett az iskolák számára lehetővé kell tenni a helyi sajátosságok, a gazdasági környezet változásaihoz való igazodást azzal, hogy a központi tantervek kötelezőségének oldásával. Ösztönözni kell az iskolák és a gazdasági szereplők közötti kapcsolatok kiépítését: ennek érdekében a szakképzési hozzájárulás közvetlen iskolákhoz jutatásának lehetőségét vissza kell állítani.
-
Meg kell szüntetni az alapítványi és magán szakképző intézmények ellehetetlenítését. Ezek az iskolák általában az állami szereplőknél gyorsabban, rugalmasabban tudnak alkalmazkodni a helyi igényekhez, a változásokhoz. Nagy gyakorlatuk van az érettségi utáni szakképzés és a felnőttoktatás terén.
-
A szakképzés megyei szintű tervezése a hiányszakmák megyei szintű meghatározása abszurd. Reális ingázási térképekkel szemléltetve kell erről a témáról új szakmai vitákat kezdeni.
-
Mindez nem jelenti azt, hogy a gazdasági tendenciák ismeretére, az ezt feltáró kutatásokra és az ennek megfelelő intézkedésekre ne lenne szükség a szakképzés fejlesztése szempontjából. Az I-VET-tel szemben a felnőtt szakképzés támogathatóságának meghatározásához fontos ismerni a pillanatnyi gazdasági igényeket is.
-
Stratégiát és cselekvési tervet kell alkotni a felnőtt szakképzésre (C-VET) vonatkozóan, beleértve a pályakorrekciós jellegű és a szakmai továbbképzéseket (CPD) is.2 A felnőtt szakképzés bátorítására eszközöket kell kialakítani, pl. képzési kártya, a szakképzési hozzájárulás ellenőrzött keretek között történő visszaállítása és a Skills Council formációk alkalmazása.
-
A felnőttképzési piacot átláthatóvá kell tenni. A támogatott munkaerő-piaci képzéseknél meg kell szűntetni azt a gyakorlatot, hogy a kormányhivatal csak egyetlen képzővel szerződik, ismeretlen kiválasztási szempontok alapján. Felül kell vizsgálni a felnőttképzésben a Pest megyei Kormányhivatal kiemelt szerepét. Tudomásul kell venni, hogy a felnőttképzés más módszereket és kompetenciákat igényel, mint az iskolai oktatás, és nem szabad kiemelt szerepet adni a szakképzési centrumoknak, illetve a tankerületeknek a támogatott képzések lebonyolításában. A támogatott képzésekre való beiskolázásnál figyelembe kell venni az egyén előzetes tudását, munkaerő-piaci és személyes profilját, ehhez megfelelő számban szükséges hozzáértő szakembereket – munkavállalási tanácsadókat – alkalmazni.
-
Az élethosszig tartó szakmai képzés gátja, hogy gyakorlatilag lehetetlen az akár informálisan, akár formálisan szerzett előzetes tudás beszámítása. Nem az alapok hiányoznak, hiszen az OKJ szakképesítések SZVK-i moduláris alapúak, kidolgozásra került a tanulási eredmények azonosítását lehetővé tevő elismerő Nemzeti Képesítési keretrendszer, elkészült az ESCO, az európai kompetenciaszótár. Emellé azonban meg kell teremteni az előzetes tudás beszámításának, a képesítések közötti átjárhatóságnak a jogszabályi, szakmai és érdekeltségi hátterét.
1 Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy nincs szükség tanulmányi eredményhez kötött ösztöndíjakra a középfokú iskolákban, csak azt, hogy ezt ezen a szinten nem a gazdaság pillanatnyi igényeit kielégítő szakmákba terelésre kellene használni.
2 A felnőttoktatás szerepéről külön is el kell gondolkodni. A második esélyt adó iskolai szakképzés célja inkább az I-VET, minta a C-VET céljainak felel meg.